• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092111824
  • خبرنگار : 71234

اصرار مجلس بر اعزام بازرسان کنترل انتخابات با تصویب هیات اجرایی مرکزی

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: باید در جهت تقویت قوه مجریه تلاش کرد نه اینکه مصوبات مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به گونه‌ای باشد که منجر به تضعیف وزارت کشور و دستگاه‌های ذیل آن شود.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: باید در جهت تقویت قوه مجریه تلاش کرد نه اینکه مصوبات مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به گونه‌ای باشد که منجر به تضعیف وزارت کشور و دستگاه‌های ذیل آن شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد سالک در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در صحن علنی امروز مجلس، با اشاره به اصل 57 قانون اساسی گفت: طبق این اصل، قوا از یکدیگر مستقل‌اند و هر کدام وظایف قانونی را عهده‌دار هستند.

وی افزود: از طرف دیگر اصل 60 قانون اساسی تاکید دارد که وظایف قوه مجریه بر عهده رییس‌جمهور و وزرا است که این امر شامل وزارت کشور و برگزاری انتخابات نیز می‌شود.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: بر این اساس باید تلاش شود تا قوه مجریه تقویت گردد نه اینکه موارد ذکر شده باعث تضعیف وزارت کشور و تشکیلات آن شود.

سالک با اشاره به تبصره 10 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد اعزام بازرسان برای کنترل جریان انتخابات به طور ثابت و سیار به شهرستان‌ها با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات، گفت: در این ماده ذکر شده است که این بازرسان با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات به شعب اعزام شوند که این کار وظیفه ذاتی وزارت کشور است و وجود قید تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات تنها باعث می‌شود که تداخل در کار وزارت کشور و به طور کلی قوا صورت گیرد.

علیپور نماینده ماکو در مخالفت با این پیشنهاد حذف، گفت که اعزام بازرسان به شعب با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات به معنای تداخل در کار قوا نیست.

امیرآبادی نماینده قم نیز در موافقت با این پیشنهاد حذف تاکید کرد که این تبصره تنها گواه این موضوع است که وزیر کشور برای خوردن آب هم باید از هیات اجرایی اجازه بگیرد.

در ادامه سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور با اعلام موافقت برای حذف بخشی از این ماده، گفت: بازرسان وزارت کشور به منظور کنترل عوامل اجرایی به شهرستان‌ها فرستاده می‌شوند و به هیچ عنوان کار نظارتی انجام نمی‌دهند، این در حالی است که در این ماده ذکر شده است بازرسان با تصویب هیات اجرایی مرکزی به شهرستان‌ها فرستاده شوند که در واقع شان نظارتی برای آنها قائل شده است.

محمدجواد کولیوند نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز ضمن مخالفت با حذف بخشی از این تبصره، گفت که اگر قید تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات در اعزام بازرسان به شهرستان‌ها برای کنترل شعب حذف شود آنگاه دغدغه‌های دیگر این ماده موضوعیت و معنایی نخواهد داشت.

سرانجام نمایندگان با 78 رای موافق، 45 رای مخالف و 38 رای ممتنع از مجموع 227 رای با این پیشنهاد حذف مخالفت کردند.

در همین رابطه امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد با استناد به اصل 118 قانون اساسی در اخطاری گفت:‌ طبق اصل 118، مسئولیت نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است این در حالی است که در تبصره 9 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، وظیفه نظارتی برای بازرسان در نظر گرفته شده که این به معنای تداخل کار با شورای نگهبان است.

علی لاریجانی رییس مجلس با وارد ندانستن این اخطار گفت که بازرسان بر امور داخلی انتخابات نظارت دارند و هیچ ارتباطی به کار شورای نگهبان ندارد، شورا در جای خود کار نظارتی را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بعد از تمامی این بحث و بررسی‌ها مقرر گردید که وزارت کشور با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات می‌تواند مامورانی برای بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سایر به شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب ثبت‌نام و اخذ رای اعزام نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha