• جمعه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91062413610
  • خبرنگار : 71191

معاون ميراث فرهنگي:

«مناسك حج ابراهيمي» جهاني مي‌شود

«مناسك حج ابراهيمي» جهاني مي‌شود

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: پرونده‌ي «مناسك حج ابراهيمي» يك پرونده‌ي بزرگ و داراي اهميت است كه براي ثبت جهاني به اجماع تخصصي كارشناسان نياز دارد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: پرونده‌ي «مناسك حج ابراهيمي» يك پرونده‌ي بزرگ و داراي اهميت است كه براي ثبت جهاني به اجماع تخصصي كارشناسان نياز دارد.

مسعود علويان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: كشور ايران طراح پرونده‌ي «مناسك حج ابراهيمي» است. به همين دليل، موضوع را از گذشته در چند اجلاس مانند اجلاس آيسسكو (كميته‌ي ميراث معنوي جهاني) پيگيري كرديم. امسال نيز مقدمات كار را فراهم كرديم تا در اين اجلاس كه سه‌ماه ديگر برگزار مي‌شود، تفاهم‌نامه‌اي چندجانبه را در اين زمينه با كشورهاي اسلامي مبادله كنيم.

وي بيان كرد: تا كنون همه‌ي صحبت‌ها درباره‌ي مذاكرات عام بوده است و اكنون قصد داريم آن‌ها را به مذاكراتي خاص تبديل كنيم. يك تيم تخصصي نيز تشكيل شده كه قرار است در زمينه‌ي مبادله‌ي تفاهم‌نامه در سه‌ماه آينده، كارها را انجام دهد.

او پرونده‌ي «مناسك حج ابراهيمي» را بزرگ‌ترين پرونده‌ي زنجيره‌يي دانست كه همه‌ي كشورهاي عضو كنوانسيون‌ ميراث معنوي و كشورهاي اسلامي در آن مشاركت دارند و اظهار كرد: قرار است در فاز نخست، كار تهيه و تكميل اين پرونده را با چند كشور ديگر شروع كنيم.

وي درباره‌ي تعاملاتي كه تا كنون با كشور عربستان در اين زمينه انجام شده يا قرار است انجام شود، گفت: با همه‌ي كارشناسان در اين زمينه صحبت كرده‌ايم؛ ولي شك دارم كشور عربستان عضو كنوانسيون ميراث معنوي باشد. مفاهيم ميراث معنوي در قالب اعضاي كنوانسيون قابل طرح است، ما قصد نداريم حج را به‌عنوان يك مكان مانند مكه يا عرفات به ثبت معنوي برسانيم، بلكه ميراث معنوي را مي‌خواهيم ثبت مي‌كنيم.

علويان‌صدر تاكيد كرد: هر كشوري سبك خاص خود براي انجام مناسك حج را دارد. ما مي‌خواهيم اين مناسك را استخراج كنيم، به همين دليل قصد داريم از همه‌ي كشورهاي عضو كنوانسيون ميراث معنوي در اين پرونده كمك بگيريم.

وي با تاكيد بر لزوم رسيدن به يك اجماع در كشورهاي اسلامي، گفت: بايد در سطوح مختلف با كشورها رايزني كنيم تا به يك اجماع در كشورهاي اسلامي برسيم.

او افزود: چيزي كه به ايران مربوط است «مناسك حج ابراهيمي» است كه در ايران انجام مي‌شود و پرونده‌ي آن نيز توسط ايراني‌ها تهيه مي‌شود؛ ولي آنچه در جهان است «طريق الحج» است كه براي همه‌ي كشورهاست.

به گزارش ايسنا، مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث معنوي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ آتوسا مومني ـ پيش از اين در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، از ثبت شدن پرونده‌ي «مناسك حج ابراهيمي» در فهرست ميراث معنوي كشور در تاريخ 21 شهريورماه خبر داده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha