• شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91060401490
  • خبرنگار : 71402

اتحادیه آمریکای لاتین مصالحه انگليس و اکوادور بر سر آسانژ را خواستار شد

اتحادیه آمریکای لاتین مصالحه انگليس و اکوادور بر سر آسانژ  را خواستار شد

اعضای سازمان کشورهای آمریکای لاتین در واشنگتن قطعنامه‌ای را صادر کردند که در آن از اکوادور و انگليس خواسته شده تا به وضعیت جولیان آسانژ، به طور صلح‌آمیز خاتمه دهند.

اعضای سازمان کشورهای آمریکای لاتین در واشنگتن قطعنامه‌ای را صادر کردند که در آن از اکوادور و انگليس خواسته شده تا به وضعیت جولیان آسانژ، به طور صلح‌آمیز خاتمه دهند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت اکوادور به جوليان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس پناهندگی سیاسی داد، اما به دلیل نگرانی از دستگیر شدن وی از سوی پلیس انگليس، وي قادر به ترک سفارتخانه این کشور در لندن نیست.

کشورهای آمریکای جنوبی پیشتر از اعطای پناهندگی اکوادور به آسانژ حمایت کرده بودند. نزدیک به سه ماه است که جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در انگليس به سر می‌برد. ماجرای وي باعث ایجاد تنش‌هایی میان دولت انگليس و اکوادور شده است.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، روز جمعه به درخواست دولت اکوادور، نشستی در واشنگتن برگزار شد که ۳۴ کشور از اعضای سازمان کشورهای آمریکای لاتین در آن حضور داشتند و درباره وضعیت آسانژ گفت‌وگو کردند.

آسانژ به اتهام تعرض جنسی از سوی دولت سوئد تحت تعقیب است و دولت این کشور بارها از انگليس خواسته که وي را به این کشور مسترد کنند. البته شهرت وي از زمان انتشار اسناد محرمانه سفارتخانه‌های مختلف از سراسر جهان به وجود آمد. در میان اسناد منتشر شده، مواردی وجود داشت که بیانگر رفتار غیر قانونی نیروهای ارتش آمریکا در عراق بود. آسانژ اتهام‌های جنسی علیه خود را رد کرده و می‌گوید آنها با زمینه‌های سیاسی مطرح شده‌اند.

در پایان جلسه که در آن وزيران خارجه کشورهای عضو شرکت کرده بودند، قطعنامه‌ای صادر شد که در آن سران کشورها خواستند که موضوع با مسالمت میان انگليس و اکوادور حل و فصل شود.

پیش‌تر وزارت خارجه انگليس اکوادور را تهديد كرده بود که می‌تواند وارد ساختمان سفارت این کشور شده و جولیان آسانژ را دستگیر کند.

رافائل کوره‌آ، رئیس جمهوری اکوادور در این جلسه به این سخنان اشاره کرد و آنها را تهدیدی مستقیم به کشورش خواند. به گفته وي این سخنان نشانه‌ای از تکبر انگليس نسبت به کشوری کوچک اما با شان و مقام بالا (اکوادور) است و می‌توان آن را به عنوان یک حمله تعبیر کرد.

البته انگليس که مقام ناظر را در این اجلاس دارد، تلاش کرده تهدیدها را تضعیف کرده و آرامش را بازگردانند.

رافائل کوره‌آ پیشتر به بی.بی.سی گفته بود که دولت انگليس می‌تواند ماجرای آسانژ را یک روزه پایان دهد، در صورتی که به جولیان آسانژ حق عبور را از سفارت اکوادور به فرودگاه را بدهد. در غیر این صورت وي گفته بود ماجرا می‌تواند تا سال‌ها ادامه یابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha