• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91101810619
  • خبرنگار : 71150

/همایش نقش مبارزه با جرایم اقتصادی در جهاد اقتصادی/

اژه‌ای: برخی زندانیان با بیرون مصاحبه می‌کنند/ نمی‌توان با فساد‌ شبکه‌ای عادی برخورد کرد

اژه‌ای: برخی زندانیان با بیرون مصاحبه می‌کنند/ نمی‌توان با فساد‌ شبکه‌ای عادی برخورد کرد

دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت وجود اراده‌ای قوی و قانونی کارآمد برای برخورد با فساد اقتصادی گفت که به دلیل پیچیده و شبکه‌ای بودن بسیاری از فسادها نمی‌توان با آنها به صورت عادی برخورد کرد.

دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت وجود اراده‌ای قوی و قانونی کارآمد برای برخورد با فساد اقتصادی گفت که به دلیل پیچیده و شبکه‌ای بودن بسیاری از فسادها نمی‌توان با آنها به صورت عادی برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه همایش نقش مبارزه با جرایم اقتصادی در جهاد اقتصادی در جمع خبرنگاران درخصوص تشکیل سازمانی برای مبارزه با فساد اقتصادی، اظهار کرد: قبل از ساختار، سازمان و قانون باید اراده‌ای جدی برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد و پس از اراده، وجود مجریان پاک و قانونی متناسب نیاز است. البته امروز به دلیل اینکه بسیاری از فسادها پیچیده و شبکه‌ای است نمی‌توان با آنها به صورت عادی برخورد کرد، بنابراین باید برای مبارزه با بخشی از این مسائل به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کرد.

خبرنگاری از محسنی‌اژه‌ای در خصوص بازگشت علی‌اکبر جوانفکر به زندان سوال کرد که وی پاسخ داد: اطلاع ندارم.

خبرنگار مذکور سوال دیگر خود را چنین مطرح کرد که آیا فائزه هاشمی از انفرادی به بند عمومی منتقل شده است که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: از این موضوع هم اطلاعی ندارم.

محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده اخلال‌گران ارزی نیز گفت: پرونده تعدادی از آنها به دادگاه ارسال شده و برخی در نوبت رسیدگی قرار دارد اما هنوز حکمی صادر نشده است.

دادستان کل کشور هم‌چنین در مورد معوقات بانکی یا مطالبات غیرجاری بانک‌ها و برگزاری جلسه با برخی از این بدهکاران گفت: افرادی که معوقه بانکی دارند چند دسته هستند، نخست کسانی که دولت ضامن پرداخت آنها بوده که تعداد آنها اندک است. دسته دیگر کسانی هستند که بانک‌ها در مورد معوقات آنها کوتاهی کرده‌اند. موارد دیگر مربوط به کسانی است که تسهیلاتی را از بانک‌ها گرفته و با مشکلات بازار مواجه شده و بدون هیچ کوتاهی نتوانسته‌اند فعالیت خود را انجام دهند و بدهی خود را پرداخت کنند. دسته آخر نیز افرادی هستند که با تقلب، اعمال نفوذ و پرداخت رشوه تسهیلات را دریافت کرده اما آن را پرداخت نکرده‌اند و ما با برگزاری این جلسات در مقام تفکیک این گروه‌ها هستیم.

وی یادآور شد: آخرین بار بانک مرکزی سی‌دی که شامل اسامی بود را به ما داد و ما داریم از این افراد دعوت می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم که چقدر تسهیلات دریافت کرده‌اند، وثیقه آنها چقدر بوده، چرا پرداخت نکرده‌اند و در مواردی اگر رسیدیم به اینکه باید به دادگستری ارسال شود از این طریق اقدام می‌کنیم. ما این جلسات را هم با بانک‌ها و هم با بدهکاران بانکی داشته و داریم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران به دنبال مکانیزمی برای بازرسی از زندان‌ها است یا خیر؟ گفت: مکانیزم از قبل وجود داشته و اکنون نیز داریم. بازرسی‌های نوبه‌ای و همچنین بازرسی‌های بدون اطلاع و سر زده صورت می‌گیرد. دشمن چیزهایی می‌گوید و از کاه، کوه می‌سازد، بخشی نیز ممکن است واقعیت داشته باشد به عنوان مثال در همین جا که ما ایستاده‌ایم ممکن است خدای ناکرده فردی سکته کند، در زندان نیز ممکن است فردی سکته کند بنابراین نمی‌توان گفت که حتما هر کسی که در زندان سکته کرده به خاطر رسیرگی نکردن بر امور زندان بوده است.

وی افزود: البته ما همیشه باید ساختارها و قوانین را آسیب‌شناسی کنیم و اصلاحات را با زمان جلو ببریم. ما هیچ وقت نمی‌گوییم همه مسائل کافی و وافی و بدون عیب و نقص است، حتما در نظارت‌ها و بازرسی‌ها ممکن است نارسایی وجود داشته باشد اما آنچه مهم است داشتن اراده است تا هیچ موردی ایجاد نشود.

خبرنگار دیگری با اشاره به خبر منتشر شده در مورد تساوی دیه مرد و زن، گفت: این قانون هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. پس از ابلاغ در خدمت شما هستم اما اجمالا بیان می‌کنم که مابقی دیه زن از طریق دیگر جبران می‌شود، نه اینکه از نظر شرعی این دو با هم یکی است.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: در مبارزه با فساد اقتصادی در مرحله نخست خود دولت باید وارد شود و از موارد قابل پیشگیری، پیشگیری کند، پس از آن مجلس،‌ قوه قضاییه و پلیس هم بیایند. پلیس در طول سنوات اخیر با تمام گرفتاری‌ها و ماموریت‌ها، موفقیت‌های خوبی داشته است.

خبرنگار دیگری با اشاره به ادعاهای رسانه‌های غربی سوال کرد که رفتار جمهوری اسلامی با زندانیان امنیتی چگونه است که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: زندانی دارای حقوقی در زندان است و مقرراتی وجود دارد که باید رعایت شود. البته در این زمینه استانداردهای جهانی نیز وجود دارد. اکنون همه زندانیان اعم از امنیتی، جاسوس و غیره حقوقی دارند، هیچ کجای دنیا به اندازه ایران زندانیان مشمول عفو نمی‌شوند یعنی عفوی که جمهوری اسلامی قائل است در هیچ کجای دنیا نیست، در مورد میزان مرخصی نیز همین‌طور است. تلفن مستقیم نیز در زندان وجود دارد و حتی بعضی‌ها با بیرون مصاحبه می‌کردند و می‌کنند. این‌گونه مسائل در جاهای دیگر واقعا کم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha