• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91111106654
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

اختتامیه جشنواره داستان‌های قرآنی آیات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پیامبر(ص) و ائمه(ع)می‌توانند محور وحدت بین همه مسلمانان باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پیامبر(ص) و ائمه(ع)می‌توانند محور وحدت بین همه مسلمانان باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان خراسان باید پشتوانه فعالیت‌های قرآن و عترت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان خراسان باید پشتوانه فعالیت‌های قرآن و عترت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مطقه خراسان، سیدمحمد حسینی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات گفت: انتظاری که ما از استان خراسان رضوی و شهر مشهد داریم متفاوت بوده و استان خراسان باید پشتوانه فعالیت‌های قرآن و عترت باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با تثبیت معاونت قرآن و عترت در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان حوزه و دانشگاه در استان خراسان رضوی در رشته‌های مختلف قرآنی پیشگام و پیشتاز باشند.

حسینی با اشاره به جشنواره قرآنی آیات ادامه داد: هم‌اکنون در بیش از 20 استان برنامه‌های مربوط به جشنواره در حال برگزاری است؛ در حال حاضر در آغاز راه هستیم و فاصله زیادی تا جشنواره بین‌المللی، فرهنگی و هنری امام رضا(ع) داریم؛ چون قرآن یک دریای بی‌پایان و ذخیره‌ای تمام نشدنی است، اگر همت والای فعالان حوزه‌های مختلف این باشد که از این کتاب نورانی بهره گیرند قطعا می‌توانیم به سرعت گام‌های بلندی را برداریم.

وی هدف از برگزاری جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات را بهره‌گیری داستان‌نویسان از مضامین قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: بنا نیست داستان‌های قرآن مجددا بازنویسی و بازخوانی شود، هدف این بود تا با الهام از محتوای ارزنده قرآن و آیات کریمه آن داستان‌های کوتاه نوشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که قرآن بهترین معلم برای کسانی که اهل قلم هستند می‌باشد، گفت: نویسندگانی که می‌خواهند قصه بنویسند اگر به ظرایف قرآنی اشراف داشته باشند قطعا می‌توانند در آثار خود از آن بهره ویژه‌ای ببرند.

وی ابراز امیدواری کرد همه هنرمندان در همه قالب‌ها از این مفاهیم بلند بهره گرفته و شاهد ارائه آثار برجسته و در این زمینه باشیم.

حسینی با بیان این‌که «داستان همان آموزش به زبان هنر است» یادآور شد: قصه در طول تاریخ مورد علاقه بشر بوده چراکه کشش و جاذبه خاص خود را دارد و ابزاری است که می‌توان با استفاده از آن بسیاری از مفاهیم انسانی را منتقل کرد.

وی در ادامه افزود: برخی از داستان‌های قرآن معجزه هستند و کارهای خارق‌العاده انبیاء(ع) را بیان می‌کند؛ بیان این حوادث خارق‌العاده به شکلی باورپذیر نقل شده و مخاطب به راحتی آن ‌را می‌پذیرد.

حسینی قرآنی بودن آثار برخی از بزرگان و ادیبان ایرانی را دلیل ماندگاری کتاب‌های ایشان دانست و اظهار کرد: باید توجه داشت که قالب داستان متوقف در جامعه مسلمانان نبوده و بخش مهمی از ادبیات جهان به شمار می‌آید، به همین جهت باید گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به جهت اینکه انسان بیشتر با امور حسی سروکار دارد، هنر هنرمندان باید تبدیل امور معقول به محسوس باشد و داستان‌های قابل فهم و درک برای توده‌های مردم بیان شود.

حسینی اظهار کرد: در بیش از هزار و 800 آیه از قرآن داستان‌های متعددی روایت شده و ده‌ها داستان در قرآن وجود دارد؛ اگر قالبی دلنشین‌تر و زیباتر از داستان وجود داشت قطعا خداوند آن قالب را برای انتقال مفاهیم و دستورات خود انتخاب می‌کرد.

وی افزود: خداوند قصه‌ را برگزیده است چراکه تمایل فطری انسان به داستان و قصه بیشتر بوده و داستان ماهیتی فراگیر و عام دارد؛ می‌توان با استدلال‌های منطقی و برهان‌های فلسفی مساله‌ای را اثبات کرد که این مسائل شامل مخاطبین خاص می‌شود، ولی برای توده‌های مردم قابل فهم و درک نبوده و تاثیرگذار نخواهد بود.

حسینی با بیان این‌که «قرآن مطالب خود را در اوج بیان کرده است» خاطرنشان کرد: قهرمانان قرآنی افراد عادی و معمولی نیستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از به تصویر کشیده شدن داستان افراد معمولی در داستان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های امروزی تصریح کرد: قصه باید قهرمانی داشته باشد که مظهر نیکی‌ها و خوبی‌ها باشد، چه قهرمان داستان در جهت اهداف خیرخواهانه گام بردارد و چه قهرمانی شرور باشد؛ در تعریف قهرمان، در هر دو جهت باید از قرآن آموخت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در این کتاب داستان انبیاء(ع) بیان می‌شود برای رشد و ارتقا انسان‌ها است، قرآن نمی‌خواهد داستان افراد معمولی را بیان کند.

حسینی تصویرشدن شخصیت‌های خاکستری را در داستان‌ها حرکتی در جهت توقف جامعه بشری دانست و اضافه کرد: برخی افراد با هدف توقف جامعه بشری از رشد و بالندگی زندگی‌های معمولی را در قالب داستان و فیلم به تصویر می‌کشند، در این داستان‌ها هرگز مشخص نیست که قهرمان داستان فردی مفید و مومن بوده و یا شخصیتی شرور به تصویر کشیده شده است.

وی گفت: شخصیت‌ها و قهرمانان قرآنی، حتی شخصیت‌هایی مانند فرعون و نمرود که در قساوت و خباثت بی‌بدیل هستند نیز در اوج معرفی می‌شوند؛ در عین حال ارزش‌هایی مانند انتظار، صبر و بردباری در قرآن با نمونه‌هایی والا معرفی می‌شوند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های داستان‌های قرآنی پرداخت و خاطرنشان کرد: معتبرترین و آموزنده‌ترین قصه‌های تاریخ در قالب بهترین و شیواترین داستان‌ها در قرآن بیان شده است، در این کتاب ماجراها به شکلی ملموس و عینی بیان می‌شود به طوریکه آدمی خود را در آن داستان حاضر می‌بیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در شیوه داستان‌گویی قرآن بلاغت و حلاوتی نهفته که هیچ‌کس نمی‌تواند مانند آن را‌ خلق کند؛ بسیاری از افراد به دنبال نگارش کتابی مانند قرآن بودند که هیچکدام موفق نشدند، چراکه این کتاب کلام الهی است و از وحی سرچشمه می‌گیرد.

واقعی بودن قصص قرآنی از دیگر ویژگی‌هایی بود که حسینی با اشاره به آن گفت: قرآن کتاب حق است و حتی اغراقی در داستان‌های آن دیده نمی‌شود، قرآن کتابی رمزی و تخیلی نبوده و تحریفی در آن صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بخشی از قصه‌های امروزی از تخیلات نویسندگان نشات می‌گیرد؛ حتی در کتب مقدس و عهدین مانند کتب تورات و انجیل نیز برخی مطالب توسط شاگردان و افراد دیگر نوشته شده و مجموعه گزارشاتی است که دیگران آن را بیان کرده‌اند.

وی تصریح کرد: قرآن حجت الهی است و تعبیر اساطیر برای آن ادعایی دروغین است.

حسینی در مورد شیوه‌های بیان داستان در قرآن اظهار کرد: این کتاب وحیانی به شیوه‌های مختلفی داستان‌ها را بیان کرده و همیشه رعایت اختصار و فایده در آن دیده می‌شود که هرکدام علت و فلسفه خاص خود را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تنوع ساختار نیز در قرآن دیده می‌شود و داستان‌ها اغلب به صورت غیرمتمرکز و در جای‌جای کتاب بیان می‌شوند که این نیز به زیبایی‌های خاص آن افزوده است؛ همچنین شبهه‌زدایی نیز از دیگر ویژگی‌های قرآن است که گاه در حین بیان داستان‌ها روی می‌دهد.

وی با اشاره به وجود تکرار برخی مطالب در قرآن، آن را شیوه تربیتی این کتاب نورانی دانست و خاطرنشان کرد: در چند جای قرآن شاهد تکرار هستیم، اما این تکرار باعث ملالت و خستگی خواننده نمی‌شود؛ این به جهت تربیتی بودن کتاب قرآن است؛ تکرار در تربیت بسیار حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد داستان‌های قرآن گفت: در قرآن گاهی اوقات حادثه مهم است؛ همچنین گاهی شخصیت و گاهی نیز گفت‌وگوهای بین افراد اهمیت داشته و بیان هرکدام بستگی به موضوع دارد.

حسینی ادامه داد: اگر هدف داستان بیان عبرت‌ها و اندرزها باشد اصل حادثه بیان می‌شود؛ اما اگر تاثیرگذاری احساسی و عاطفی بر خواننده رویکرد و هدف داستان بود و ارائه الگو مدنظر کتاب باشد، شخصیت محور داستان قرار می‌گیرد، این در حالی است که گاهی نیز روشن‌گری هدف اصلی کلام قرآن است که در داستان عنصر گفت‌وگو و مکالمه به عنوان اصل و محور اصلی قصه در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود به نقش وحدت‌بخش قرآن در جهان اسلام اشاره داشت و تصریح کرد: قرآن می‌تواند محور وفاق باشد، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می‌توانند محور وحدت و همبستگی بین همه مسلمانان عالم و حتی مردم آزادی‌خواه جهان باشد.

در این مراسم، کتاب باران آیات که به عنوان مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات منتشر شده بود، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

همچنین از برگزیدگان این دوره جشنواره در بخش‌های داستان کوتاه و رمان تقدیر به عمل آمد.

منصوره سادات میرآقاجانی، کامران رضایی، سمیه سلامی راد، آرش صادق‌بیگی، گیتی باقری و مهدی صادقی برگزیدگان بخش داستان کوتاه این جشنواره بودند.

نوشین شعبانی و لیلا صبوحی خامنه نیز در بخش رمان حائز رتبه‌های برتر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha