• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91053118318
  • خبرنگار : 71405

صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

كارشناس امور خاورميانه: اجلاس غيرمتعهدها مي‌تواند زمينه بازيگري سياسي بيشتر را فراهم كند

كارشناس امور خاورميانه: اجلاس غيرمتعهدها مي‌تواند زمينه بازيگري سياسي بيشتر را فراهم كند

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: ايران بايد با استفاده از فرصت اجلاس تهران از تمام ظرفيت‌هاي كشورهاي عضو استفاده كند؛ چرا كه تنها در اين اين شرايط است كه مي‌توان اين واقعه را آغاز تحولي در سطح بين‌المللي دانست.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: ايران بايد با استفاده از فرصت اجلاس تهران از تمام ظرفيت‌هاي كشورهاي عضو استفاده كند؛ چرا كه تنها در اين اين شرايط است كه مي‌توان اين واقعه را آغاز تحولي در سطح بين‌المللي دانست.

حسن رويوران، كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران نشان‌دهنده شكست پروژه غرب در به انزوا كشيدن ايران از نظر سياسي است عنوان كرد: با وجودي كه تهديدات غرب عليه ايران تا امروز بي‌نتيجه مانده؛ ولي اين اجلاس مي‌تواند زمينه‌اي را براي بازيگري سياسي بيشتري را برايمان فراهم كند؛ بنابراين بايد بيشترين بهره برداري را از اين فرصت داشت.

وي افزود: اين اجلاس در حقيقت بسياري از بحران‌هاي كشورهاي غيرمتعهد را مورد بررسي قرار خواهد داد و قطعا هر گونه تصميماتي در اين زمينه گرفته شود ايران در محور اين فعاليت‌ها به عنوان رييس اين جنبش قرار خواهد داشت؛ همچنين اين امر مي‌تواند نظر سياسي نيز وجهه‌ ما را ارتقاع بخشد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها در اصل براساس نداشتن تعهد در قبال نظام بلوك‌بندي شد‌ه‌ جنگ سرد تشكيل شده يعني دو قطب جهان آمريكا و شوري سابق؛ ولي متاسفانه بسياري از كشورهاي عضو اين جنبش هويت مستقل نداشته و عموما تابع يكي از اين دو قطب هستند.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو بيان اينكه بيداري اسلامي و آزادسازي سياسي اين كشورها از زير تسلط آمريكا، هويت مستقلي به اين جنبش داده است گفت: بيداري اسلامي مي‌‌تواند يكي از مهمترين محورهاي گفت‌وگو در اين جنبش باشد؛ چرا كه اين حركت ماهيتي استقلال‌طلبانه داشته و با هويت جنبش غيرمتعهدها كاملا منطبق است.

رويوران افزود: اجلاس غيرمتعهدها بيشتر جنبه‌ي نمايش و سياسي داشته و متاسفانه بين كشورها همگرايي جدي در ابعاد مختلف بوجود نيامده است؛ از سوي ديگر عمده‌ترين اتفاقي كه امروز رخ داده نوعي همگرايي سياسي در يك سازمان بين‌المللي است كه اين همگرايي هم انعكاس زيادي در سازمان ملل و ساير مراكز نداشته است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با تاكيد براينكه ايران در آژانس اتمي موفق شد جنبش غيرمتعهدها و مجموعه‌ي 77 را در كنار خود داشته باشد ادامه داد: ما بايد به دنبال فعال‌سازي اين ظرفيت‌ها باشيم؛ ولي در ساير مراكز و سازمان‌ها اين ظرفيت‌ها فعال نشده است و اگر ايران بتواند در اجلاس تهران اين ظرفيت را بيدار كرده و كشورهايي كه داراي هويتي مستقل از قدرت‌هاي سلطه‌ هستند را همراه سازد، مي تواند براي خود قطبي داشته باشند و سياست‌هاي خاص بدور از وابستگي را دنبال كنند و در آن زمان مي توان اين واقعه را آغاز تحولي در سطح بين‌المللي دانست.

وي در پايان با بيان اينكه اين اجلاس نمي‌تواند ضمانت اجرايي داشته باشد گفت: تصميم‌گيري در خصوص كشورها بسته به حاكميت آنها دارد؛ بنابراين در جلسات جمعي بايد توافق‌هايي صورت گرفته و از طريق لابي كردن و در مورد موضوعات مشخص به صورت اجمالي صحبت شود؛ ولي به صورت باز و دائمي نمي‌توان براي ساير كشورها تصميم‌گيري كرد و انتظار داشت غيرمتعهدها هميشه از هم پيشتيباني كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha