• پنجشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91102816807
  • خبرنگار : 71234

همایش "غزه، نماد مقاومت"

لاریجانی: فکر اصیل اسلامی برای دفاع از فلسطین بعد از پیروزی انقلاب احیا شد

لاریجانی: فکر اصیل اسلامی برای دفاع از فلسطین بعد از پیروزی انقلاب احیا شد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «دوره کنونی، دوره احیای فکر مجاهدت و مقاومت در مردم فلسطین است» گفت: حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به دلیل داشتن روحیه مجاهدت بزرگترین قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «دوره کنونی، دوره احیای فکر مجاهدت و مقاومت در مردم فلسطین است» گفت: حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به دلیل داشتن روحیه مجاهدت بزرگترین قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در چهارمین همایش بین‌المللی «غزه نماد مقاومت» با اشاره به نامگذاری روز غزه گفت: دیروز به دلیل حماسه جنگ جانانه ملت فلسطین در دفاع از آرمان‌های خود به نام روز غزه نامگذاری شد که امیدوارم این همایش بتواند روشنگری‌های جدی‌ای برای تمامی افرادی که دنبال حقیقت هستند را داشته باشد.

وی با بیان این‌که «ملت فلسطین، ملت درخشنده‌ای از لحاظ مجاهدت و پیگیری حقوق خود است» گفت: ملت فلسطین استقامت، پایداری و مجاهدتی داشته است که کمتر می‌توان نمونه آن را در دنیای معاصر در بین ملت‌ها پیدا کرد.

رییس قوه مقننه با بیان این‌که «از زمان پیدایش طاعون صهیونیسم در خاورمیانه مردم فلسطین دوره‌های مختلفی را گذرانده‌اند» گفت: اولین دوره، دوره درخشنده‌ای بود که ملت فلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی به پا خاست و مجاهدت کرد. دوره‌ای که کشورهای عربی متاثر شده و مسلمانان نیز برانگیخته شدند.

لاریجانی افزود: در آن زمان ما گرفتار حکومت سلطنتی آمریکایی بودیم، اما قلب ملت ایران نگران ملت فلسطین بود، به طوری که علما برای کمک به مردم فلسطین صندوق‌هایی را در پای منبرهای خود می‌گذاشتند تا به این ملت کمک کنند، هرچند که شاه خطی را دنبال می‌کرد که باعث سرافکندگی بود.

نماینده مردم قم با بیان این‌که «ملت فلسطین با مجاهدت خود موجی از بیداری را در دنیای اسلام به وجود آورد» گفت: در آن دوره ملت فلسطین چندین جنگ را با رژیم صهیونیستی داشتند که متاسفانه به پیروزی ختم نشد و حتی بعضی از سرزمین‌هایشان را از دست دادند، چراکه آمریکا و کشورهای غربی در یک طرف قضیه حضور داشتند.

وی افزود: بعد از شکست در این جنگ‌ها ملت فلسطین وارد دوره افول شد، دوره‌ای که دوره غربت مردم فلسطین بود. بعد از شکست در جنگ‌ها امید به پیروزی در بین کشورهای عربی فروکش کرد و به همین دلیل طرح‌های سازش همچون اسلو مطرح شد.

وی با بیان این‌که «کشورهای عربی برای نپرداختن هیچ گونه هزینه‌ای خط سازش را دنبال کرده‌اند» گفت: آنها رفتارهای خود را به نام رفتار واقع‌بینانه دنبال می‌کردند و به همین دلیل با طرح‌های سازش موافقت می‌نمودند. آنقدر فشارها زیاد بود که حتی مرحوم یاسر عرفات نیز گرفتار این قضایا شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «بعد از پیروزی انقلاب، امام مساله فلسطین را به عنوان آرمانی مهم در انقلاب اسلامی تعیین کرد» گفت: امام می‌فرمود که باید این غده سرطانی از خاورمیانه برچیده شود. تداوم این آرمان بزرگ در انقلاب باعث شد که شرایط فلسطین تغییر پیدا کند. و این آرمان در طول سه دهه اخیر ادامه داشته و به طوری که فلسطینی‌ها دوباره احیا شدند. در این دوره دیگر طرح‌های سازش رنگ باخت و مجاهدت روی کار آمد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خیز آمریکایی‌ها برای سازش در چند سال گذشته نیز هیچ فایده‌ای نداشته است» گفت: با وجودی که رژیم صهیونیستی در پس طرح‌های سازش خباثتی داشت، اما فضا برای این سازش وجود ندارد، چراکه گفتمان مسلط برای حل مساله فلسطین تغییر پیدا کرده است. در گذشته گفتمان مسلط سازش بود، اما بعد از پیروزی انقلاب گفتمان مسلط به مجاهدت و مقاومت تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: با تغییر گفتمان فلسطین، حماس رو آمد و این گفتمان توانست حضور جدی در صحنه سیاسی پیدا کند. جهاد اسلامی نیز با مجاهدت قدرتمندتر شد. حتی گروه‌های کوچک فلسطینی در سوریه و لبنان نیز خودشان را بازسازی و احیا کردند.

رییس قوه مقننه با بیان این‌که «سه دهه اخیر فکر اصیل اسلامی برای دفاع از فلسطین احیا شد» گفت: در همین دوران سه جنگ 33، 22 و 8 روزه در منطقه رخ داد. در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی توسط نیروهای مجاهد حزب‌الله شکست خورد. شکست بزرگی که تاکنون تجربه نکرده بود. اقدامی که حزب‌الله انجام داد، کمر رژیم‌صهیونیستی را شکست و ابهت سلطنت چند دهه این رژیم را در خاورمیانه شکاند.

لاریجانی ادامه داد: رژیم صهیونیستی برای سرپوشاندن بر شکست خود در جنگ 33 روزه، به غزه حمله کرد تا با شکست حماس چهره خود را احیا کند. اما حماس در حد امکانات خود، با روحیه مجاهدت دفاع کرد و باز هم رژیم صهیونیستی شکست دیگری را تجربه نمود.

وی افزود: جنگ 8 روزه با اهداف دیگری انجام شد. محاسبه رژیم صهیونیستی همان توانمندی‌های سابق حماس و جهاد اسلامی بود. رژیم صهیونیستی بعد از تحولات بیداری اسلامی در منطقه به دنبال این بود که حرکتی از خود نشان دهد تا چهره خود را در سطح منطقه احیا نماید منتهی با حرکت برق‌آسای حماس و جهاد اسلامی در حمایت از مردم فلسطین مواجه شد و پروژه‌اش شکست خورد. این اتفاق باعث شد که اکنون شاهد تغییراتی در درون رژیم صهیونیستی هستیم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: در این شرایط می‌توان گفت که دوره احیای فکر مجاهدت و مقاومت در مردم فلسطین است که در دنیا تاثیرگذار می‌باشد. بالطبع این موضوع، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به دلیل داشتن روحیه مجاهدت بزرگترین قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آیند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه با بیان این‌که «در این روزها با شرایط جدیدی مواجه هستیم» ادامه داد: بعد از جنگ 33، 22 و 8 روزه برخی پرده‌ها کنار رفت و اکنون آمریکایی‌ها می‌خواهند به نحوی مساله فلسطین را جمع و جور کنند چراکه منافعشان در سرزمین‌های دیگر رقم خورده است.

وی در توضیح گفت: اکنون آمریکا در حوزه آفریقا رقابت جدی با چین و کشورهای دیگر دارد و احساس می‌کند سرگرمی‌ای که در حوزه خاورمیانه برایش ایجاد شده، هزینه‌بر است و به همین دلیل به دنبال ماجرای سازش جدیدی در خاورمیانه می‌باشد. در این بین عواملی هم در فلسطین به دنبال خط سازش هستند. این جریان به نوعی دچار عقب‌افتادگی در عرصه‌های سیاسی است.

وی با بیان این‌که «کشورهای غربی و اروپایی با پرستیژ‌های تصنعی به دنبال طرح‌های صلح و سازش در فلسطین هستند» گفت: آنها می‌خواهند ملت فلسطین را طوری سرگرم کنند که شرایط به سمت صلح و سازش حرکت کند که البته این اتفاق نیز رخ نخواهد داد.

لاریجانی اضافه کرد: از طرف دیگر یکسری کشورها در منطقه که از لحاظ فکر و قدرت نظامی دیگر الهام‌بخش نیستند، با داشتن رفت و آمد با قدرت‌های بزرگ در تلاش‌اند تا فشار به مردم فلسطین را زیاد کنند تا آنها به سمت سازش حرکت کنند. این دلالان سیاسی در منطقه، افراد کم مقداری هستند که تنها به دنبال منافع خود می‌باشند.

لاریجانی افزود: این افراد در ماجرای سوریه نیز طوری از دموکراسی صحبت می‌کنند که انگار در کشورهای خود دموکراسی حاکم است. در این کشورها دیکتاتوری حاکم است و بویی از دموکراسی به مشام نمی‌رسد. این بداخلاقی در سوریه دنبال می‌شود که می‌خواهند همین کار را در مورد ملت فلسطین نیز انجام دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود چنین پروژه‌ای لازم است، مردم فلسطین در کنار داشتن روحیه مجاهدت نسبت به این پروژه‌ها هوشیاری داشته باشند و حماس و جهاد اسلامی نیز با عملکرد بسیار خوب خود به این مسائل توجه بیشتری کند.

وی افزود: مسیری که مردم فلسطین با مجاهدت طی کرده‌اند، با حمایت‌های ملت‌های روشنی همچون ایران به دستاوردهای گوهرباری رسیده است. از این رو آن‌ها باید مراقب تمامی طرح‌های سازشی باشند که ممکن است با تزریق آمپول رخوت، بخواهند جلوی مجاهدت را بگیرند.

وی تاکید کرد: در مقطع حساسی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال زدن آمپول رخوت در بین مردم فلسطین هستند، باید روحیه مجاهدت تقویت شود. در همین رابطه جمعیت دفاع از فلسطین نیز باید این فکر را دنبال کند تا با بررسی همه جانبه شرایط منطقه و بین‌الملل بتوان از دستاوردهای مردم فلسطین صیانت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha