• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91070503651
  • خبرنگار : 71469

طولانی‌ترین بزرگراه‌‌ ترافیکی شهری کشور به زیربار می‌رود

طولانی‌ترین بزرگراه‌‌ ترافیکی شهری کشور به زیربار می‌رود

دو پروژه بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی،ابتداي هفته آينده به‌طورکامل تکمیل و به بهره‌برداری خواهندرسید و به‌ این ترتیب وعده مدیریت‌ شهری در تکمیل و بهره‌برداری از طویل‌ترین محور ترافیکی بزرگراهی شرقی- غربی تهران با‌طول بیش‌از 50 کیلومتر جامه‌عمل خواهد پوشید.

دو پروژه بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی،ابتداي هفته آينده به‌طورکامل تکمیل و به بهره‌برداری خواهندرسید و به‌ این ترتیب وعده مدیریت‌ شهری در تکمیل و بهره‌برداری از طویل‌ترین محور ترافیکی بزرگراهی شرقی- غربی تهران با‌طول بیش‌از 50 کیلومتر جامه‌عمل خواهد پوشید.

به گزارش سرويس«شهري» ايسنا، مازیار حسینی ـ معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران دراین رابطه گفت: پروژه بزرگراه شهید زین‌الدین در امتداد‌ شرقی بزرگراه شهید همت، از تقاطع بزرگراه امام‌علی(ع) آغاز و به سه‌ راه‌ آزمایش درتقاطع با جاده‌جاجرود و اتوبان شهید یاسینی ختم‌می‌شود.

وي با بيان اينكه فاز اول این پروژه حدفاصل بزرگراه امام‌علی‌(ع) تا پل شهید قائمی (پل پروین ) به‌طول تقریبی 7 کیلومتر در مهرماه سال 1390 به بهره‌برداری رسید و فازدوم آن که از شرق تقاطع شهید قائمی آغازشده و به‌طول 5‌کیلومتر تا سه‌راه آزمایش ادامه‌دارد،افزود: در واقع این فاز از بزرگراه شهید زین‌الدین شامل احداث 15 کیلومتر مسیر ( 5 کیلومتر تندروها، 7/5 کیلومتر کندروها و 2/5 کیلومتر برقرارکننده ارتباطات‌محلی) می‌باشد که به‌همراه 3 دستگاه پل‌بتنی درمحدوده خیابان وفادار، خیابان احسان و دانشگاه شهید عباسپور تحویل مردم خواهدشد.

حسيني گفت: ارتباط و اتصال بزرگراه شهید همت به شرق تهران و دستـرسی‌ بـه تقاطـع‌های اصلی شمالی و جنوبی منطقه شرق، از‌جمله اهداف احداث بزرگراه شهید زین‌الدین می‌باشد. با تکمیل این بزرگراه و اتصال آن به سه‌راه‌آزمایش، بار‌ترافیکی در بزرگراه‌های شهید بابایی و رسالت به شکل بهتری توزیع‌شده و البته از ظرفیت بزرگراه امام‌علی(ع) نیز استفاده بیشتری به‌عمل ‌خواهد آمد. ضمن‌اینکه رینگ خروجی بزرگراه‌های شهر تهران در محدوده شرق پایتخت کامل‌شده و ترافیک در محدوده شمال شرق تهران سامان پیدا می‌کند.

وي اظهار كرد: علاوه براین، به‌دلیل ارتباط بزرگراه شهید زین‌الدین با سه‌راه‌آزمایش و در‌واقع اتصال به جاده‌آبعلی، بخشی از سفرهای برون‌شهری به استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور که در‌حال‌حاضر بیشتر از‌طریق بزرگراه شهید بابایی انجام‌می‌شود، به بزرگراه شهید زین‌الدین منتقل‌شده و این امر به‌بهبود عملکردهای ترافیکی یکی‌از مبادی‌ورودی پایتخت منجر خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درادامه افزود: اجرای همزمان تندروها و کندروهای بزرگراه به همراه احداث کانال جمع‌آوری آبهای‌سطحی و خیابان‌های دسترسی، از‌جمله ویژگی‌های بارز این پروژه بزرگ عمرانی می‌باشد. همچنین ایجاد فضای‌سبز و تأمین‌روشنایی مسیر در‌طول مراحل ساخت بزرگراه، یکی از الزامات طرح بود که خوشبختانه طبق برنامه زمان‌بندی انجام‌شد و با تکمیل بزرگراه، کارهای مربوط‌به آن نیز به‌سرانجام رسید.

حسيني گفت: احداث بزرگراه 12 کیلومتری شهید زین‌الدین با تملک بیش‌از 400 هزار متر‌مربع املاک معارض، در نوع خود یک پروژه منحصر‌به‌فرد به‌حساب‌می‌آید اما دراین میان راهکارها و بازنگری‌هایی نیز وجود‌داشت که سبب صرفه‌جویی در چنین هزینه‌هایی شد. احداث پل وفادار یکی‌از تمهیداتی است که مجریان پروژه را از تملک املاک بیشتـر بی‌نیاز کرده و 380 ملک تجاری را خارج از پوسته طرح قرار‌ داد.

وي افزود: پل 1077 متری وفادار که رکورد پل 700 متری روشندلان را به‌عنوان طویل‌ترین پل پایتخت از آن خود می‌نماید، در‌واقع یکی‌از طویل‌ترین پل‌های سواره‌رو در کشور به‌حساب‌می‌آید که تمام مسیـرهـای دستـرسـی و دوربـرگردان‌ها در فضای زیر آن تأمین‌شده ‌است. پل‌وفادار درحال‌حاضر و قبل‌از ساخت بزرگراه‌طبقاتی صدر، طویل‌ترین پل‌بتنی پیش‌تنیده ایران هم به‌حساب می‌آید.

اين مقام مسئول در شهرداري تهران افزود: علاوه بر این اجرای پروژه ادامه بزرگراه شهید زین‌الدین با معارضات تأسیساتی ریز و درشتی همراه بوده‌است. جابجایی برخی از این معارضات همچون لوله‌آب 800 و 1400 میلیمتر که از خطوط‌ اصلی آبرسانی ‌شرق تهران به‌حساب می‌آیند، بزرگترین جـابجـایـی لـوله‌های آب در مجموع پروژه‌های عمرانی شهـر تهـرا‌ن بوده است.

حسيني گفت: اما در غرب بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید خرازی واقع شده‌است که از محل تقاطع بزرگراه آزادگان با بزرگراه همت آغازشده و تا وردآورد در مرز غربی محدوده شهری تهران امتداد‌می‌یابد که به‌عبارتی ورودی جدیدی در غرب تهران به‌حساب‌‌می‌آید. در سال‌های اخیر بخشی‌از مسیر بزرگراه شهید خرازی به‌همراه تعدادی از تقاطعات آن در محدوده شهرک راه‌آهن به بهره‌برداری رسیده‌است. بخش پایانی این پروژه شامل مسیری درحدود7 کیلومتر، حدفاصل بلوار پژوهش تا تقاطع وردآورد می‌باشد که دراین مسیر نیز تقاطع‌های غیرهمسطح نظیر تقاطع بزرگراه دوگاز، تقاطع محور وردیج و تقاطع خیابان اردستانی آماده بهره‌برداری است.

به گزارش ايسنا، حسینی درمورد افتتاح بزرگراه شهید خرازی گفت: با بهره‌برداری از پروژه احداث ادامه بزرگراه شهید خرازی، این بزرگراه به یک معبر 14‌کیلومتری تبدیل‌می‌شود که در امتداد‌غربی بزرگراه شهید همت از تقاطع بزرگراه آزادگان آغاز‌شده و در نقطه‌ای قبل‌از پادگان شهید ناصر‌محمدی، از‌طریق تقاطع غیر‌همسطح S20 با محورهای جنوبی خود ارتباط می‌یابد.

وي اضافه كرد: بزرگراه شهید خرازی علاوه بر تکمیل رینگ‌خارجی بزرگراهی در محدوده غربی شهر تهران، دسترسی آسان شهرک‌های مسکونی محدوده منطقه 22 و معابر‌اصلی این منطقه به شبکه بزرگراهی را فراهم‌می‌سازد. بهره‌برداری از این بزرگراه به‌دلیل ارتباط با‌محور آزادراه تهران- کرج از‌طریق بلوار پژوهش و خیابان اردستانی، بار‌ترافیکی آزادراه را به‌ویژه در ساعات‌ اوج ترافیک به‌نحو چشمگیری کاهش خواهد داد. اين بزرگراه مسیری موازی با 12 کیلومتر از طول آزادراه تهران- کرج بوده و علاوه بر اینکه معبر مطمئنی برای رسیدن به معابر‌اصلی منطقه 22 شهرداری تهران می‌باشد، گزینه مناسبی نیز برای خروج از تهران و رفت‌و‌آمد به کلانشهر کرج محسوب می‌شود.

وی درمورد برخی خصوصیات پروژه بزرگراه شهید خرازی عنوان‌کرد: واقع‌شدن بخشی‌از مسیر بزرگراه در دامنه کوه، عملیات حفاری و خاکبرداری این پروژه را با دشواری‌های زیادی روبرو ساخته‌بود. علاوه بر این در محدوده احداث تقاطع‌ها نیز، برخورد با لایه‌های سنگی سبب بروز مشکلاتی برای اجرای عملیات‌حفاری شد که خوشبختانه تمام این موانع اجرایی با اتخاذ‌تدابیر‌ خاص‌فنی پشت‌سر گذاشته ‌شد. ازسوی‌ دیگر تعدادی از پایه‌های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی با بزرگراه دوگاز به‌دلیل وجود معارض‌طبیعی رودخانه وردآورد، بر بستر این رود شکل گرفته‌است. به‌همین علت احداث یک کانال در بخش بالادست این رودخانه به‌منظور تغییر‌مسیر جریان آب در دستور‌کار قرار‌گرفت تا از تأثیرات احتمـالی آب و رسوبـات آن بـر پایه‌هـای‌ پل پیشگیری شود.

در پروژه احداث تقاطع بزرگراه شهید خرازی با بزرگراه دوگاز، علاوه‌بر گمانه‌ها و آزمایشات ژئوتکنیکی معمول در پروژه‌های‌عمرانی، آزمایش بارگذاری دینامیکی شمع‌ها به‌منظور تعیین‌ظرفیت باربری شمع‌ستون‌ها برای نخستین‌بار در شهر تهران به اجرا درآمده است.

با تکمیل بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی در دوسمت شرق و غرب بزرگراه شهید همت، یک مسیر حدوداً 54 کیلومتری از سه‌راه‌آزمایش در شرق تهران تا وردآورد در غرب پایتخت، به‌عنوان بهترین و معقولانه‌ترین گزینه سفرهای شرقی- غربی تهران دراختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha