• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91071107490
  • منبع : نمایندگی خوزستان

صنعت فراوري از خرما به طور كامل شكل نگرفته است

صنعت فراوري از خرما به طور كامل شكل نگرفته است

ایسنا/خوزستان يك صادركننده نمونه خرما گفت: باتوجه به اين‌كه ارزش دلار بالا رفته است و اين امر به بهبود صادرات كمك مي‌كند، پيش‌بيني مي‌كنيم صادرات امسال نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

يك صادركننده نمونه خرما گفت: باتوجه به اين‌كه ارزش دلار بالا رفته است و اين امر به بهبود صادرات كمك مي‌كند، پيش‌بيني مي‌كنيم صادرات امسال نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

شهرياري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)ـ منطقه خوزستان ـ اظهاركرد: متاسفانه ما نمي‌توانيم روي قيمت روز بازار كه حباب است اتكا كنيم چرا كه ما صادركنندگان اگر بخواهيم معاملات بلندمدت انجام دهيم، نمي‌دانيم قيمت دلار را با چه عددي حساب كنيم لذا در اين خصوص با مشكل مواجه هستيم.

وي به گفته رييس بانك مركزي مبني بر اين‌كه "مقاومت دلار را مي‌شكنيم و قيمت آن را پايين مي‌آوريم"، اشاره كرد و افزود: اگر دو مشكل تحريم و نوسانات قيمت ارزي برطرف شود و قيمت دلار را در عدد 2400 تومان ثابت نگه دارند، در زمينه صادرات موفق خواهيم بود.

اين صادركننده خرما به مشكلات تحريم‌ها درخصوص عدم‌حمل دريايي كالا به كشورهاي ديگر اشاره كرد و گفت: متاسفانه اكنون چند شركت اروپايي ايران را تحريم كرده و ديگر به بنادر ما نمي‌آيند؛ از طرفي اگر شركت‌هاي ديگر نيز رابطه خود را با ايران قطع كنند، ممكن است از اين جهت با مشكل مواجه شويم.

وي با بيان اين‌كه هر چه قيمت كالا پايين‌تر باشد، قطعا تقاضا براي آن بيشتر است، افزود: با افزايش قيمت دلار، قدرت رقابت بين صادركنندگان بيشتر خواهد شد. البته قيمت‌هاي داخلي نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

شهرياري ادامه‌داد: گاهي مواقع افزايش قيمت كالاهاي داخلي هم‌چون پسته و كشمش بسيار بالا و بيش از افزايش قيمت ارز است. اكنون قيمت كشمش به قدري بالا رفته كه حتي با دلار 2400 تومان هم نمي‌توان به صادرات آن پرداخت و اگر اين افزايش قيمت هم‌چنان ادامه داشته باشد، وضع نامناسب‌تر مي‌شود.

وي در ادامه گفت: در ايران هنوز صنعت فراوري از خرما آن طور كه بايد شكل نگرفته است در حالي كه كشورهاي پيشرفته صنعتي از اين صنعت به خوبي در غذا و شيريني‌جات استفاده مي‌كنند. قطعا اين موضوع يك مزيت براي ايران به شمار مي‌آيد و اگر بتوان به جاي شكر از خرما استفاده كرد، بهره‌وري بالا خواهد رفت.

اين صادركننده خرما ادامه‌داد: كشورهاي پيشرفته صنعتي هيچ‌گونه ماليات و عوارضي روي واردات خرما ندارند اما درخصوص واردات شكر عوارض سنگيني تعيين شده است؛ اين در حالي است كه در كشور ما براي واردات شكر يارانه مي‌پردازند و برعكس هيچ عملكرد تشويقي‌ براي مصرف خرما وجود ندارد.

وي تصريح‌كرد: بارها از طريق اتحاديه پيشنهاد داده‌ايم كه به لحاظ روابط سياسي بايد با دنيا تعامل كنيم زيرا به كشورهايي كه در حالت تخاصم هستيم، نمي‌توانيم كالا صادر كنيم. اكنون تمام اروپا با ما دشمن شده است و با اين شرايط نمي‌توانيم در امر صادرات موفق باشيم.

شهرياري در پايان گفت: سياست قسمتي از تجارت محسوب مي‌شود و اگر نتوانيم با كشورها روابط خوبي داشته باشيم با ما وارد تجارت نمي‌شوند. تجارت به نوعي يك پيام صلح و دوستي به شمار مي‌آيد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha