• شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91091809434
  • خبرنگار : 71404

توضیحات طراح صحنه و لباس «راستش را بگو»:

شاید اگر «راستش را بگو» حذفیاتی نداشت بیننده را عاشق خودش می‌کرد

شاید اگر «راستش را بگو» حذفیاتی نداشت بیننده را عاشق خودش می‌کرد

طراح صحنه و لباس سریال «راستش را بگو» که به تازگی پخش آن از شبکه یک به پایان رسیده، در پاسخ به انتقاداتی که از سوی بینندگان به این مجموعه شده بود، گفت: یک مشکل بزرگی که ما همیشه در سریال‌سازی‌هایمان داریم، عدم توجه تماشاچی به انتهای قصه و سریع اظهار نظر کردن است.

طراح صحنه و لباس سریال «راستش را بگو» که به تازگی پخش آن از شبکه یک به پایان رسیده، در پاسخ به انتقاداتی که از سوی بینندگان به این مجموعه شده بود، گفت: یک مشکل بزرگی که ما همیشه در سریال‌سازی‌هایمان داریم، عدم توجه تماشاچی به انتهای قصه و سریع اظهار نظر کردن است.

شهریار کلهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: مشکل بزرگ تماشاچیان این است قبل از اینکه بخواهند از علت ماجرا مطلع شوند، سریع اظهار نظر می‌کنند و من در این زمینه می‌خواهم بگویم هم ما کار خودمان را بلدیم و هم بازیگران می‌دانند که باید چه کار کنند.

او ادامه داد: به عنوان مثال یکی از انتقاداتی که از سوی بیندگان به «راستش را بگو» شده بود، به لباس پوشیدن نیوشا ضیغمی مربوط می‌شد که گفته شده بود چادرش را بد سرش می‌کند؛ در صورتی که شخصیتی که برای این نقش تعریف شده بود، شخصیت انسانی بود که تظاهر می‌کند و زمانی هم که تصمیم می‌گیرد چادر سرش کند وقتی چادرش را اتو می‌زد، مادرش از او پرسید تو که چادری نبودی و او هم در پاسخ چنین گفت، از این به بعد چادر سرم می‌کنم چون از این راه می‌توانم به هدفم برسم که حتی در آن لحظه مادرش به او سیلی می‌زند. به همین خاطر فکر نمی‌کنم چادر سر کردن مساله‌ای باشد که یک زن ایرانی بلد نباشد که این طور انتقاد می‌کنند.

کلهر با بیان اینکه یکی دیگر از انتقادات وارد شده به سریال «راستش را بگو» به بحث مسنجرها مربوط می‌شد، خاطرنشان کرد: در قسمت‌هایی از این مجموعه که کاراکتر علیرضا با جوان ناشناس صحبت‌هایی انجام می‌داد خیلی بحث داشتیم که از چه مسنجری استفاده شده است. من به عنوان طراح صحنه و لباس می‌خواهم بگویم همه‌ی ما در بچگی،‌ مدرسه و حتی در دانشگاه برایمان پیش آمده که به عنوان مثال معلم روی تخته می‌نوشت 30+30 می‌شود 60 ولی زمانی که توضیح می‌داد می‌گفت 30+30 می‌شود 55، معلمی که روی تخته چیزی را می‌نویسد قصد دارد کودک را متوجه آن کند ما هم در این اثر قرار بود حرفمان را بزنیم. همه‌ی ما مسنجر را می‌شناسیم و می‌دانیم که این مسنجر درست نیست اما قصد داشتیم قصه را برای بینندگان تعریف کنیم، اگر قرار باشد در فونت ریزی که در منسجر است نوشته‌ها را بیاوریم کدام دوربین می‌تواند فیلم‌برداری کند؟ کدام بیننده می‌تواند ببیند؟

وی تاکید کرد: در «راستش را بگو» ما قصد داشتیم راجع به جوانمردی و راستگویی صحبت کنیم.

طراح صحنه و لباس سریال «راستش را بگو» در عین حال گفت: برای ساخت این مجموعه جانمان را گذاشتیم و زحمت زیادی کشیدیم، اعتقاد من بر این است که از این بهتر نمی‌شد، چراکه تمام لوکیشن‌های این اثر ساخته و بازسازی شده‌اند. اگر فردی با فیلمسازی آشنایی کامل داشته باشد حتما می‌داند که وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دانشگاه، بیمارستان و ... هیچ‌وقت ساختمانش را در اختیار فیلمسازان نمی‌گذارند.

کلهر در ادامه در پاسخ به اینکه در قسمت پایانی «راستش را بگو» در بخش فضاهای ماورایی چقدر از تجربیات سریال‌های ماورایی استفاده کردید؟ اظهار کرد: در این زمینه ما به هیچ سریال و قصه‌ای نگاه نکردیم و از تجربیات خودمان استفاده کردیم؛ ضمن اینکه خیلی سعی نکردیم فضا را ماورایی نشان دهیم و آن بخش‌هایی هم که در قسمت پایانی دیدید بیشتر فضاهای ماورایی با نور گرفته شده بود.

او توضیح داد: اصل روند فیلنامه بر این بود که از قسمت دهم به بعد هر قسمتی که به پایان می‌رسد ما یک دادگاهی را به نام دادگاه خدا نشان دهیم و در آن دادگاه یک یا دو نفر را نشان دهیم و اصلا قرار نبود که به شکل پشت سرِ هم مونتاژ شود؛ به همین خاطر سعی کردیم فضا را به رنگ فیلم نزدیک‌تر کنیم.

طراح صحنه و لباس «راستش را بگو» با اشاره به بخش‌های حذف شده این مجموعه یادآور شد: همان طور که در جریان هستید 160 دقیقه از کل «راستش را بگو» حذف شد و به جای اینکه 33 قسمت باشد 25، 26 قسمت بود در اینجا می‌خواهم بگویم اگر بیننده‌ای از داستان «راستش را بگو» خوشش آمد اگر بخش حذف شده، پخش می‌شد شاید عاشق کار می‌شد.

وی با بیان اینکه ساخت یک اثر از لحاظ کارگردانی و دیگر عوامل یکسری خودسانسورهایی دارد، خاطرنشان کرد: در ساخت یک اثر همیشه یکسری مسائل توسط عوامل رعایت می‌شود و خود سانسوری‌هایی انجام می‌شود تا بعدها با خط قرمز برخورد نکنند ولی مطمئنا آنچه که مصالح جامعه در نظر می‌گیرد در لحظه اتفاق می‌افتد که در نهایت بیننده چه مفاهیمی را ببیند و چه مفاهیمی را نباید ببیند. به همین خاطر در این راستا شاید سطح بلوغ جامعه را در نظر می‌گیرند.

وی معتقد است: بخش سینما و تلویزیون ایران یکی از معدود بخش‌هایی است که هر فردی سر جای خودش است و البته شاید ورود به این حیطه راحت باشد اما ماندن در آن سخت است. بخش سیاست‌گذاری تلویزیون هم کارش را درست و حرفه‌ای انجام می‌دهد و هیچ یک از ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم به کار دیگری دخالت کنیم. من در زمینه حذفیات بخش‌هایی از سریال‌ها و فیلم‌ها نه می‌توانم بگویم کار درستی است و نه می‌گویم اشتباه است.

کلهر در پایان صحبت‌های خود به ایسنا گفت: ما همیشه در سریال‌ها و فیلم‌هایمان سعی داریم به مخاطب احترام بگذاریم و بهترین‌ها را برایش انتخاب کنیم اما در کنار این بهترین‌ها نیز باید بتوانیم حرفمان را بزنیم. «راستش را بگو» از جمله سریال‌هایی بود که باید بهتر و بیشتر دیده می‌شد و من فکر می‌کنم کم دیده شدن آن به تاثیر ضعیف رسانه مربوط می‌شود که موجب شد بیننده خیلی به دیدن آن علاقه نشان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha