• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91081408399
  • خبرنگار : 71251

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران:

پایان برداشت سیب‌زمینی پاییزه/ کاهش تولید کیفی و عرضه آن

پایان برداشت سیب‌زمینی پاییزه/ کاهش تولید کیفی و عرضه آن

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از پایان برداشت سیب‌زمینی پاییزه در کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به این‌که 30 درصد از سیب‌زمینی کشت امسال تولید کیفی و مطلوبی نداشته در سال جاری با کاهش عرضه‌ سیب‌زمینی و افزایش قیمت آن مواجه می‌شویم.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از پایان برداشت سیب‌زمینی پاییزه در کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به این‌که 30 درصد از سیب‌زمینی کشت امسال تولید کیفی و مطلوبی نداشته در سال جاری با کاهش عرضه‌ سیب‌زمینی و افزایش قیمت آن مواجه می‌شویم.

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که حدود 150 هزار هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی در کشور است، گفت: سال گذشته حدود پنج میلیون تن در کشور تولید شد که امسال به حدود 4.5 میلیون تن کاهش یافته است.

وی با اشاره به آخرین برداشت سیب‌زمینی امسال اظهار کرد: به دلیل این‌که کشاورزان به جای کشت غده‌های سیب‌زمینی از سیب‌زمینی‌های نامطلوب باقی‌مانده تولید سال گذشته استفاده کردند که این امر باعث شده یک سوم سیب‌زمینی تولید‌ امسال کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

به گفته‌ محمدی سیب‌زمینی‌هایی که از نظر ظاهری مطلوب و بازار‌پسند نبوده از سوی مراکز فرآوری جذب شده و مقداری نیز از مصرف انسانی خارج است که برای خوراک دام استفاده خواهد شد.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از بازار آینده سیب‌زمینی ابراز نگرانی و پیش‌بینی کرد: با کاهش سیب‌زمینی خوراک انسانی و تازه‌خوری مواجه شویم لذا مسوولان باید برای تامین نیاز بازار و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول اقدام به ذخیره‌سازی کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که سیب‌زمینی محصول نگهداری است توصیه می‌شود مردم خود اقدام به ذخیره‌سازی این محصول کنند.

محمدی تاکید کرد: اگر سیب‌زمینی برداشت شده پاییزه هم از دست کشاورز خارج شود و به دست دلالان بیفتد، قیمت این محصول افزایش خواهد یافت، لذا مسوولان باید طی یک اقدام ضرب‌الاجلی تا یک ماه آینده محصول برداشت‌شده پاییزه را از کشاورزان خریداری و نگهداری کنند تا با مشکل تنظیم بازار و سوء‌استفاده دلالان مواجه نشویم.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران گفت: اتحادیه نیز این آمادگی را دارد در صورتی که منابع مالی و تسهیلات تامین شود ذخیره‌سازی محصول را انجام دهد.

وی گفت: در این میان سازمان مرکزی تعاون روستایی پیشنهاد خریداری پنج هزار تن سیب‌زمینی بازار‌پسند برای صادرات به سوریه و لبنان را داده است؟

محمدی خاطر نشان کرد: مقداری سیب‌زمینی از ابتدای سال جاری به صورت پیله‌وری به کشور‌های عراق و آسیای میانه صادر شده است.

به گفته‌ رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران هر کیلو سیب‌زمینی 240 تا 300 تن از کشاورز خریداری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha