معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره هفت ساله شدن ابتدایی و ورود پیشدبستانی به صورت رسمی به نظام آموزشی کشور، گفت: پیشدبستانی یک دوره بسیار حساس و مهم در ابتدایی است که تعریف آن در نظام آموزشی کشور، باید به صورت "قانونی" انجام شود.
فاطمه قربان در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیشدبستانی و اظهارات متفاوتی که درباره این دوره میشود، از جمله نکات مثبت رسمی شدن این دوره، افزود: برای هفت ساله شدن ابتدایی نیازمند قانون هستیم و آموزش و پرورش معتقد است که این دوره تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانشآموزان در مقطع ابتدایی دارد.
وی افزود: بر اساس آخرین تغییراتی که در آموزش و پرورش صورت گرفته، محتوای آموزشی برای دوره پیشدبستانی باید به تایید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برسد و مجوز فعالیت نیز از سوی این وزارتخانه صادر شود، لذا باید این دوره را مهم تلقی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی مراکز پیشدبستانی که ضمیمه مراکز دولتی هستند و یا به صورت مستقل فعالیت میکنند، آمار 430 هزار نفری از اسامی نوآموزان پیشدبستانی را نشان میدهد که وارد سامانه شده است و انتظار میرود میزان پوشش بیشتر از این اعداد و ارقام باشد.
قربان اظهار کرد: آمارهای مرکز سنجش سلامت نشان میدهد که بیش از 80 درصد از نوآموزان در سن پیشدبستانی این پایه را میگذرانند. این اتفاق خوبی است که خانوادهها به جایگاه پیشدبستانی و تاثیر آن در روند آموزشی کودکان خود پیبردهاند.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای آموزش و پرورش، برگزاری کلاس پیشدبستانی برای نوآموزان مناطق دو زبانه است که مقرر شده 112 ساعت آموزش را در اختیار این نوآموزان قرار دهند.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، یک سوم دانشآموزان ابتدایی کشور در روستاها تحصیل میکنند که یک سوم این دانشآموزان نیز در مناطق دو زبانه زندگی میکنند که پوشش تحصیلی آنها در پیشدبستانی، آمارهای قابل قبولی را نشان میدهد.
قربان همچنین با اشاره به یکی از برنامههای آموزش و پرورش برای دوره پیشدبستانی و دبستان، گفت: یکی از برنامههای معاونت ابتدایی، تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است و مقرر شده این برنامه از دوره پیشدبستانی و دبستان آغاز شود تا عرق ملی در کودکان از همان سنین کودکی شکل گرفته و در بزرگسالی نهادینه شود.
وی افزود: باید دانشآموزان از همان زمان ورود به جامعه، هویت ایرانی اسلامی و انقلابی خود را بشناسند و نسبت به آن حساس بوده و جایگاه آن را بدانند، چرا که در آینده این کودکان آیندهسازانی خواهند بود که مدیریت کشور را در دست خواهند گرفت، بنابراین توجه به آرمانهای ایرانی و اسلامی باید از کودکی در ذهن آنها شکل بگیرد و معاونت آموزش ابتدایی ملزم شده تا با طرحها و برنامههای مختلف، این برنامه را عملیاتی کند.
انتهای پیام
نظرات