• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91080301926

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد:

به دنبال محدودیت در ارائه‌ ارز نیستیم/توافق با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه ارز در مرکز

به دنبال محدودیت در ارائه‌ ارز نیستیم/توافق با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه ارز در مرکز

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: شرکت‌هایی مانند پتروشیمی هنوز ارز خود را به این مرکز نیاورده‌اند و علت‌اش آن است که باید توافقات لازم صورت گیرد تا براساس مقررات همکاری‌های خود را انجام دهند که انشا‌الله در آینده نزدیک این توافقات انجام خواهد شد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: شرکت‌هایی مانند پتروشیمی هنوز ارز خود را به این مرکز نیاورده‌اند و علت‌اش آن است که باید توافقات لازم صورت گیرد تا براساس مقررات همکاری‌های خود را انجام دهند که انشا‌الله در آینده نزدیک این توافقات انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صمد کریمی در پاسخ به این سوال که آیا در مرکز مبادلات ارزی با کمبود ارز مواجه هستیم، گفت: در برخی از ارز‌ها مازاد و در برخی مازاد تقاضا داریم و هدف مرکز آن است که مشتری‌ها را به سمتی که مازاد ارز وجود دارد هدایت کند.

وی در پاسخ به این‌که کدام ارز‌ها را کم و کدام‌ها را زیاد داده‌ایم، گفت: با توجه به روابط تجاری ما که عمدتا با کشور‌های آسیایی است در عرضه‌ی ارز‌هایی مانند یورو مشکل است‌ اما در سایر کشور‌ها مانند ین کره و روپیه مازاد ارزی داریم.

کریمی در پاسخ به این سوال که برخی از متقاضیان با مشکلاتی هم‌چون تغییر ثبت سفارش به دلیل کمبود ارز مواجه‌اند و مجبورند چندین بار ثبت سفارش خود را برای گرفتن یورو، یووان و یا دیگر ارز تغییر سفارش بدهند، گفت: براساس دستورالعملی که وجود دارد مشتریان باید به شعب ارزی مراجعه کنند، اما کسانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند دو راهکار برایشان وجود دارد یکی آنکه ار ارز‌هایی که وجود دارد اطلاع کسب کرده و براساس آن ثبت سفارش کنند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: برخی از مشتریان به اصرار خودشان از ما راهنمایی می‌خواهند که سریع‌تر کارشان حل شود که همکاران ما به آنها پیشنهاد می‌کنند ثبت سفارششان را تغییر دهند.

وی درباره‌ی رخی از مراکزی که باید ارز خود را به مرکز مبادلات می‌آوردند اما نیاورده‌اند نیز گفت: شرکت‌هایی مانند پتروشیمی هنوز ارز خود را نیاورده‌اند و علت‌اش آن است که باید توافقات لازم صورت گیرد تا براساس مقررات همکاری‌های خود را انجام دهند که انشا‌الله در آینده نزدیک این توافقات انجام خواهد شد.

کریمی درباره این‌که آیا بالاخره می‌خواهندی یورو در مرکز مبادلات ارزی بدهند یا خیر، گفت: ما به عنوان بانک مرکزی به دنبال تنوع‌سازی در ارائه‌ی ارز هستیم، اما با توجه به عمده روابط ما که با کشور‌های آسیایی داریم به ارز‌های این کشور‌ها تنوع بخشیده‌ایم، اما به هیچ عنوان به دنبال محدودیت در ارائه‌ی ارز نیستیم البته استراتژی ما آن است که به سمت عرضه‌ی ارز‌های سایر کشور‌ها نیز بپردازیم.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی که در یکی از برنامه‌های صدا‌وسیما سخن می‌گفت در مورد این‌که برخی از مردم از شب قبل پشت درهای مرکز مبادلات برای گرفتن نوبت می‌خوابند، گفت: راهکاری که برای این امر اندیشیده‌ایم آن است که اکثر بانک‌ها مشتریان خود را به شعب ارزی خود هدایت کنند و کسانی هم که به این مرکز مراجعه می‌کنند بانک‌ها براساس نوبتی که بوده و ثبت سفارش کالایشان را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مشتریان بین شعب بانک و مرکز مبادلات پاسکاری می‌شوند نیز گفت: مشتریان این موارد را می‌توانند به همکاران نظارتی که در این مرکز حضور دارند عنوان کنند.

کریمی درباره‌ی این‌که صادر‌کنندگان به دلیل پایین‌بودن قیمت ارز مبادله‌ای علاقه‌مند به ارائه‌ی ارزشان به این مرکز نیستند نیز گفت: در حال حاضر ارز مبادله‌ای پایین نیست ضمن آنکه قرار است توافقاتی انجام شود و به نوعی ارز صادر‌کنندگان به سیستم بانکی ارائه شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در پاسخ به این سوال که جهت‌گیری‌تان آن است که قیمت ارز مبادلاتی را در مرکز ارز کاهش دهید، گفت: از ابتدا تاکنون ضریب قیمت ارز در این مرکز 3.3 درصد بوده که شاخص خوبی است و به دنبال آن هستیم که نوسانات را محدود‌تر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha