• جمعه / ۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91100804617
  • خبرنگار : 71381

تحلیل باهنر از قطب‌بندی‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری

تحلیل باهنر از قطب‌بندی‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری

نایب رییس اول جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معتقدیم برخی اتفاقات به طور مستقیم به انتخابات ربطی ندارند، اما در واقع همان نقطه را هدف قرار داده‌اند، پس باید مراقبت لازم را انجام دهیم.

نایب رییس اول جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معتقدیم برخی اتفاقات به طور مستقیم به انتخابات ربطی ندارند، اما در واقع همان نقطه را هدف قرار داده‌اند، پس باید مراقبت لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدرضا باهنر در همایش جبهه پیروان خط امام و رهبری که به مناسبت سالروز 9 دی برگزار شد، با اشاره به این‌که «انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو باز هم سه قطبی خواهد بود» اظهار کرد: از یک طرف اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات خواهند شد، البته از طرف مقامات رسمی اعلام شده است که سران فتنه در انتخابات آتی هیچ جایگاهی ندارند و با توجه به ظلمی که به نظام و انقلاب و مردم کرده‌اند، حرمت‌هایی که شکسته‌اند و چراغ سبزهایی که به استکبار نشان داده‌اند و البته حمله‌ای که به امام و امت کردند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی با اشاره به این‌که «توطئه‌های دشمنان در انتخابات گذشته به صورت تمام عیار خنثی شد و حماسه بیعتی به عنوان یوم‌اللهی مستمر در نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد» گفت: اگر سران فتنه توبه و عذرخواهی کنند شاید مردم آن‌ها را ببخشند و در حد شهروندی بتوانند زندگی کنند.

وی تاکید کرد: بارها گفته‌ایم اصلاح‌طلبانی که در چارچوب قانون اساسی می‌خواهند فعال سیاسی باشند برای‌شان راه باز است، اما ابتدا باید موضع‌شان را نسبت به سران فتنه روشن کنند و این شرط لازم و البته شرط کافی این است که اصلاح‌طلبی را تعریف کنند.

نایب رییس اول جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به این که در زمانی بحث‌هایی مبنی بر این‌که «حکومت‌های ایدئولوژیک قادر نیستند منافع ملی را حفظ کنند» مطرح می‌شد، اظهار کرد: در آن زمان این موضوع مطرح شد که باید دین از سیاست جدا شود و این مخالف تئوری پایه‌ای حضرت امام(ره) بود چون امام می‌گفت در اسلام هیچ حکم غیرسیاسی وجود ندارد.

وی با این پیش‌بینی که «اصلاح‌طلبان حتی با چهره کم‌رنگ یک قطب از انتخابات ریاست‌جمهوری را تشکیل خواهند داد»،‌ گفت: گروه دیگر در انتخابات پیش‌رو خلاصه در آقای رییس‌جمهور هستند و دم خروس بیرون آمده و روشن است که به صورت جدی برای انتخابات دور آینده برنامه دارند. رییس‌جمهور فرد سیاسی است و می‌تواند فعالیت داشته باشد اما چند خط قرمز را باید مورد توجه قرار دهد؛ رییس‌جمهور باید مراقب باشد از موقعیت و امکانات دولت برای حمایت از کاندیدای مورد نظر استفاده نکند و همچنین امیدواریم برخی حرف‌ها که شنیده می‌شود به دلیل عدم دقت باشد چون در این صورت مساله‌دار ست.

وی افزود: اخیرا شاهدیم حرف‌هایی که اصلاح‌طلبان تند در مورد انتخابات آزاد می‌زدند؛ که همه باید شرکت کنند، در صحبت‌های برخی پیدا می‌شود که چرا عده‌ای حق دارند جلوی رای مردم را بگیرند. اگر اینجا موضوع نظارت استصوابی مطرح است باید بگویم که از ابتدای انقلاب گروه‌های مخالف بسیاری از جمله منافقین و توده‌ها بر سر این موضوع بحث داشتند پس اگر از اصلاح‌طلبان، خارج‌نشینان و سران فتنه توقع نیست اما دیگران باید دقت بیشتری در حرف‌های خود داشته باشد تا این موضوعات آغاز نشود.

باهنر هم‌چنین به کار بردن مباحثی مانند این‌که «سهام عدالت و دادن ماهیانه 200 هزار تومان به تک‌ تک افراد جامعه» و در کنار آن جملاتی مانند این‌که «ملت در انتخابات آینده کل انرژی خود را تخلیه می‌کند و مردم کار را یکسره می‌کنند» را در کنار هم سوال‌برانگیز خواند.

وی با بیان این‌که «قطب سوم در انتخابات پیش‌رو اصولگراها هستند» گفت: انتخابات سه‌بعدی می‌تواند خوب و شاداب باشد البته باید مراقب باشیم که همگی ضوابط اخلاقی را بیشتر رعایت کنیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با بیان این‌که «جلسات جبهه پیروان در مرکز استان‌ها به منظور تعیین ستاد انتخابات شوراها باید تاسیس و همکاری‌ها شروع شود»، اظهار کرد: احتمال ضعیف وجود دارد که اصولگراها در انتخابات ریاست‌جمهوری بتوانند به یک کاندیدا برسند و با توجه به این‌که اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها به صورت جدی فعال هستند و دلایلی برای امید به پیروزی خود دارند ما در انتخابات شوراها علی‌رغم این‌که ممکن است در ریاست‌جمهوری نتوانیم با بقیه اصولگرایان همراه شویم باید هماهنگی داشته باشیم؛ چراکه تعداد اعضای شوراها زیاد شده است پس اصولگرایان هم باید دور هم جمع شوند و کار را جلو ببرند حتی اگر در ریاست‌جمهوری نتوانیم تفاهم کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به طرح مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، با تاکید بر این‌که «نباید از این موضوع بهره‌برداری انتخاباتی شود» خاطرنشان کرد: در مورد مساله هدفمندی یارانه‌ها در مجلس بحث و قانون تصویب شد که فعلا متوقف شود، اما آقای رییس‌جمهور چند روز قبل در مصاحبه رسمی که از رسانه ملی داشتند اعلام کردند که یارانه‌ها را تا پنج برابر افزایش می‌دهیم که این به معنی دادن سالیانه سه میلیون تومان به هر شهروند ایرانی است که نیازمند فروش 300 میلیارد تومان انرژی به قیمت جهانی است از جمله بنزین، نفت، گاز و میعانات گازی، قیر و ... برای پرداخت سالیانه سه میلیون تومان به هر نفر باید بنزین و گاز لیتری چهار هزار تومان فروخته شود که اگر در تمام نقاط ایران جستجو کنیم هیچ کشت زراعی پیدا نمی‌شود که با گازوئیل چهار هزار تومان به صرفه باشد، همچنین این موضوع در کار صنعت و خدمات نیز اثرات منفی دارد.

وی با اشاره به تاثیر سخنان رییس‌جمهور بر قیمت دلار در بازار آزاد 400گفت: حتی عطسه بی‌حساب یک مسوول پشت میکروفن در بازار اثر دارد چه برسد به رییس‌جمهور.

وی در جواب این سوال که کاندیداهای اصولگرایان چه کسانی هستند؟ گفت: به گفته آقای عسگراولادی، تعداد کاندیداهای اصولگرایی 15، 20 و حتی 25 نفرند که کم‌کم پیدا می‌شوند و حتی تا 40 نفر هم اسامی وجود دارد، اما در جبهه اصولگرایی افرادی که مطرح هستند عبارتند از قالیباف، ولایتی، حداد، متکی، پورمحمدی، آل‌اسحاق و ... در همین راستا با توجه به صحبت‌های آیت‌الله مهدوی کنی مبنی بر احساس مسوولیت برخی افراد برای کنار رفتن از عرصه انتخابات باید بگویم که من یکی از آن افراد هستم که احساس وظیفه شرعی می‌کنم که نباید در انتخابات به عنوان کاندیدا حاضر شوم.

باهنر همچنین در رابطه با کاندیداهای اصلاح‌طلبان گفت: پررنگ‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان عارف است که البته خودشان گفته‌اند بر روی آقای عارف تفاهم نداریم و بحث‌هایی هم در مورد آقایان جهانگیری، شریعت‌مداری و سعیدی‌کیا مطرح است.

وی ادامه داد: از سوی دولت نیز افرادی مطرح هستند و به نظر می‌رسد حضور مشایی با توجه به احکامی که صادر می‌شود جدی است و به قول یکی از نمایندگان با حکم رییس‌جمهور به مشایی، به نظر می‌رسد بخشی از ظهور اتفاق افتاده است و از دیگر افراد مطرح در این عرصه نیکزاد و الهام هستند.

وی همچنین در رابطه با شکل‌گیری گروه 1+2 در رابطه با انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری گفت: این گروه متشکل از آقایان ولایتی، حداد و قالیباف هستند که جلسه‌ای تشکیل دادند و پیش آیات عظام رفتند و مورد استقبال قرار گرفتند، اما این موضوع مطرح است که اگر کاندیداهای اصولگرایی بخواهند تجمع کنند باید وسیع‌تر باشند و به گفته آقای عسگراولادی، حداقل پنج شش نفر دیگر باید به این سه تن اضافه شوند تا به یک تیم برسیم پس 1+2 نیروهای خوب و به درد بخوری هستند، اما همه اصولگرایان این سه نفر نیستند و نیروهای دیگر باید به آن‌ها اضافه شوند.

باهنر با بیان این‌که «جبهه پیروان عموما جبهه‌ای است و نشست‌های جبهه‌ای‌مان عمدتا خاصیت انتخاباتی دارد» در پاسخ به سوالی در مورد اطرافیان قالیباف، گفت: ما علیه دوستانی که اعلام کرده‌ایم صحبت نمی‌کنیم البته طبیعی است که این افراد در کنار نقاط مثبتی که دارند نواقصی هم داشته باشند و آقای قالیباف هم توانمندی‌های کم‌نظیری دارد که اگر نقص‌هایی داشته باشد باید اصلاح شود پس ما به دنبال برنامه‌ای جامع و تیم کارآمد برای انتخابات آینده هستیم چون بزرگ‌ترین چالش در آینده را کارآمدی می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه پیروان از متکی حمایت خواهد کرد؟ گفت: جبهه پیروان هنوز وارد مصداق‌ها نشده است و صحبت جدی این است که آقای عسگراولادی به هیات سه نفره توصیه کرده‌اند شما سه نفر خوب هستید، اما بهتر است چهار، پنج نفر دیگر به شما اضافه شوند که از این جمله می‌توان به آقایان متکی، پورمحمدی، ولایتی،‌ حداد و قالیباف اشاره کرد که امتیازات مثبتی دارند.

وی با تاکید بر این‌که «جبهه پیروان هنوز وارد مصداق نشده است» گفت: تشکل‌های عضو جبهه پیروان هیچ کدام هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند و در نهایت کار به صورت مجتمع انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha