• یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91090501594
  • خبرنگار : 71214

افت قیمت جهانی خرما / ضایعات 30 درصدی خرمای امسال

افت قیمت جهانی خرما / ضایعات 30 درصدی خرمای امسال

دبیر انجمن خرما از ضایعات 30 درصدی خرما در سال جاری، ورود فرصت‌طلبان در بازارهای صادراتی خرما و افت قیمت جهانی این محصول خبر داد و گفت: نوسانات نرخ ارز و بی‌تدبیری باعث افزایش قیمت خرما در بازار مصرف داخلی شده است.

دبیر انجمن خرما از ضایعات 30 درصدی خرما در سال جاری، ورود فرصت‌طلبان در بازارهای صادراتی خرما و افت قیمت جهانی این محصول خبر داد و گفت: نوسانات نرخ ارز و بی‌تدبیری باعث افزایش قیمت خرما در بازار مصرف داخلی شده است.

علی‌اصغر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به افزایش 20 درصدی برداشت خرما در سال جاری اظهار کرد: امسال حدود یک میلیون تن خرما برداشت شده اما به دلیل کم‌آبی، آلودگی منطقه‌ای در برخی از استان‌ها مانند خوزستان و بوشهر و همچنین حذف سم‌پاشی هوایی وزارت جهاد کشاورزی، کیفیت این محصول کاهش یافته است.

** ضایعات 30 درصدی خرمای امسال

وی افزود: به دلیل آلودگی‌های منطقه‌ای ناشی از گرد و غبار تشدید شده از سوی عراق تنها حدود 700 هزار تن از خرمای برداشت‌ شده قابلیت عرضه در بازار داخلی و صادراتی را دارد.

به گفته موسوی حدود 300 هزار تن از خرمای امسال به ضایعات تبدیل شده یا در صنایع تبدیلی استفاده ‌می‌شود.

*ورود فرصت‌طلبان در بازارهای صادراتی خرما

دبیر انجمن خرما درباره‌ صادرات خرما در سال جاری عنوان کرد: افزایش نرخ ارز و ورود برخی فرصت‌طلبان به بازار خرما سبب آشفتگی این بازار و خارج‌شدن آن از دست صادر‌کنندگان اصلی خرما شده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود 130 هزار تن خرما به پنج قاره جهان صادر شد و امسال نیز علی‌رغم مشکلات موجود پیش‌بینی می‌شود بیش از 200 هزار تن از این محصول در بازار‌های جهانی عرضه شود.

**افت قیمت جهانی خرما

موسوی با اشاره به تاثیر آشفتگی بازار صادرات بر کاهش قیمت‌های جهانی خرما تصریح کرد: بیش از پنج سال همه دست‌اندرکاران خرما تلاش کردند تا قیمت این محصول در بازار‌های جهانی از 20 سنت به یک دلار و پنج سنت افزایش یابد اما به نظر می‌رسد امسال قیمت خرما به حدود 40 سنت کاهش یابد.

**نوسانات نرخ ارز و بی‌تدبیری عامل افزایش قیمت خرما در بازار مصرف

دبیر انجمن خرما درباره‌ی افزایش هزینه‌ی تمام‌شده و نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر را عوامل اصلی افزایش قیمت داخلی خرما دانست و گفت: مصرف داخلی خرما 500 هزار تن در سال است که علیرغم کاهش میزان خرمای با کیفیت، برای تامین نیاز داخلی مشکلی نخواهیم داشت اما از آنجا که نوسانات نرخ ارز، بی‌تدبیری و انبارداری نادرست باعث افزایش قیمت داخلی این محصول شده، ممکن است در صادرات مشکلاتی به وجود آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha