• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91071811840

نگاهي به نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه 63ساله شد

نگاهي به نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه 63ساله شد

نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه 63 سال از برپايي آن مي‌گذرد، بزرگ‌ترين نمايشگاه تجاري كتاب در جهان است.

نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه 63 سال از برپايي آن مي‌گذرد، بزرگ‌ترين نمايشگاه تجاري كتاب در جهان است.

به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نمايشگاه در سال 1949 شروع به كار كرده و هرساله ناشران زيادي از سراسر جهان در آن شركت مي‌كنند. بازديدكنندگان زيادي نيز براي آشنايي با تازه‌هاي نشر جهان به اين نمايشگاه بزرگ مي‌‌روند.

اين نمايشگاه پنج‌روزه، هر سال در ميانه‌ي اكتبر در محل نمايشگاه تجاري فرانكفورت برگزار مي‌شود و امسال هم از 10 تا 14 اكتبر برابر با 19 تا 23 مهرماه برپا خواهد بود. سه روز آغازين نمايشگاه، يعني 10 تا 12 اكتبر، براي بازديد دست‌اندركاران صنعت نشر است و همه‌ساله نویسندگان، نمایندگان انتشاراتي‌ها و شرکت‌های چندرسانه‌‌يی سازنده‌ي كتاب‌ها و كتاب‌خوان‌هاي الكترونيكي از سراسر جهان براي گفت‌وگو و تعامل براي دست‌‌يابي به حقوق نشر و مجوز انتشار بین‌المللی آثار و همچنين عرضه و تبلیغ آثار خود و یافتن بازارهای جهانی و عقد قراردادهای تازه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر مي‌شوند.

در دو روز آخر نمايشگاه يعني 13 و 14 اكتبر نيز مردم مي‌توانند از كتاب‌هاي اين نمايشگاه ديدن كنند و يا با نويسندگان محبوب‌شان كه در نمايشگاه حاضر مي‌شوند، ديدار داشته باشند.

از سال 1976 نمايشگاه كتاب فرانكفورت هر سال به يك كشور اختصاص داده شده است و برنامه‌هاي فرهنگي چون كتاب‌خواني، بحث عمومي و تئاتر مربوط به آن كشور در حاشيه نمايشگاه كتاب برگزار مي‌شود. سال 1976 به آمریکای لاتین اختصاص داشته است و به ترتيب سال 1986 به هند، سال 2008 به ترکیه، سال 2010 به آرژانتین و سال 2011 به ایسلند اختصاص داده شده است.

امسال نيز ميهمان افتخاري نمايشگاه كتاب فرانكفورت، نيوزيلند است و نمايشگاه امسال با معرفي فرهنگ و ادبيات اين كشور همراه خواهد بود. همچنین سال‌های 2013 به برزیل و 2014 به فنلاند اختصاص یافته است.

امسال نمايشگاه كتاب فرانكفورت بيش از 7000 شركت‌كننده بين‌المللي دارد. همچنين امسال آكادمي فرانكفورت برگزاركننده چهار همايش است كه براي كمك به ناشران بين‌المللي در يافتن راه خود در جهان ديجيتال طراحي شده است. هشتم اكتبر همايش «چگونگي راه‌اندازي نشر»، نهم اكتبر همايش «ابزارهاي تغيير براي چاپ كتاب» و «حقوق بين‌المللي» و يازدهم و دوازدهم اكتبر نيز همايش دوروزه «داستان‌هاي فرانكفورت‌محور» برگزار خواهد شد.

امسال خريد بليت‌ بازديد از نمايشگاه كتاب فرانكفورت با مبلغ يوروي اين روزهاي بازار ايران، مبلغ كمي نيست. بازديد از اين نمايشگاه براي افراد مختلفي چون ناشران، كتابخانه‌داران، كتاب‌فروش‌ها و يا بازديد‌كنندگان معمولي قيمت‌هاي مختلفي دارد كه گران‌ترين آن براي بازديد تجاري پنج‌روزه 88 يوروست. البته دانشجويان، دانش‌آموزان و بازنشسته‌ها مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه تخفيف بگيرند.

امسال نمايشگاه كتاب فرانكفورت بخش ويژه‌اي را به «كتاب‌هاي كودك» و «برنامه‌هاي هنري» اختصاص داده است. آكادمي اين نمايشگاه تلاش دارد به بررسي ظرفيت ادبيات كودك در جهان بپردازد و معتقد است، با توجه به دانش و تخيل كودكان امروز، مفاهيم جهاني و قالب‌ رسانه‌هاي نوين امروز براي كودكان بيگانه نيست و چالش بزرگ براي كتاب و رسانه‌ها پيشنهاد دادن رديفي از محصولاتِِ باكيفيت و پيشگام است كه در نمايشگاه كتاب فرانكفورت با توجه به جمع شدن متخصصان كتاب‌هاي كودك و نوجوان از سراسر جهان، درباره‌ي اين موضوعات و آينده كتاب كودك بحث خواهد شد.

بخش هنري نمايشگاه نيز به نمايش كتاب‌هاي صوتي، كتاب‌هاي غيرداستاني و هنري و نمايش عكس و فيلم اختصاص دارد. از 860 كمپاني شركت‌كننده در اين نمايشگاه، 160 شركت، ناشر متخصص در چاپ كتاب‌هاي غيرداستاني هستند.

ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت

در نمايشگاه كتاب فرانكفورت 2012، 14 غرفه به ناشران ايراني اختصاص يافته است كه اين غرفه‌ها در سالن 5 بين‌الملل و سالن 3 كه سالن كودك و نوجوان است، قرار دارند. در برخي از اين غرفه‌ها هم ناشران به صورت دسته‌جمعي حضور دارند و مؤسسه‌ي نمايشگاه‌هاي فرهنگي نيز كتاب‌هايي منتخب از 180 ناشر را در يك غرفه و مجمع ناشران دفاع مقدس هم كتاب‌هاي منتخب ناشران دفاع مقدس را در غرفه‌اي به نمايش گذاشته است.

در سالن كودك و نوجوان هم مؤسسه‌ي نمايشگاه‌هاي فرهنگي غرفه‌اي را دارد كه كتاب‌هاي منتخب را نمايش مي‌دهد و از جمله، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم كتاب‌هايي را براي نمايش به اين نمايشگاه است.

ايران از سال 78 به بعد در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضوري هرساله داشته است. قبل از سال 78 هم ايران به اين نمايشگاه رفته، اما اين حضور با وقفه همراه بوده، ولي از سال 78 اين حضور هرساله بوده است.

حضور ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت سال گذشته با حاشيه‌هاي فراواني مواجه شد و غرفه اصلی ایران كه متعلق به مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي است، به‌علت حاضر نبودن مسؤولان آن از سوي نمايشگاه، بسته شد كه بعد از انتقادهايي كه متوجه وزارت ارشاد شد، عنوان شد كه به دليل پاره‌اي مشكلات اداري، رواديد براي مسؤولان صادر نشده است.

بهمن دري ـ معاون پيشين امور فرهنگي وزارت ارشاد ـ مسدود شدن غرفه‌ي ايران را از حضور در اين نمايشگاه تأثيرگذارتر خواند و گفت: مسدود شدن غرفه ايران در نوع خود به فرصت و پيامي رسا به نفع ايران تبديل شد و از حضور عادي ايران نيز به مراتب تأثيرگذارتر بود.

سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ نيز با اشاره به حاضر بودن ناشران خصوصي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت 2011، عنوان كرد: انتشارات علمي - فرهنگي و انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نيز در اين نمايشگاه بوده‌اند. ‌تنها گروهي از مديران قرار بود در اين نمايشگاه باشند كه نتوانستند حضور بيابند. نمايشگاه كتاب فرانكفورت براي ما مهم است و ما مثل هر سال حضور داشته‌ايم و اتفاق خاصي نيفتاده است.

همچنين غلامعلي حداد عادل - رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ـ درباره‌ي حضور نداشتن ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت، با اشاره به اهميت اين نمايشگاه گفت: نمايندگان مجلس درباره‌ي حضور نداشتن ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حساس هستند و مي‌خواهند ببينند چرا ايران در اين نمايشگاه حضور نداشته است.

گزارش: آزاده شمس، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha