• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91061810319
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

وزير آموزش و پرورش :

جشن شكوفه‌ها 29 شهريور برگزار مي‌شود/ والدين نگران محتواي كتب درسي جديد نباشند

جشن شكوفه‌ها 29 شهريور برگزار مي‌شود/ والدين نگران محتواي كتب درسي جديد نباشند

وزير آموزش و پرورش از سفر خود به مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي در روز چهارشنبه 29 شهريور به مناسبت برگزاري جشن شكوفه‌ها خبر داد.

وزير آموزش و پرورش از سفر خود به مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي در روز چهارشنبه 29 شهريور به مناسبت برگزاري جشن شكوفه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان رضوي، حميدرضا حاجي بابايي در همايش مطلع مهر با بيان لزوم ايجاد پايه ششم ابتدايي، اظهار كرد: دوره دبستان طبق گفته امام راحل كه " به ابتدايي برسيد، دانشگاه دير است"، به دليل شكل دهي به شاكله انسان دوره بسيار موثري است.

وي در خصوص لزوم ايجاد پايه ششم ابتدايي توضيح داد: دانش‎آموزاني كه پس از سپري كردن پنج سال ابتدايي بناست وارد دوره راهنمايي تحصيلي شود آمادگي لازم را ندارد و مانند جنيني هستند كه به جاي 9 ماهگي در هفت ماهگي خود متولد مي‏‌شوند.

به گفته وزير آموزش و پرورش، پنج سال ابتدايي براي آموزش‏‌هاي اخلاقي، عملي و دانستني‏‌هايي از جنس تفكر كافي نيست.

حاجي بابايي نگراني والدين از محتواي كتب درسي جديد را بي‌مورد اعلام كرد و گفت: كتب جديد اين پايه با نگاهي جديد به آموزش و پرورش و مطابق با نياز دانش‏‌آموزان چاپ شده و والدين مطمئن باشند نظام جديد از دانش‏‌آموزان به عنوان امانت‎هاي الهي مراقبت مي‏‌كند.

وي طرح "3-3-6" را بهانه‏‌اي براي تغيير نگاه دانش‏‌آموزان به معلمان، خانواده‎ها و ساير عناصر پيرامون آن‏ها دانست و ادامه داد: هدف اصلي از اين تغييرات استفاده ابزاري از آن براي ساختن دانش‏‌آموزان خلاق و اسلامي است كه در نهايت منجر به اين امر شود كه دانش‏‌آموز براي خود احترام قائل شود چراكه در غير اين صورت بنا بر گفته معصومين احتمال دارد هر نوع شري از او سر بزند.

وزير آموزش وپرورش با اشاره به اينكه ما اغلب به مسائل انساني بي توجه‎ايم و مسائل مالي بيشتر در كانون توجهات ماست، تصريح كرد: مردودي قطعي يك يا دو درصدي در هر مدرسه راهنمايي و گاهاً بلوغ زودرس جنسي، ناشي از كمبودهاي پنج ساله بودن دوره ابتدايي است.

حاجي بابايي با انتقاد از بعضي كارشناسان مبني بر تصويب قوانين و تبصره‏‌هاي متفاوت براي سه سال دوره متوسطه همانند تبصره‏‌ مربوط به دروس با نمره زير 10 در اين سه سال، اظهار كرد: يك شوراي فرهنگي با هدف يكسان سازي قوانين سه سال متوسطه ايجاد شد كه براساس آن مشخص شد كه 35 درصد از مردودي دانش‏‌آموزان كشور به اين قانون جديد مربوط بود.

وي همچنين دليل مردودي چهار ميليون نفر طي 17 سال گذشته را عدم برنامه‏‌ريزي دقيق در اين زمينه دانست كه در مواردي منجر به سرخوردگي و فرار دانش‏‌آموز از خانه و حتي جدايي والدين از يكديگر شده است.

وزير آموزش وپرورش در ادامه از ديگر اهداف سند تحول بنيادين را تعيين هدف و مقصد آموزش‏‌ها نام برد و توضيح داد: هدف آموزش‎‏ها تربيت پزشكاني متعهد و خداشناس است، نه اينكه همه را پزشك تربيت كنيم در واقع ما بايد شرايطي را آماده سازي كنيم كه هر كس به هر آنچه مي‌خواهد تبديل شود و ما هر آنچه كه اسلام مي‏خواهد به اخلاق او ضميمه مي‌كنيم.

وي عناصر ظاهري را طبق گفته رهبر معظم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوعاتي فرعي و تنها معلم را اصل و محور سند تحول بنيادين عنوان و تاكيد كرد: معلم در يك كلمه عزت است و تنها راه اثربخشي سرمايه‎گذاري‏‌ها در زمينه‏‌هاي فرهنگي، ‌اخلاقي و ورزشي سرمايه‎‏گذاري داخل مدارس است.

وي در خصوص آموزش معلمان نيز بيان كرد: علاوه بر آموزش‎‏هاي ضمن خدمت با ارائه كتب و سي دي راهنما كه در سايت آموزش و پرروش هم موجود است ، معلمان آمادگي تدريس در پايه جديد را كسب كرده‏‎اند و در طول سال اين آموزش‏‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

حاج بابايي با اشاره به نظام رتبه‏‌بندي فرهنگيان خاطرنشان كرد: ‌رتبه‏‌بندي فرهنگيان يعني كار معلمي كارمند بودن نيست بلكه استادي و پژوهشگري است كه در سند تحول بنيادين به اين جايگاه پرداخته شده است.

وي در اين باره توضيح داد: 99 درصد از آموزش‎هاي معلم به دانش‎‏آموزان كه تا سال‎ها فراموش نمي شود و ماندگارتر از آموزش‏‎هاي درسي او است ، الگوبرداري دانش‏‌آموزان از اخلاق و شيوه عملكرد معلم است در نتيجه معلم بايد ابهت خود را در جامعه حفظ كند.

حاجي بابايي ايجاد پايه جديد ششم را در 42 سال پيش نسبت به امروز كه بايد 60 هزار كلاس ابتدايي ايجاد و 300 الي 400 هزار معلم جابجا شوند را كاري ساده‏‌تر از امروز دانست.

وي انتقال كلاس‌هاي درس از نوبت بعدازظهر به صبح را به دليل كاهش بازدهي آموزشي از ديگر سياست‏‌ها دانست و افزود: از 560 هزار كلاس درس در كشور 185 هزار كلاس در نوبت بعد از ظهر بوده كه طي اقداماتي 60 هزار كلاس به نوبت صبح انتقال يافت، اما هنوز هم اقدامات در اين زمينه ادامه دارد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha