• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072918499
  • خبرنگار : 71021

رییس انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران:

آژانس‌ها خسارت مالی ناشی از نوسانات ارز را از مسافر نمی‌گیرند

آژانس‌ها خسارت مالی ناشی از نوسانات ارز را از مسافر نمی‌گیرند

رییس هیأت مدیره‌ی ‌انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران تأکید کرد: آژانس‌ها با وجود نوسانات نرخ ارز، برای افزایش هزینه‌ی تورهای گردشگری محدودیت دارند.

رییس هیأت مدیره‌ی ‌انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران تأکید کرد: آژانس‌ها با وجود نوسانات نرخ ارز، برای افزایش هزینه‌ی تورهای گردشگری محدودیت دارند.

رضا اباذری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بخش گردشگری به ورودی، داخلی و خروجی تقسیم شده است و نمی‌توان از میان آن‌ها یکی را محدود کرد؛ ولی می‌توان هر کدام را تشویق کرد. اکنون بیش از سه‌هزار دفتر خدمات مسافرتی در هر سه حوزه،‌ یا هر دو و یا یکی از آن‌ها به فعالیت مشغول‌اند؛ اما بین آن‌ها، آژانس‌هایی که در تور خروجی فعالیت می‌کنند به‌خاطر نوسانات نرخ ارز با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند.

او با اشاره به این مشکلات، گفت: آژانس‌ها حدود چندماه پیش، پکیج سفر خود را با ارز 1800 تومان می‌بستند و طبق آن هم تعهد داشتند خدمات مناسب را در زمان مناسب به دست مصرف‌کننده برسانند. بر این اساس هم مذاکراتی را با هتل‌ها، کارگزاران، سفارتخانه‌ها و خطوط هواپیمایی انجام دادند که تعهداتی برای‌شان ایجاد شده است. حالا این آژانس‌دارها مجبورند برای عمل کردن به تعهدات‌شان، ارز مورد نیاز را با قیمتی بالای سه‌هزار تومان بخرند که این مسأله آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

وی در عین حال تأکید کرد: دفاتر خدمات مسافرتی تا امروز به هیچ‌وجه ارز دولتی دریافت نکرده‌اند.

اباذری بدون اشاره به میزان خسارت مالی واردشده به آژانس‌ها تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، افزود: به گزارش دفاتر مجری تور، کمیته‌ی تورهای خروجی و چارترینگ انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران، بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی به‌شدت در حال اضطرار و دنبال ارز آزاد برای پاسخگویی به تعهدات گذشته‌ی خود هستند.

او در پاسخ به این مسأله که عملکرد برخی آژانس‌ها در فروش تورهای خارجی نشان می‌دهد که آن‌ها خسارت مالی خود را با افزایش هزینه‌ی سفر و از طریق مسافر جبران می‌کنند، اظهار کرد: طبق قرارداد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که دفاتر خدمات مسافرتی ملزم شده‌اند آن را با مسافر به امضا برسانند، برای افزایش نرخ، محدودیت‌هایی وجود دارد و ما نمی‌توانیم توری را که با دلار 2500 بسته شده است، با دلار 3500 تومان به مسافر بفروشیم.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران درباره‌ی تعاملاتی که تا کنون با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تأمین ارز دولتی یا مبادلاتی در بخش گردشگری صورت گرفته است، بیان کرد: در مرکز مبادلات ارز، نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف حضور دارند، برای همین در نامه‌ای که به‌تازگی برای رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که معاون رییس‌جمهور است، فرستادیم، خواستیم تا خدمات گردشگری را در گروه‌ کالا و خدمات در نظر بگیرد. امیدواریم او وارد صحنه شود و ثباتی به این صنعت و صنف دفاتر گردشگری داده شود.

وی گفت: هر بی‌ثباتی موجب فرار رونق از آن بازار می‌شود. در این شرایط، برنامه‌ی مسافر تغییر می‌کند و دفاتر، کارکنان و وابستگان آن‌ها نیز در این بی‌رونقی دچار مشکل می‌شوند و کلا این بی‌ثباتی به نفع هیچ کسی نیست.

اباذری اضافه کرد: دفاتر خدمات مسافرتی برای تأمین منابع ارزی نیاز دارند به بازار آزاد مراجعه کنند،. در حالی که طبق بخشنامه‌ی بانک مرکزی،‌ تهیه‌ی ارز خارج از این بانک، بازار سیاه محسوب می‌شود. حالا در این شرایط، این مسأله هم یکی از دغدغه‌های اصلی دفاتر خدمات مسافرتی شده که این نه در شأن صنف با شرافت دفاتر مسافرتی و نه به‌طور کلی در شأن اقتصاد کلان کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha