تصویربردار مجموعهی «راستش را بگو» که پیشتر با سریال «تا ثریا» نیز همکاری داشته است، شیوهی تصویربرداری در این دو سریال را متفاوت خواند.
فرشاد گل سفیدی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شیوهی تصویربرداری سریال «تا ثریا» دوربین روی دست بود، به نظر من این شیوه به باورپذیری و انتقال احساسات صحنه به مخاطب کمک میکند. البته همیشه تلاش میکنم تا استفاده از این روش درخدمت فیلمنامه باشد. اما در سریال «راستش را بگو» این شیوه را کنار گذاشتم، علتش این بود که سعی کردم به شیوه کلاسیک اما از نوع مدرن فیلمرداری کنم؛ البته من و کارگردان قبل از شروع هر کار دربارهی نوع تصویربرداری صحبت میکنیم. در این سریال هم قرار شد به روش مدرن تصویربرداری کنم.
او با اشاره به اینکه در تصویربرداری مجموعه «راستش را بگو» از روش کلاسیک مدرن بهره برده است، گفت: سعی کردهام در زمان تصویربرداری بیشتر روی نورپردازی متمرکز شوم. در این راستا کارهای خاصی انجام دادهام؛ به عنوان مثال چراغها را در کادر گذاشتهام، طوری که حالت فلر (نور روی لنز) منعکس شود. به نظرم این روش تصویر را به واقعیت نزدیک میکند و به بیننده حس مستند و واقع گرایانهتر میدهد.
گل سفیدی با بیان اینکه به کادرهای کلاسیک در تصویربرداری اعتقادی ندارد، تصریح کرد: کادرهایم امروزی است به نظر خودم درتصویربرداری کاردی را که به حجم و موقعیت قصه و سکانس میخورد، میبندم و قبل از شروع کار فیلمنامه را سکانس به سکانس چند بار دقیق میخوانم طوری که حتی اگر گاهی بازیگرها تپق میزنند پشت دوربین به آنها یادآوری میکنم چه باید بگویند.
او افزود: کادرهایم را منطقی میبندم و در عین حال که زیبا هستند، زیبایی آنها منطقی و در خدمت موضوع فیلمنامه است.
تصویربردار «راستش را بگو» در پاسخ به اینکه الگویش در تصویربرداری کیست؟ توضیح داد: از فیلمهایی که میبینم الگو میگیرم، فیلم خیلی نگاه میکنم البته نه اینکه کپی کنم چون هر فیلم خصوصیات خاص خودش را دارد، رنگ پوست یک بازیگر شبیه بازیگر دیگر نیست و نمیتوان کاملاً از یک روش کپی کرد بلکه نگاه میکنم و سعی میکنم یاد بگیرم؛ البته اساتید بزرگی هم در ایران هستند از جمله آقای زریندست، کلاری، منصوری و اصلانی که خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم.
گل سفیدی که در چند سال اخیر پرکارتر شده است و در اکثر کارهای تلویزیونی و سینمایی نام او به عنوان تصویربردار دیده میشود؟ دربارهی علت حضور پررنگش در این پروژهها اظهار کرد: علتش سرعت بالایم است؛ دستمزدم که پایین نیست ولی چون سرعتم بالاست مرا انتخاب میکنند؛ به عنوان مثال فیلم «فرشتگان» را که کارگردان ان دست کم 40 جلسه برای آن در نظر گرفته بود، من با کار شبانهروز در 26 جلسه آن را به اتمام رساندم.
گل سفیدی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا کیفیت فدای سرعت نمیشود؟ توضیح داد: زمانی که سر صحنه میروم تکلیفم روشن است و میدانم میخواهم چه کار کنم؛ ضمن اینکه کارهای نور و دیگر موارد مربوط به آماده کردن صحنه برای تصویربرداری را خودم انجام میدهم. گروه زبده و حرفهیی تصویربرداری هم مثل آقای وحید ملک محمدی، بهنام کریمی، هادی منوچهر پناه و مسعود جعفری حضوردارندکه با هم هستیم و با کمک هم میتوانیم کار را با کیفیت و سرعت انجام دهیم.
این تصویربردار همچنین دربارهی ملاک خود برای انتخاب کارهایش گفت: وقتی کاری به من پیشنهاد میشود، سعی میکنم هول نشوم و قرارداد ببندم، سعی میکنم فیلمنامه را بخوانم و ببینم به درد آن کار میخورم یا نه؛ سپس وقتی خواندم نظر میدهم. بعد با کارگردان صحبت میکنم و میگویم از نظر من فیلمبرداری برای این کار باید اینطور باشد و به نتیجه می رسیم.
بیکی از کارهایی که قرار است گل سفیدی تصویر برداری آن را انجام دهد سریال «معمای شاه»ورزی است. او درباره این پروژه توضیح داد: این سریال کاری تاریخی است و تصویر برداری با دوربین روی دست اصلاً ندارد. در عوض سعی می کنم از دوربین خیلی خوبی استفاده کنم؛ البته استفاده از دوربین خوب بستگی به بضاعت پروژه نیز دارد. گاهی اوقات بضاعت کارگردان خیلی زیاد نیست، البته من واقعاً سعی میکنم تا جایی که میشود از وسایلی که هست نهایت استفاده را کنم.
انتهای پیام
نظرات