• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060704141
  • خبرنگار : 71290

نايب رييس كميسيون اقتصادي: موضوعات اقتصادي بايد اولويت‌ اجلاس غير متعهد‌ها باشد

نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس، پرداختن به موضوعات اقتصادي را از اولويت‌هاي كاري شانزدهمين اجلاس سران غير متعهدها عنوان كرد.

نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس، پرداختن به موضوعات اقتصادي را از اولويت‌هاي كاري شانزدهمين اجلاس سران غير متعهدها عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روح‌الله بيگي درباره ظرفيت‌هايي كه در اجلاس سران غيرمتعهد‌ها براي موضوعات اقتصادي وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به پيام اجلاس كه صلح، همبستگي و توسعه عدالت است، اين اجلاس داراي پتانسيل و ظرفيت مناسبي براي ارتقاء و تقويت بنگاه‌هاي اقتصادي تمام كشورهاي عضو است.

وي با اشاره به ايده تشكيل اين جنبش كه سياسي ـ امنيتي بوده خاطر نشان كرد: اما در حال حاضر كارشناسان اقتصادي معتقدند با فروپاشي شوروي سابق و از بين رفتن قطب بندي‌ها اينك قدرت اقتصادي است و مي‌تواند حضور كشورها را پررنگ‌تر كند.

نايب كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه اعضاي جنبش غيرمتعهد‌ها 15 درصد توليد ناخالص جهاني را در اختيار دارند، گفت: اين در حالي است كه درصد بالايي از مواد خام در اختيار اين كشورها است و در حال حاضر شرايط جهاني باعث شده كه در چند سال گذشته فاكتور اقتصادي مورد توجه سران اين كشورها قرار گيرد.

بيگي خاطر نشان كرد: پيش بيني مي‌شود موضوعات اقتصادي از جمله موضوعات مورد تاكيد تمامي اعضاء در اين اجلاس باشد زيرا فاكتور اقتصادي از اهميت و نقش بالايي برخوردار است.

وي افزود: امروز بعضي كشورهاي جهان سوم معتقدند كه به استقلال اقتصادي نرسيده‌اند، در واقع برخي از اعضاي اين تشكل به صورت گوناگون به قدرت‌هاي بزرگ وابسته هستند در حالي كه اعضاء شعار استقلال از شرق و غرب را سر دادند غافل از آنكه در دنياي امروز اقتدار در جهان منوط به اقتدار و قدرت اقتصادي است.

نايب كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اهميت حوزه اقتصادي به عنوان يك قدرت گفت: اگر در گذشته مهمترين شرط رسيدن به امنيت وابسته به قدرت نظامي و سياسي بوده اكنون اولويت بندي‌ها عوض شده و به ترتيب موضوعات اقتصادي،‌ سياسي، فرهنگي و نظامي در اوويت‌بندي قرار گرفته‌اند.

بيگي كه در گفت‌وگوي تلفني در برنامه متن-حاشيه سيما صحبت مي‌كرد، تاكيد كرد:‌ اولويت نخست به جاي موضوعات سياسي،‌ موضوعات اقتصادي است و بايد اعضاء نسبت به كاهش آسيب‌پذيري و استقلال اقدمات لازم را داشته و ديدگاه‌هاي خود را ارائه دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha