• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91060100250

يك فعال دانشجويي:اجلاس تهران در ارتقاء جايگاه ايران در سطح بين‌الملل بسيار موثر است

يك فعال دانشجويي:اجلاس تهران در ارتقاء جايگاه ايران در سطح بين‌الملل بسيار موثر است

دبير سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي، برگزاري اجلاس جنبش غير متعهدها در تهران را در ارتقاء جايگاه ايران در سطح بين‌الملل بسيار موثر دانست.

دبير سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي، برگزاري اجلاس جنبش غير متعهدها در تهران را در ارتقاء جايگاه ايران در سطح بين‌الملل بسيار موثر دانست.

رامين شمسايي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي نسبت به برگزاري اجلاس جنبش غيرمتعهدها در كشورمان با يادآوري اين‌كه جنبش غيرمتعهدها به منظور اعلام استقلال كشورها در دوران دو قطبي شدن جهان مطرح شد، افزود: امروز نيز از آنجا كه همچنان برخي از كشورها ادعاي ابرقدرتي و سلطه‌گري بر ديگر كشورها را دارند، اين جنبش همچنان موضوعيت دارد. ايران نيز كه شعار "نه شرقي نه غربي" را به عنوان نماد عدم وابستگي خود به قدرت‌ها عنوان كرده است، يكي از اعضاي اين جنبش است. جنبش غيرمتعهدها 120 عضو دارد و پس از سازمان ملل بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي است، لذا برگزاري اجلاس غير متعهدها در تهران در ارتقاي جايگاه ايران در سطح بين‌المللي مي‌تواند بسيار موثر باشد.

شمسايي همچنين به احتمال حضور بان كي مون در جريان برگزاري اجلاس غير متعهدها در ايران اشاره كرد و اظهار كرد: از آقاي بان‌كي‌مون انتظار مي‌رود كه نسبت به مسائل جهاني عادلانه‌تر موضع‌گيري كند. ما شاهد موضع‌گيري ايشان در قبال سخنان رييس‌جمهور كشورمان درباره اسرائيل بوديم، در حالي كه ايشان نسبت به اظهارات علني سران اسرائيل و آمريكا درباره حمله به ايران موضعي اتخاذ نكرد.

وي به حضور محمد مرسي رييس‌جمهور مصر در جريان برگزاري اين اجلاس در تهران اشاره كرد و گفت: مصر به دليل همجواري با اسرائيل و اين‌كه نقطه ارتباطي خاورميانه و آفريقاست، داراي اهميت ويژه‌اي است و به خاطر تمدن كهني كه دارد در معادلات اين منطقه موثر است.

وي افزود: اگر كشورهاي منطقه را به دو محور سازش و مقاومت تقسيم كنيم، محور مقاومت با گفتمان انقلاب اسلامي در ايران و كشورهايي مانند لبنان، ‌سوريه، فلسطين، عراق و ... شكل گرفت و محور سازش نيز كه عموما با غرب تعامل خوبي دارد، شامل كشورهايي مانند عربستان، تركيه و ... مي‌شود. مصر از دوران حسني مبارك در محور سازش قرار داشت، در دوران مرسي به محور مقاومت در حال انتقال است.

شمسايي تصريح كرد: البته مرسي در اين گذار با مشكلاتي مواجه است؛ يكي به اين دليل كه مصر از نظر اقتصادي و منابع طبيعي ضعيف است و پيش از اين در زمان حسني مبارك كمك اقتصادي آمريكا بسيار به آن كمك مي‌كرد، لذا اكنون نيز مي‌بينيم كه برخي كشورها مانند آمريكا و حتي عربستان شرط حمايت خود از دولت مرسي را عدم حمايت از مقاومت عنوان كردند.

دبير سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: برخي از اقدامات مرسي نيز كه به نظر مي‌رسد نشان دهنده عدم تمايل ظاهري وي به حمايت از مقاومت است، بيشتر به خاطر جلب اين كمك‌ها است، اما از آنجا كه انقلاب مصر انقلاب اسلام‌گرايان بوده است خواسته مردم اين كشور نيز حمايت از مقاومت است.

وي همچنين گفت: ايران و مصر نزديك به 30 سال يعني در دوران حسني مبارك رابطه با يكديگر نداشتند، اما پس از انقلاب اين كشور اين اميد زنده شد كه دوباره ايران و مصر روند همگرايي در پيش بگيرند. مطمئنا گرم شدن روابط اين دو كشور نيز به تقويت محور مقاومت منجر خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha