• پنجشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۱ / ۲۰:۱۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 91101408551

آخرین تصمیمات به دلیل آلودگی هوا: استان تهران شنبه تعطیل شد/زوج وفرداز درمنازل اجرا می شود

آخرین تصمیمات به دلیل آلودگی هوا: استان تهران شنبه تعطیل شد/زوج وفرداز درمنازل اجرا می شود

در پی افزایش آلودگی هوای تهران و ادامه پایداری جوی روز شنبه 16دی‌ استان تهران تعطیل اعلام شد.

در پی افزایش آلودگی هوای تهران و ادامه پایداری جوی روز شنبه 16دی‌ استان تهران تعطیل اعلام شد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران عصر امروز (پنجشنبه) به ریاست مهندس محمدجواد محمدی‌زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر مرتضی تمدن، استاندار تهران تشکیل جلسه داد و با توجه به ادامه روند پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌های هوای تهران، روز شنبه 16 دی‌ در استان تهران تمام مدارس، مراکز آموزش عالی، دانشگاهها، ادارات، وزارتخانه‌ها، نهادها و موسسات دولتی و عمومی و بانکها به جز مراکز درمانی، اورژانس و آتش‌نشانی تعطیل اعلام شد.

براساس این گزارش، همچنین مقرر شد طرح ترافیک و زوج و فرد بنا بر اعلام قبلی در پایتخت اجرا شود که بر این اساس طرح زوج و فرد از روز شنبه تا اطلاع ثانوی از در منازل اجرا شده و در روز شنبه تنها خودروهای با پلاک سمت راست زوج اجازه تردد در شهر تهران و داخل محدوده طوج و فرد را دارند، اما این خودروها اجازه ورود به محدود طرح ترافیک را ندارند.

از سوی دیگر طرح ترافیک در محدوده قبلی اجرا می‌شود.

همچنین فروش مجوزهای روزانه طرح ترافیک از روز شنبه تا اطلاع ثانوی همچنان ممنوع است. از سوی دیگر کلیه نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، تا اطلاع ثانوی باید از سوخت گاز استفاده کنند.

اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران همچنین مصوب کردند که کلیه تمرینات ورزشی و مسابقات ورزشی استان تهران از روز جمعه تا دوشنبه 18 دی ماه لغو شود.

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به ایسنا گفت: طرح زوج و فرد خودروها از روز شنبه تا اطلاع ثانوی در منزل اجرا شده و ماموران پلیس به طور جدی با خودروهای متخلف برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: برابر اعلام قبلی ساعات اجرای زوج و فرد در تهران از ساعت 6:30 تا 19 و طرح ترافیک از 6:30 تا 17:30 است.

رییس پلیس راهور تهران خاطرنشان کرد: خودروهای متخلف به ازای هر ساعت 200 هزار ریال جریمه می‌شوند.

وی همچنین از تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و خودروهایی که به علت فرسودگی ممنوعیت تردد در سطح شهر دارند، خبر داد و گفت: پلیس با این خودروها برابر قانون برخورد خواهند کرد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به کاهش بار ترافیکی و افزایش متوسط سرعت خودروها، پلیس به طور جدی با سرعت غیرمجاز در معابر پایتخت در طول شبانه‌روز برخورد می‌کند.

مهدی محمد نبی، دبیر کل فدراسیون فوتبال نیز از لغو تمامی دیدارهای فوتبال در روزهای جمعه و شنبه که قرار بود در تهران برگزار شود خبر داد.

وی به ایسنا گفت: با توجه به اعلام استانداری تهران مبنی بر افزایش آلاینده‌های تهران، کمیته اضطرار فدراسیون فوتبال جلسه تشکیل داد و مقرر شد تمامی دیدارهایی که قرار بود جمعه و شنبه 15و16 دی در تهران برگزار شوند، لغو و به زمانی دیگر موکول شوند.

وی همچنین اعلام کرد دیگر دیدارهای هفته بیستم در شهرهای دیگر برگزار می‌شوند. همچنین بر این اساس دیدار پرسپولیس و گهر و راه‌آهن و فولاد لغو می‌شود.

در همین حال غلامرضا بهروان، رییس سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که چه زمانی دیدارهای معوقه برگزار می شود؟ بیان کرد: با توجه به فشردگی لیگ و جام حذفی، فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع بالاتر از سازمان لیگ تصمیم به لغو بازی‌ها گرفته و تاریخ بازی‌های معوقه نیز از سوی فدراسیون فوتبال اعلام خواهد شد.

مهندس وحید نوروزی، مشاور معاون ترافیک شهردار تهران در امور محیط زیست نیز از ممنوعیت فروش مجوزهای طرح ترافیک روزانه و هفتگی از روز شنبه خبرداد.

وی به ایسنا گفت: فروش مجوزهای روزانه طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی ممنوع است و شهروندان نیز آگاه باشند که بانک ورود اطلاعات پلاک از شنبه بسته است و لذا امکان ثبت پلاک طرح‌های ترافیک روزانه وجود ندارد.

مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در جلسه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران گفت: ‌برخی از دستگاه‌ها به جای یکدیگر حرف می‌زنند؛ هرکس باید در حوزه مسئولیت خود سخن بگوید.

وی اظهار داشت: شاخص‌های آلودگی هوا میانگین 27 ایستگاه پایش آلودگی در تهران است که بعضی اشخاص به دلیل فهم غلط آماری، ابهام در جامعه در این خصوص ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع تعطیلی راه حل نیست بلکه مدیریت کردن مساله است که این جزء ماموریت ماست، افزود: تمام اطلاعات ما حاکی از آن است که شاخص‌های آلودگی امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

محمدی زاده بیان کرد: هر دستگاهی باید حرف قانونی خود را بزند ولی هیچ دستگاهی نباید مقابل دستگاه دیگر قرار گیرد بلکه باید در جهت بهبود وضعیت حرکت کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ برخی از دستگاه‌ها به جای یکدیگر حرف می‌زنند؛ هرکس باید در حوزه مسئولیت خود سخن بگوید بنابراین اینگونه نیست که هر دستگاهی از نگاه خود این شاخص‌های آلایندگی را تحلیل کند.

محمدی‌زاده گفت: طبیعی است که ساعت 19 میزان آلایندگی بالا باشد و در ساعت 3 بامداد این میزان تغییر کند. کسی که آمار را می‌فهمد این موضوع را هم درک می‌کند. موضوع آلایندگی و میزان آن باید ظریف اعلام شود چرا که این مساله، سلامت انسان‌هاست و در این زمینه ما شوخی نداریم چرا که این آلایندگی در تصمیمات تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اگر ما عملکرد دستگاهی را قبول نداریم نباید به بی‌اعتمادی دامن بزنیم، افزود: امسال نسبت به سال گذشته در تمام شاخص‌های آلودگی هوا بهبود داشته‌ایم. طرح کاهش آلودگی هوا در خوشبینانه‌ترین حالت طرحی 5 ساله است ولی اگر به خوبی عمل کنیم. اگر وضعیت سالم باشد نباید به ناسالم برسد و اگر ناسالم است نباید به هشدار و اگر در هشدار است نباید به اضطرار برسد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طرح زوج و فرد خوب اجرا شد و عدم صدور آرم روزانه طرح ترافیک نیز خوب بود، اظهار داشت: برخورد با موارد تخلف در زمینه خودروهای دودزا و همچنین متوقف کردن فعالیت تعدادی واحدهای صنعتی خوب بود. اما باید مساله مازوت و گازوئیل مدیریت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۰:۲۵

پس امتحان دانشگاه ها چی میشه؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۰:۵۶

سلام دانشگاه ها هم تعطیل هستند؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۱:۰۶

این تعطیلی شامل بانکها می شود یا خیر؟ لطفاً اطلاع رسانی کنید

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۲:۴۱

آیا این تعطیلی شامل شرکتهای خصوصی هم هست؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۲:۲۱

سلام، لطفا فکری هم برای کارگران کارخانجات صنعتی از قبیل سایپا، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو بکنید. آلودگی مشمول آنها نمی‌شود؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۲:۳۱

چرا کارخونه سیمان تهران واحد 7 که مرکز آلودگی{است}، تعطیل نیست؟!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۲:۴۵

سلام، خسته نباشید! با اجرای طرح زوج و فرد در همه مناطق تهران یا به عبارتی از درب منزل موافق نیستم بنا به دلایلی: 1- خیلی از افراد مثل خود من که کارشان آزاد و عموما در مرکز تهران نیست نه امکان رفت‌وآمد به مسیرهای طولانی با وسایل حمل‌ونقل عمومی را دارند و نه حق استفاده از خودروهای خودشان. به این ترتیب زندگی این افراد به شدت با مشکل اقتصادی مضاعف روبه‌رو خواهد شد. مسئولین محترم در جریان هستند که همه جای تهران مترو ندارد و با وسایل کندرویی مثل اتوبوس نمی‌توان ساعتها یک مسیر حداکثر 1 ساعت با خودروي شخصی را پیمود. بنده قبلا این کار را امتحان کرده‌ام. 2- مشکل آلودگی با این طرح حل نمی‌شود چرا که خودروهای خوابیده در پارکینگ در طی روز فعال می‌شوند. بنابراین شب همان میزان آلودگی که در روز توسط این خودروها ایجاد می‌شد، شب‌هنگام جبران می‌شود. 3- ضمنا برخي آقایان دانشمند بهتر است فکرهای منطقی و بهتری بکنند و باری از دوش مردم بردارند نه طبق معمول بر آن بیفزایند و موجب ناراحتي مردم شوند. به امید مدیریت و فردایی بهتر

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۳:۲۱

امتحان دانشگاهها هم تعطیل است؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۴ ۲۳:۳۸

چرا يه فكر اساسي نمي‌كنيد؟ دولتي‌ها رو تعطيل مي‌كنيد، بقيه مردم هم كه كارگر هستند بايد هواي آلوده رو استنشاغ{استنشاق} كنند اين چه وضع تصميم‌گيريه؟!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۰۰:۰۷

چرا در مواقع آلودگی هوا که شهر را تعطیل می‌کنید، حرفی راجع به شرکتهای خصوصی نمی‌زنید. مگر کسانی که در شرکتهای خصوصی کار می‌کنند از هوا تنفس نمی‌کنند؟ مدیران شرکتهای خصوصی با استفاده از این ترفند، تعطیلی را قبول نمی‌کنند.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۰۱:۴۶

سلام، خسته نباشید، ببخشید من سوالی داشتم. شغل من مربی آموزشگاه رانندگی هستش. می‌خواستم بدونم این مراکز هم تعطیل هستند یا خیر؟ و اینكه اگر باز هستند ما مربیان که پلاک ماشین فرد یا زوج هست، چطوری به کارمون برسیم؟ ممنون می‌شم راهنمایی کنید.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۰۹:۳۸

امتحان دبیرستانی‌ها چطور؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۰:۰۴

سلام، من {ساكن}پرند هستم، جزو رباط کریم است. آیا اینجا هم تعطیله؟ لطفا بگید. دبیرستانی هستم.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۰:۲۹

می‌خواستم بدونم که فقط تهران تعطیله؟ یعنی حومه‌های تهران مثل قرچک، ورامین، پاکدشت، اسلامشهر، قیامدشت، فیلستان، شهرری.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۰:۳۴

سلام، ببخشید، می‌خواستم بدونم که فقط تهران تعطیله؟ یعنی حومه‌های تهران مثل کرج. رباط کریم، پاکدشت، قیامدشت، اسلامشهر، قرچک، ورامین و... هم تعطیلن یا خیر؟ ممنون.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۰:۵۲

استان البرز چی؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۴

روز به‌خیر! پادگانها هم تعطیله؟ سربازها چی‌کار کنن؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۵

آیا شرکتهای خصوصی نیز روز شنبه تعطیل است؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۴:۴۷

هوای استان البرز بسیار آلوده می‌باشد{است} از خانه نمی‌توان به بیرون رفت.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۵:۱۴

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما! این آلودگی شامل کارگران نمی‌شه در صورتی که بیشترین آلودگی در کارخانه‌ها و کارگاههای تولیدی می‌باشید! پس کارگران چه گناهی کردن که باید در محیطهای آلوده کار کنن، در صورتی که ادارات که این‌قدر آلودگی ندارن، باید تعطیل باشن؟!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۱۹:۲۳

سلام، آیا شنبه استان البرز هم تعطیله؟

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۲۰:۱۸

با سلام، اول لطفاً وسایل عمومی را آماده کنید و بعد بهانه به دست پلیس راهنمائی بدهید. اکباتان یک شهرک مسکونی است و این ماشینهای جرثقیل اقدام به حمل به بهانه نصب تابلوی حمل با جرثقیل آنها را از یک شهرک مسکونی از جلوی منازل مردم حمل می‌کنند(!) لازم به تذکر و قابل توجه شهرداری مجتمع خریدساز تهران عرض می‌کنم که در شهرک مسکونی مگامال و ایستگاه مترو نمي‌سازند و نقشه قبلی را مخدوش نمی‌کنند. بجای ایراد از مردم یک کمی هم بخودتان نگاه کنید!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۲۱:۲۸

اگر برخي با دنیا سر تعامل داشتند(؟!) الان بنزین مناسب مصرف می‌شد و هیچ‌وقت این وضعیت پیش نمی‌اومد که مردم بدبخت از وسیله نقلیه نیز هم محروم شوند. وسایل عمومی و تاکسی هم که در ساعات صبح و عصر جوابگوی انبوه مسافرین نخواهند بود. صفهای طویل بیش از صد نفر بر سر تاکسی و اتوبوس. بدبختی و ذلت مردم را له کرده است! برخي مسئولین بجای اینکه این‌قدر مردم بدبخت، ذلیل و شوربخت را تهدید و جریمه کنند، یک كم حسینی‌وار جرأت کنند این وضعیت را اصلاح کنند.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۵ ۲۳:۰۵

پیام‌نور‌ی‌ها آهنن دیگه، نه؟!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۶ ۰۱:۰۹

سلام، من از استان خوزستانم. اینجا تعطیل نیست؟ فردا یه امتحان خیلی سخت دارم، حالا بخونم یا نه؟ آقا این چه سئوالیه می‌پرسین. این بالا همه چیز رو کامل توضیح داده!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۱ ۱۴:۳۴

با عرض سلام و خسته نباشید آیا این تعطیلات از مرخصی سالانه کارمندان باید کسر گردد و آیا بیمه یک همچین کاری را انجام میدهد. ممنون و خسته نباشید