• شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91082012310
  • خبرنگار : 71219

در افتتاح مرکز مطالعات میراث فرهنگی ناملموس مطرح شد:

پیشرفت میراث فرهنگی ناملموس در گرو نقش‌آفرینی کشورهای آسیایی است

پیشرفت میراث فرهنگی ناملموس در گرو نقش‌آفرینی کشورهای آسیایی است

رییس مرکز مطالعات منطقه‌یی میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تأکید کرد: این مرکز نیازمند پیوستن کشورهای دیگر برای هرچه شکوفاتر شدن فعالیت‌های آن در راستای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است.

رییس مرکز مطالعات منطقه‌یی میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تأکید کرد: این مرکز نیازمند پیوستن کشورهای دیگر برای هرچه شکوفاتر شدن فعالیت‌های آن در راستای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری داشنجویان ایران (ایسنا)، یدالله پرمون - رییس مرکز مطالعات منطقه‌یی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی - در مراسم افتتاح این مرکز، بیان کرد: از زمان ورود اصطلاح میراث معنوی یا ناملموس به ادبیات یونسکو حدود 10 سال می‌گذرد. این موضوع در سا ل 2003 با تصویب کنوانسیونی برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس رسمیت یافت.

وی با اشاره به این‌که جوانی این تشکیلات را با تشکیلات مرکز میراث جهانی یونسکو و کمیته‌های آن که 40 سال از تأسیس آن‌ها می‌گذرد می‌توان مقایسه کرد، افزود: ایران در سال 2006 به‌عنوان چهلمین عضو این کنوانسیون فعالیت‌ خود را آغاز کرد و از آن پس به‌عنوان یک عضو فعال معرفی شد.

او درباره‌ی دستاوردهایی که ایران تا کنون در حوزه‌ی میراث فرهنگی ناملموس به‌دست آورده است، اظهار کرد: ثبت موفق 9 پرونده‌ی میراث فرهنگی ناملموس در یک دوره‌ی سه ساله‌، هدایت ثبت پرونده‌ی جهانی نوروز همراه کشورهای دیگر‌، حضور فعال در کنفرانس‌ها،‌ عضویت در کمیته‌ی بین‌الدول و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها به نمایندگی از کشورهای حوزه‌ی آسیا و اقیانوسیه، عضویت در ارزیابی پرونده‌های ثبتی سال 2012، و عضویت در ستاد اجلاس سال 2012 که آذرماه امسال برگزار می‌شود، برخی فعالیت‌هایی است که ایران به آن‌ها پرداخته است.

پرمون در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی روند ارائه‌ی پیشنهاد تشکیل مرکز مطالعات منطقه‌یی میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ی آسیای مرکزی و غربی، قبول شدن فوری آن در یونسکو، تصویب آن و بعد تعیین اعضای شورا و برگزاری نخستین شورا توضیح‌هایی داد.

او همچنین افزود: این مرکز به موجب شرح وظایف خود، متولی خدمت‌رسانی به کشورهای حوزه‌ی آسیای غربی و مرکزی برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس مشترک و همچنین تجمیع اقدامات پاسدارانه و تربیت نیروهای متخصص در کشورهای منطقه است.

به گزارش ایسنا‌، در ادامه‌ی این مراسم مسعود علویان‌صدر - رییس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌یی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی بیان کرد: قاره‌ی کهن و سرشار از تنوع فرهنگی آسیا در زمینه‌ی میراث فرهنگی جزو قاره‌های پرظرفیت است. در این میان، پیشرفت موضوع میراث فرهنگی ناملموس در گرو نقش‌آفرینی کشورهای این قاره است.

او گفت: در تأیید تعهد و علاقه‌ی کشورهای آسیایی به این حوزه، فقط بیان این نکته کافی است که از میان پنج مرکز منطقه‌یی میراث فرهنگی ناملموس در دنیا، چهار مرجع در قاره‌ی آسیا مستقرند.

وی درباره‌ی دلیل انتخاب حوزه‌ی آسیای مرکزی و غربی برای ایجاد این مرکز جدید، اظهار کرد: تشابه‌های فرهنگی در حوزه‌ی میراث فرهنگی ناملموس دلیل انتخاب این منطقه بود. البته از این پس قرار است این مرکز به‌عنوان مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران نامیده شود.

علویان‌صدر با بیان این‌که تجلیات این حوزه از میراث فرهنگی در منطقه زیاد هستند و بسیاری از آن‌ها در سطوح مختلف ناشناخته مانده‌اند یا نیازمند پاسداری فوری هستند، ادامه داد: نیاز است سازمان‌ها، ارگان‌ها و تشکل‌های پراکنده گرد هم آیند و نسبت به میراث فرهنگی ناملموس منطقه به تبادل نظر بپردازند.

او با اشاره به برگزار شدن نخستین شورای حکام این مرکز در هفته‌ی گذشته، گفت: برخی اولویت‌های این مرکز که پیگیری خواهند شد شامل برنامه‌ریزی و هدایت مطالعاتی در حوزه‌ی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در سطح منطقه، شناسایی مجموعه قوانین و مقررات و هنجارهای میراث فرهنگی ناملموس در منطقه و اشاعه‌ی آن، اولویت دادن به میراث فرهنگی ناملموس مشترک در منطقه‌ و میراث فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری، همکاری موثر در امور آگاهی‌افزایی و همچنین اولویت دادن به کشورهایی است که به‌تازگی عضو کنوانسیون 2003 میراث فرهنگی ناملموس شده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ در این مراسم بسیاری از مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها، معاونان صنایع دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌ و برخی دیگر از مسئولان و کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حضور داشتند. یکی از نکات قابل توجه در این مراسم حضور رویانیان - مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس - بود.

پرمون

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha