• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91082314629
  • منبع : صدا و سیما

"حضور کودکان در «گل‌آموز» دکوری نیست"

«گل‌آموز» تلویزیون در گفت‌وگو با عوامل این برنامه‌ کودک

«گل‌آموز» تلویزیون در گفت‌وگو با عوامل این برنامه‌ کودک

«حضور کودکان در گل آموز دکوری نیست»، «گل آموز موسیقی‌محور نیست»، «حرکات طبیعی عروسک تاثیر مستقیم بر بچه‌ها دارد» و ...؛ اینها ویژگی‌هایی است که از سوی سازندگان برنامه کودک شبکه آموزش برای این مجموعه برشمرده و از سوی آنان اینگونه عنوان می‌شود که «گل آموز» با سایر برنامه‌های کودک تلویزیون متفاوت‌ است.

«حضور کودکان در گل آموز دکوری نیست»، «گل آموز موسیقی‌محور نیست»، «حرکات طبیعی عروسک تاثیر مستقیم بر بچه‌ها دارد» و ...؛ اینها ویژگی‌هایی است که از سوی سازندگان برنامه کودک شبکه آموزش برای این مجموعه برشمرده و از سوی آنان اینگونه عنوان می‌شود که «گل آموز» با سایر برنامه‌های کودک تلویزیون متفاوت‌ است.

تهیه‌کننده و مجری برنامه «گل آموز» به تازگی از تغییرات اساسی در برنامه‌ی «گل آموز» پس از ایام دهه‌ی اول محرم هم خبر داده است.

سارا روستاپور می‌گوید:‌ با توجه به روند تغییرات در برنامه پس از دهه اول محرم تغییرات اساسی در آیتم‌ها، کلیپ ها و محتوای برنامه خواهیم داشت. همچنین دکور برنامه تغییر خواهد کرد.مخاطبان در کل شاهد 70درصد تغییرات اساسی و جدید در برنامه باشند.

وی با تاکید بر این که برنامه در راستای جذاب‌ تر شدن و افزایش بار علمی و آموزشی برای مخاطبان کودک و نوجوان است، اظهار کرد: برنامه «گل آموز» در ایام محرم با ویژه‌هایی برای کودکان روی آنتن می‌رود. محتوای برنامه در مورد درس‌های عاشورا از جمله ایثار، فداکاری، گذشت، شجاعت و ... است که به صورت داستان برای بچه ها بیان می شود. همچنین از بچه ها در برنامه می خواهیم که این مفاهیم را با نقاشی به تصویر بکشند.

***

اما امروزه بخش قابل توجهی از برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی به برنامه‌هایی اختصاص دارد که مخاطبان آنها کودکان و نوجوان هستند. در رسانه ملی اما پخش برنامه‌های مربوط به کودک از چند سال قبل تخصصی شده است و بیشتر بار پخش این برنامه‌ها به عهده‌ی شبکه دو و شبکه تهران است و در یکی دو سال گذشته شبکه آموزش نیز در راستای تغییر روند کلی برنامه‌های خود، توجه ویژه‌ای به برنامه‌های کودک نشان داده است.

تولید برنامه‌های نمایشی، پخش کارتون و پخش برنامه «گل آموز» مختص به گروه سنی کودکان و دانش‌آموزان مقطع دبستان از جمله این برنامه‌هاست.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، آنچه در زیر می‌خوانید مجموعه گفت‌وگوهایی با عوامل این برنامه است :

*** حضور کودکان در گل آموز دکوری نیست

سارا روستاپور، تهیه‌کننده و مجری برنامه «گل آموز» اظهار کرد: از آنجایی که طرح این برنامه بر اساس اهداف شبکه آموزش با رویکرد آموزشی است، به همین دلیل کتاب‌های درسی آموزشی و کارشناسان آموزشی کودک و مشاوران مدارس منابع ما برای متن‌های برنامه است. با توجه به رویکرد شبکه آموزش و اهداف شبکه و برنامه، همچنین اهمیت دادن دکتر قاسمی (مدیر شبکه) به تشکیل اتاق فکر و بحث‌های آموزشی کارشناسانه، اتاق فکر برنامه «گل آموز» متشکل از آزیتا محمودپور (کارشناس اختلالات یادگیری)، اکرم قربانی (نویسنده برنامه‌های کودک) است.

وی با بیان اینکه ویژگی خاص «گل آموز» حضور متفاوت کودکان در این برنامه است، گفت: کودکان در این برنامه منفعل نیستند، بلکه در تمامی بخش‌های آن مشارکت دارند. همچنین ما در این برنامه بررسی کردیم تا آموزش‌هایی مورد نیاز بچه‌ها را کشف کنیم. توجه به بحث‌های درسی نیز از دیگر ویژگی‌های «گل آموز» است. همچنین بچه‌ها به طور عملی با حیوان آشنا می‌شوند که برایشان خیلی جذاب است. در حقیقت «گل آموز» سعی کرده تا مکمل مدرسه بچه‌ها باشد.

وی با تاکید بر لزوم بالا بردن خلاقیت و مهارت بچه‌ها، خاطرنشان کرد: از روز اول تا به حال با تغییرات اساسی روبه‌رو بوده و هر سال با اهداف و ساختار شبکه روی آنتن می‌رود. همچنین ما در ایام خاص و اعیاد همیشه با آیتم‌های خاص روی آنتن می‌رویم. همچنین ما سعی داریم بعد از ایام محرم تغییرات دوباره در برنامه داشته باشیم.

*** «گل آموز» موسیقی‌محور نیست

امیری، آهنگساز که با برنامه‌ی «گل آموز» همکاری می‌کند، درباره‌ی تمایز اصلی موسیقی کودک با موسیقی برای سایر گروه‌های سنی گفت: من سال‌هاست به صورت تخصصی در زمینه موسیقی کودک کار و تدریس می‌کنم و هرچه قدر موسیقی و شعر رابطه نزدیکی به هم داشته باشند کودکان بهتر با برنامه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین نوع انتخاب کلمات در اشعار کودک ارتباط زیادی با موسیقی و در نتیجه برقراری ارتباط بهتر با برنامه از سوی کودکان دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه تخصصی به موسیقی کودک وجود نداشته است و موسیقی کودک و بزرگسال خیلی به هم نزدیک شده‌اند در حالیکه افردیکه در برنامه‌های کودک موسیقی کار می‌کنند باید کاملا نسبت به این حوزه شناخت داشته باشند.

این مدرس موسیقی ادامه داد: موسیقی وسیله‌ای برای شادی کودکان و انتقال بهتر مفاهیم است و در برنامه «گل آموز» سعی کرده‌ایم موسیقی تنها ابرازی برای به هیجان آوردن کودکان نباشد.

امیری همچنین در خصوص تفاوت موسیقی استفاده شده در این برنامه نسبت به سایر برنامه‌های کودک گفت: خانم روستاپور به عنوان تهیه‌کننده کار، حساسیت زیادی نسبت به محتوای کار دارند و موسیقی را به عنوان وسیله‌ای جهت پرکردن برنامه نمی‌دانند؛ بنابراین اگر در «گل‌آموز» از موسیقی استفاده می‌کنیم برای بالا بردن سطح مفرح بودن برنامه و کمک به درک بهتر مطالب آموزشی توسط بچه‌هاست و به هیچ عنوان برای تخلیه‌ی انرژی بچه‌ها از موسیقی استفاده ابزاری نمی‌کنیم.

وی افزود: کارکرد موسیقی در برنامه «گل آموز» بیشتر به عنوان فضاسازی است و تمامی اشعاری که در برنامه استفاده می‌شود همگی دارای مفاهیم عمیق آموزشی هستند چرا که ذات «گل آموز» یک برنامه آموزش محور است و این موضوع را حتی در انتخاب موسیقی و اشعار نیز رعایت می‌کنیم.

*** حرکات طبیعی عروسک تاثیر مستقیم بر بچه ها دارد

نرگس علاء الدینی از سال 80 در تئاتر عروسکی و از سال 83 وارد کار تلویزیون شده است و عروسک گردانی عروسک بادمجان و هویج، عروسک پنگول را برای مدتی و نارنجی و عروسک کندر، مویز و ... در برنامه گل آموز را انجام داده است.

نرگس علاء الدینی عروسک گردان برنامه «گل آموز» اظهار کرد: در کل عروسک ارتباط مستقیم با بچه‌ها دارد. اصولا چون عروسک شبیه بچه‌هاست حرف او بیشتر بر بچه‌ها تاثیر می‌گذارد تا مجری برنامه.

وی افزود: عروسک گردانی برنامه های کودک شیوه خاص دارد که به طور کلی قوانین آن به موقع بازشدن فک و نگاه تاکید می شود.

وی با تشریح اهمیت عروسک گردانی در برنامه های کودک، بیان کرد: همچنین اگر عروسک در کادر نباشد در دید بچه‌ها تاثیر می‌گذارد و به طور کلی به داستان و برامه توجهی نمی‌کنند. حفظ رعایت نکات اولیه در عروسک‌گردانی در تمرکز بچه‌ها بسیار مهم است.

علاء الدینی افزود: در کار حرفه‌یی عروسک گردانی باید رفتارها و عکس‌العمل‌های عروسک مانند انسان باشد؛ مثلا اگر دهان ما در زمان «بابا گفتن» دو بار باز می‌شود باید توجه داشته باشیم که دهان عروسک هم دو بار باز شود اگر پنج بار باز شود ارتباط با مخاطب به خصوص بچه ها برقرار نمی شود؛ بنابراین باید عروسک مانند انسان واقعی طرز بیان دیالوگ ها را انجام دهد.

او تصریح کرد: چنانچه هماهنگی حرکات در عروسک بیشتر باشد و حرکات عروسک طبیعی باشد ارتباط با مخاطب بیشتر برقرار می شود.اکثرا در برنامه های عروسکی حرکات عروسک اقرار شده است؛ البته برخی از عروسک‌ها تیک خاص دارند که این حرکات جزو شخصیت عروسک است.

وی خاطرنشان کرد: اصولا در برنامه های کودک به عروسک تاکید نمی شود و تهیه‌کنندگان هزینه کمتری برای ساخت عروسک، عروسک‌گردانی و صداپیشه صرف می‌کنند و متاسفانه تاکید بر مجری و خاله‌ها و عموها دارند. اصولا برای عوامل عروسک چون دیده نمی‌شوند هزینه نمی‌کنند؛ بنابراین کار ضعیف، بدون جذابیت و قشنگی ارائه می‌شود و بچه‌ها با عروسک ارتباط برقرار نمی‌کنند و اگر هم نام یک عروسک را می‌برند بر حسب عادت است.

عروسک گردان برنامه «گل آموز» اظهار کرد: متاسفانه خیلی از عروسک‌ها بدآموزی دارند و بیشتر کار برای بزرگسالان شده است. در برنامه گل آموز تاکید خاص خانم روستاپور بر عروسک است و چون برنامه آموزشی است تاثیر عروسک بر بازگو کردن مسائل آموزشی به کودکان بسیار اهمیت دارد.بنابراین ما سعی داریم که به لحاظ حرفه ای تمام قوانین عروسک گردانی را در برنامه در نظر بگیرم.

گل آموز

*** بازی زبان کودک است

مهرداد نظام‌آبادی که سال‌هاست در تلوزیون به عنوان مربی آموزشی کودکان حضور فعالی دارد و در برنامه «گل آموز» به آموزش بازی به کودکان می‌پردازد در خصوص گنجاندن چنین بخشی به برنامه گفت: ما برای اولین بار در برنامه‌های کودک بخشی را به عنوان بازی در «گل آموز» گنجاندیم و خواستیم به کودکان، خانواده‌ها و مربیان تربیتی نشان دهیم که حتی با ساده‌ترین وسایل موجود در محیط پیرامون نیز می‌توان بازیهایی را طراحی و اجرا کرد که بچه‌ها از آنم لذت ببرند.

این مربی تربیتی ادامه داد: من سال‌هاست که تمرکز اصلی خودم را بر روی بازی و تاثیرات مثبت آن یادگیری گذاشته‌ام و دوست دارم بازی را از زبان علمی مورد بررسی قرار دهم. بازی زبان کودک است اما متاسفانه در بیشتر برنامه‌های کودک ادای بازی را در می‌آورند.

وی افزود: شاید مهمترین تفاوت بازی‌هایی که ما برای «گل آموز» طراحی کردیم نگاه علمی به مقوله بازی است. بازی کودک انقدر عمیق است که بسیاری از روانشاسان برای برطرف کردن مشکلات حرکتی، رفتاری و گفتاری کودکان بازی درمانی را توصیه می‌کنند و ما سعی کردیم با آگاهی از نقش علمی بازی،بازیهایی را طراحی و اجرا کنیم که با ساده‌ترین وسایل محیط پیرامون اجرا بشوند و بتواند شناخت کودک را نسیت به محیط پیرامون و حس مشارکت را در آنها بالا ببرد.

نظام‌آبادی خاطرنشان کرد: البته به دلیل محدودیت‌های مالی این بخش در نهایت هنوز با آن چیزیکه در ذهن من بود تفاوت بسیاری دارد. اما بسیاری از مربیان تربیتی بعد از دیدن این بخش درخواست کردند تا بازیهایی که ما در برنامه «گل آموز» طراحی و اجرا کردیم در قالب لوح فشرده آماده و در اختیار مراکز آموزشی و تربیتی گذاشته شوند.

وی در خاتمه بیان کرد: بچه‌های ما فقر حرکتی دارند و با بازی می‌توان این فقر حرکتی را جبران کرد. هرچند امروز برخی از کنسول‌های بازی به بازار آمده‌اند که کاملا پرحرکت و پویا هستند اما قیمت‌های سرسام‌آوری دانرد و برای اکثر بچه‌های ایرانی قابل دسترس نیستند، بنابراین باید فرهنگ انجام بازی در بین کودکان و مدارس ما به خوبی نهادینه شود.

*** بچه‌ها سوال کردن را در برنامه گل آموز یاد می‌گیرند

اکرم قربانی، نویسنده برنامه «گل آموز» اظهار کرد: اهداف برنامه گل آموز آموزشی و متفاوت با دیگر برنامه‌های کودک سیماست؛ بنابراین برای ما خیلی مهم است که چه چیزی را به بچه ها یاد بدهیم، صرفا چیزی را در برنامه نگوییم که بنشینند و بخندند.

قربانی ادامه داد: ما سعی می کنیم از لحظه ای که برنامه شروع می شود بچه ها سوال کردن را یاد بگیرند و نسبت به پدیده های اطراف منفعل نباشند.وقتی بچه ها سوال کردن را یاد بگیرند راه حل های پیشنهادی حتی اگر اشتباه باشد را ارائه می دهند تا به جواب برسند.

وی تصریح کرد: هدف ما در برنامه این است که بچه ها یاد بگیرند حرف بزنند و اظهار نظر کنند. همچنین در برنامه ما از بچه‌ها کار عملی و فکری می خواهیم؛ مبحث خلاقیت برای ما بسیار مهم است. این که بچه‌ها را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهیم چرا که با این کار قدرت تکلم و خلاقیت و هوش بچه ها را بالا می‌برد.

نویسنده برنامه گل آموز خاطرنشان کرد: برنامه های کودک باید آموزشی، سرگرمی، بازی و ... در کنار هم باشد و بچه‌ها یک چیز جدید یاد بگیرند و فقط نباید کلاس درس باشد باید در کنار درس، تفریح و شادی باشد. چون بچه‌ها در اجتماع و خانواده زندگی می کنند و باید این مسائل را آموزش ببیینند.

وی بیان کرد: من در سال‌های گذشته کار کتاب انجام می دادم و در کانون مشغول به فعالیت بودم. 80 درصد از موضوعات برنامه «گل آموز» از روی مطالعات من از کتاب است. موضوعات ما از کتاب‌ مربوط به دوره سنی 7 تا 11 سال است. همچنین موضوعات با تهیه‌کننده و کارشناس آموزشی مطرح و با مشورت در اتاق فکر تایید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha