• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91111005965

نشست مقامات فرهنگی ایران و آذربایجان بدون اشاره به ثبت جهانی تار

شامگاه دوشنبه 9 بهمن نشست مقامات فرهنگی ایران و آذربایجان در حالی برگزار شد که در آن مسائلی چون مساله قره‌باغ، مسائل سینمایی و دیگر مسائل مطرح شد اما صحبتی از ثبت جهانی تار به میان نیامد.

شامگاه دوشنبه 9 بهمن نشست مقامات فرهنگی ایران و آذربایجان در حالی برگزار شد که در آن مسائلی چون مساله قره‌باغ، مسائل سینمایی و دیگر مسائل مطرح شد اما صحبتی از ثبت جهانی تار به میان نیامد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر پورمحمدی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میان ایران و جمهوری آذربایجان روابط خوبی از نظر فرهنگی و اقتصادی برقرار است، تاکید کرد: ایران و آذربایجان مشترکات زیادی را در زمینه‌های مختلف دارند و می‌توانند سطح روابط خود را بالاتر از وضعیت کنونی ببرند.

پورمحمدی اظهار کرد: البته در گذشته که برای رفت و آمد ایرانیان احتیاج به ویزا نبود رفت و آمد بیشتری میان دو کشور انجام می‌گرفت اما با این حال هم‌اکنون نیز شمار زیادی از مردم کشور ما به آذربایجان سفر می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از شهرهای آذربایجان به محل خوبی برای ساخت فیلم در میان فیلمسازان ایرانی مبدل شده‌اند و فیلمسازان ما ترجیح می‌دهند فیلم‌های خود را به جای اروپا در آذربایجان بسازند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ، با فرهنگ غنی و قدیمی در رشته‌های مختلف است، ابراز امیدواری کرد: سطح همکاری‌های میان ایران و آذربایجان بیش از پیش افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، ناظم صمدف معاون وزیر فرهنگ آذربایجان نیز با بیان اینکه برای اولین بار است که به ایران سفر کرده، ابراز امیدواری کرد که گام‌های موثر و بلندی در زمینه همکاری با ایران برداشته شود و گفت: البته در این میان مساله توریسم و گردشگری و انجام همکاری‌های فرهنگی در سطح بالا بیشتر مدنظر است.

وی با بیان اینکه پیشنهادات و پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های فرهنگی مطرح شده، افزود: در طول چند سال اخیر همکاری‌های خوبی میان ایران و آذربایجان در زمینه‌های فرهنگی همچون فیلمسازی انجام گرفته است و باید شتاب این همکاری‌ها افزایش یابد.

معاون وزیر فرهنگ آذربایجان با اشاره به برگزاری روز فرهنگی جمهوری آذربایجان در ماه ژوئیه در ایران، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان و ایران سابقه روابط چندین ساله با هم دارند و ما نیز آمادگی این را داریم که مکان‌هایی را برای فیلمبرداری در اختیار کارگردانان ایرانی قرار دهیم.

پورمحمدی نیز ابراز امیدواری کرد مقامات کشور آذربایجان در ایام جشنواره‌های فجر از آثار تولید شده در ایران دیدن کنند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری هفته فیلم ایران در آذربایجان و استقبال خوبی که از آن صورت گرفته است، گفت: البته در زمینه موسیقی نیز قبل از آنکه پخش صداهای خارجی در آذربایجان با ممنوعیت مواجه شود استقبال خوبی از موسیقی ایرانی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه میان ایران و آذربایجان اشتراکات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: نباید اجازه داد دشمنان روابط بین ایران و آذربایجان را تیره کنند و دشمنان ما همواره در صدد اختلاف میان این دو کشور هستند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مسؤولین آذربایجان نگاه‌شان باید به گفتارهای رسمی در ایران باشد. آزادی زیاد در ایران برای رسانه‌ها سبب شده مسائلی گفته شود که گاهی گفته‌های رسمی حکومت نیست.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیدگاه‌های متفاوتی در بسیاری از مسائل در ایران وجود دارد، گفت: البته نمی‌توانیم بگوییم این مسائل درست است و یا غلط. مسئولین کشور ما تلاش دارند تا رابطه ایران و آذربایجان بیش از پیش حسنه شود.

وی همچنین از مسؤولین آذربایجان برای حضور در روز فرهنگی آذربایجان در ماه ژوئیه در ایران دعوت به عمل آورد.

معاون وزیر فرهنگ آذربایجان نیز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آقای پورمحمدی اشاره خوبی به فعالیت دشمنان ایران و آذربایجان کردند، البته شما می‌دانید که 20 درصد از خاک آذربایجان در اشغال است و آثار فرهنگی بسیاری در آن وجود دارد که متعلق به آذربایجان می‌باشد.

پورمحمدی نیز در پاسخ به صحبت‌های معاون وزیر فرهنگ آذربایجان گفت: البته در ایران فیلمی به نام "خوجا" در این باره ساخته شده است.

پس از این سخنان نیز سفیر آذربایجان در ایران با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشستی اظهار داشت: البته من با آقای حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) علاوه بر روابط رسمی، روابط دوستانه نیز دارم و در روزهای فرهنگی که برگزار می‌شود، آقای وزیر حمایت‌های خوبی را از ما انجام می‌دهد.

وی افزود: برای نمونه وقتی یک کنسرت موسیقی ایرانی در باکو برگزار می‌شود جا برای سوزن انداختن وجود ندارد و در مقابل نیز وقتی کنسرت‌های کشور ما در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، جایی برای نشستن نبود.

جوانشیر آخوندف با بیان اینکه آقای صمدف بیشتر برای مسائل فرهنگی و گردشگری به ایران سفر کرده‌ است، گفت: متاسفانه تبلیغات نسبت به آذربایجان در ایران و ایران در آذربایجان با وجود مشترکات فرهنگی بسیار و نزدیک بودن این کشورها به هم، کم است و مردم دو کشور اطلاعات کمی را نسبت به هم دارند.

وی با بیان اینکه پس از استقلال آذربایجان حدود دو هزار مسجد در این کشور ساخته شده است، گفت: این چنین مطالبی باید در ایران اطلاع‌رسانی شود.

سفیر آذربایجان، اشغال 20 درصد از خاک کشور آذربایجان را غمی بزرگ دانست و گفت: ما از کشور ایران برای دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان ممنون هستیم و ما به خوبی به یاد داریم در سال‌های اولیه اشغال کشورمان و در زمانی که وضعیت خوبی را نداشتیم ایران حمایت‌های خوبی را از ما به عمل آورد.

در پایان این مراسم نیز هدایایی به رسم یادبود مقامات فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان اهدا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha