• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91072617199

/بازار 189 میلیارد تومانی نانو سیلیکا در ایران/

پودر نانوسیلیس با کاربردهای صنعتی در کشور به تولید انبوه رسید

پودر نانوسیلیس با کاربردهای صنعتی در کشور به تولید انبوه رسید

محققان کشورمان با دستیابی به فناوری تولید پودر نانو سیلیکا، موفق به تولید صنعتی این پودر با کاربردهای گسترده در صنایع ساختمان و لاستیک شدند.

محققان کشورمان با دستیابی به فناوری تولید پودر نانو سیلیکا، موفق به تولید صنعتی این پودر با کاربردهای گسترده در صنایع ساختمان و لاستیک شدند.

فریدون کاکاوند، مدیر پروژه تولید صنعتی پودر سیلیس در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب گفت: نانو سیلیکا شامل مجموعه‌ای از ذرات کوچک SiO2 است که از طریق پیوندهای شیمیایی به یکدیگر متصل شده و ذرات بزرگتری را تشکیل می‌دهند. مزیت اصلی نانو سیلیکا در مقایسه با سیلیکا، ساخت سطح بالای این ماده است که باعث می‌شود در بستر مورد استفاده بر همکنش بیشتری از خود نشان دهد.

وی با بیان اینکه نانو سیلیکا کاربردهای متنوعی دارد، تصریح کرد: نانو سیلیکا در صنایع رنگ به عنوان مات کننده، افزایش دهنده غلظت و افزایش دهنده مقاومت محیطی و خواص سایشی استفاده می‌شود.

به گفته وی، نانوسیلیکا، کاملا شفاف است و می‌تواند در پوشش‌های شفاف مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر پروژه تولید صنعتی پودر نانو سیلیس در خصوص کاربرد این پودر در صنعت لاستیک گفت: نانو سیلیکا می تواند در صنعت لاستیک به عنوان پرکننده استفاده شده و استحکام و طول عمر لاستیک را افزایش دهد. این جایگزینی علاوه بر حذف مشکلات زیست محیطی دوده، مصرف انرژی جهت حرکت و میزان صدای ناشی از حرکت را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سازه‌های بتنی و ترکیبات سیمانی، مقاومت محیطی بتن نهایی حاصل را افزایش می‌دهد. استفاده از نانو سیلیکا همچنین باعث بهبود خواص سایشی و استحکام ترکیب در کنار کاهش نفوذپذیری و کاهش حجم خشک سیمان می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه پودر نانوسیلیس برای اولین بار در کشور در مقیاس صنعتی تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید پودر نانوسیلیس 180 تن در سال است که می‌توان این میزان را به 1500 تن در سال افزایش داد. این در حالی است که هم اکنون نیاز صنایع لاستیک، رنگ و سیمان به این پودر پنج هزار تن در سال است که از طریق واردات از کشورهای اروپایی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم نمونه خارجی 15 هزار تومان است که نمونه داخلی بایک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی عرضه می‌شود.

کاکاوند خاطرنشان کرد: بازار بالقوه مصرف نانوسیلیکا در صنعت لاستیک حدود 630 تن در سال، صنعت رنگ حدود 500 تن در سال و سیمان برابر با 52 هزار و 500 تن در سال است. کل بازار نانوسیلیکا در کشور در صورت تحقق 50 درصد پیش‌بینی‌ها، 189 میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود.

مدیر پروژه پودر صنعتی پودر سیلیس تصریح کرد: محققان این پروژه علاوه بر دستیابی به این فناوری، تمام تجهیزات مورد نیاز تولید صنعتی آن را هم بومی کرده‌اند؛ از این رو توانایی راه‌اندازی خطوط دیگر تولید را هم دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha