• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101810547
  • خبرنگار : 71021

چرا سازمان حج درباره‌ی سهمیه‌های عمره شفاف‌سازی نمی‌کند؟

چرا سازمان حج درباره‌ی سهمیه‌های عمره شفاف‌سازی نمی‌کند؟

رییس سازمان حج و زیارت می‌گوید: برای هدفمند کردن سهیمه‌ی عمره تحت فشار است‌؛ با این حال او تا کنون نگفته که این سهمیه‌ها دقیقا به کجا اختصاص دارد که حالا برای گرفتن حق مردم‌ و حذف سهمیه‌ها، تحت فشار قرار گرفته است.

رییس سازمان حج و زیارت می‌گوید: برای هدفمند کردن سهیمه‌ی عمره تحت فشار است‌؛ با این حال او تا کنون نگفته که این سهمیه‌ها دقیقا به کجا اختصاص دارد که حالا برای گرفتن حق مردم‌ و حذف سهمیه‌ها، تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حج و زیارت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش از حج تمتع بود که حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی گفت که می‌خواهد سهمیه‌های عمره را هدفمند کند. او پس از مدت‌ها، منظورش را از این موضوع به این شکل تشریح کرد که «نمی‌خواهم سهمیه‌های عمره را قطع کنم بلکه می‌خواهم آن‌ها را هدفمند کنم.»

او همچنین تأکید کرد که سهمیه‌ی ویژه‌ی عمره را قطع می‌کند‌؛ اما دادن توضیح بیشتر را درباره‌ی این‌که سهمیه‌های ویژه متعلق به چه سازمان‌ها‌، نهادها یا افرادی می‌شود به زمان دیگری موکول کرد و تا به حال هم درباره‌ی آن شفاف‌سازی نکرده است و اصلا معلوم نیست سهمیه‌های عمره‌ چه تعداد زائر را شامل می‌شود و در سال‌های گذشته کدام بخش‌ها از آن استفاده کرده‌اند که حالا موسوی می‌گوید می‌خواهد آن‌ها را قطع یا هدفمند کند.

اما موسوی روز گذشته (یکشنبه، 17 دی‌ماه) در همایش کارگزاران عمره از نامه‌هایی سخن گفت که برای گرفتن حق سهمیه‌ی عمره به سازمان حج و زیارت می‌آید و او آن‌ها را بایگانی می‌کند؛ ولی با این حال، باز هم نگفت که این سهمیه‌ها چند درصد از کل ظرفیت عمره را شامل می‌شود یا کجاها این حق داد و ستد را به خود می‌دهند که سازمان حج و زیارت را برای اجرای طرحش به مخاطره انداخته‌اند.

آنچه تا کنون به‌وضوح درباره‌ی سهمیه‌های عمره مطرح شده‌، سهمیه‌های دانشجویی‌، اساتید و دانش‌آموزی است که از این آخری دیگر خبری نیست، همچنین سهمیه‌ی زوج‌های جوان که امسال به‌خاطر کم بودن ظرفیت‌ عمره، هنوز فراخوان آن داده نشده‌ است. علاوه بر این، سهمیه‌هایی مختص بازنشستگان، طلاب و خانواده‌ی شهدا وجود دارد. درباره‌ی سهمیه‌های دیگری هم که به سایر نهادها و سازمان‌ها داده می‌شود و جمعیتی که هر سال در این قالب به عمره می‌روند نیز تا کنون اطلاع‌رسانی دقیقی نشده است.

رییس سازمان حج و زیارت یک‌بار در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا این سهمیه‌ی ویژه شامل حال هنرمندان‌، دولتمردان یا نمایندگان مجلس می‌شود؟ گفته بود: کسی که حقش است و برای جمهوری اسلامی مدال آورده یا شهیدی را تقدیم کرده‌ است، ما در خدمتش هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر - نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت - پس از این جریان‌ها هم به‌صراحت از اختصاص سهمیه به هنرمندان دفاع کرده و گفته بود: معتقدم اختصاص این سهمیه، تاثیرات مثبتی در تولیدات و آثار آن‌ها خواهد داشت.

او در عین حال اظهار کرده بود: شخصا شنیده‌ام که سال گذشته از این سهمیه به اشخاصی داده شد که اصلا هنرمند نبودند، البته هنرمندان فقط کارمندان صداوسیما و وزارت ارشاد نیستند، بلکه برای بخش‌های مختلف باید این سهمیه را توزیع کرد.

رییس سازمان حج و زیارت چند روز پیش هم که در مراسم قرعه‌کشی عمره‌ی دانشجویی به‌عنوان گروه دیگری که بخشی از سهمیه‌ی عمره به آن‌ها اختصاص دارد، حاضر شد و گفت: اگر با من باشد، دوست دارم همه‌ی دانشجویان به عمره بروند‌؛ اما در رابطه با حج، مردم 20 سال و برای عمره 6 سال در نوبت هستند.

البته سهمیه‌ی عمره‌ی دانشجویی نیز امسال تحت تأثیر کاهش ظرفیت عمره‌، نصف شده و از 30هزار نفر سال قبل به 15هزار نفر رسیده است.

موسوی همچنین توضیح داد: قبلا از سهمیه‌ی مردم کم می‌شد و به ارگان‌ها و موسسات تعلق می‌گرفت؛‌ ولی من، خواستم سهمیه‌ها را هدفمند کنم و از حق مردم دفاع می‌کنم و از این بابت تحت فشارم.

او که ابتدا آن‌چنان با صراحت از عزمش برای هدفمند کردن سهمیه‌های عمره سخن می‌گفت، بعدها اعلام کرد: سازمان حج و زیارت متولی اصلی این کار نیست و نمی‌تواند در شرایط فعلی اقدامی برای واقعی شدن سهمیه‌ها انجام دهد.

در واقع به‌نظر می‌رسید،‌ موسوی این سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها در این‌باره را به‌نوعی متوجه شورای عالی حج به ریاست رییس‌جمهور دانسته بود.

قاضی‌عسکر هم قبلا متذکر شده بود: شیوه‌ی توزیع این سهمیه‌ها به سازمان حج و زیارت یا بعثه‌ی مقام معظم رهبری مربوط نیست، بلکه طبق مصوبه‌ی شورای حج اجرا می‌شود که بخشی از آن توسط رییس‌جمهور و بخشی هم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع می‌شود.

حالا موسوی بدون آن‌که جزییات بیشتری را از موضوع هدفمند شدن سهمیه‌ها تشریح کند یا موضوع سازمان‌ها و نهادهایی را که با نامه‌نگاری می‌خواهند پا روی حق مردم بگذارند، شفاف‌سازی کند، می‌گوید: زیر بار این فشارها نخواهم رفت و اگر لازم باشد مسائل را با مردم در میان می‌گذارم که چه تماس‌ها، نامه‌ها و تلفن‌هایی دارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۰

سلام، با هدفمندی حج عمره، چرا دانشجوها را بدون نوبت ثبت‌نام می‌کنید یا اینکه پاچه‌خوران دانشجو را به عمره می‌برند که برای ... خبرچین باشند! با سپاس