• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91052817228

سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/28

خرماي ايران براي حضور در بازار جهاني بايد ابتدا سودآور شود

خرماي ايران براي حضور در بازار جهاني بايد ابتدا سودآور شود

اين درست است كه ايران توليدكننده دوم خرماست اما اين توليد كمي است و از لحاظ كيفي خرماي ما توانايي رقابت با خرما‌هاي توليد شده در ساير نقاط دنيا ندارد و به همين دليل هم صادرات ما در اين زمينه تعريفي ندارد.

اين درست است كه ايران توليدكننده دوم خرماست اما اين توليد كمي است و از لحاظ كيفي خرماي ما توانايي رقابت با خرما‌هاي توليد شده در ساير نقاط دنيا ندارد و به همين دليل هم صادرات ما در اين زمينه تعريفي ندارد.

علي نجفي ـ عضو هيات علمي دانشگاه زابل ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به وضعيت توليد خرما در ايران اظهار كرد: دليل عمده‌ اين امر مربوط مي‌شود به بخش كشاورزي چرا كه اكثر همكاران در اين حوزه از متخصصان خاك‌شناسي هستند و بيشتر بر روي پروژه‌هاي گياه‌پزشكي و حشره شناسي كار مي‌كنند كه اين تلاش‌ها فقط به دنبال ارقام مقاوم در برابر بيماري‌ها و سازگار با شرايط طبيعي صورت مي‌گيرد و هيچ گونه نتيجه‌اي براي بهبود كيفيت خرما ندارد.

وي همچنين گفت: در بخش تحقيقاتي و اجرايي هم تاكنون اهميت چنداني به كيفيت خرماها نداده‌ايم كه اميدوارم در اين سال كه سال توليد ملي نيز نام گرفته اوضاع اندكي تغيير كند.

نجفي با بيان اين‌كه نبود صنايع تبديلي يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر توليد و صادرات خرماست، گفت:‌ ما در برخي از مناطق كشور مثل بندرعباس و هرمزگان خرماها بسيار خوش طعم اما با پوست نازك داريم كه به دليل همين پوست نازك نيازمند بسته‌بندي‌هاي خاص براي عرضه در بازار است كه متاسفانه هيچ اقدامي در جهت بهبود بسته‌بندي اين محصول انجام نشده است.

عضو هيات علمي دانشگاه زابل ادامه داد: يكسري كارهايي در رابطه با خرماي مثل واكسن زدن و جايگزين كردن مغز گردو به جاي هسته خرما انجام مي‌شود كه نسبتا راضي‌كننده بوده اما در زمينه خرماهايي كه در حال حاضر در بازارهاي داخلي وجود دارد هيچ گونه فرآوري انجام نمي‌شود و اين خرماها از بهداشت كافي برخوردار نيستند و به همان شكلي كه برداشت مي‌شوند به صورت مستقيم بسته‌بندي مي‌شوند.

وي افزود: از آنجايي كه حمايت واقعي از بخش خصوصي صورت نمي‌گيرد ما در هيچ كدام از عرصه‌ها چه فرآوري محصول و چه بهبود كيفيت به نتيجه‌اي نمي‌رسيم.

نجفي خاطرنشان كرد: اگر دولت بيايد و با انجام حمايت‌هايي اين عرصه را سودآور كند بخش خصوصي خودش تمامي اين مسووليت‌ها را برعهده مي‌گيرد.

وي همچنين گفت: هم اكنون در بسياري از روستاها خانواده هايي وجود دارند كه با چند درخت خرما روزگار خود را مي‌گذارنند اما براي بهره‌وري از همين چند درخت هم مشكلات بسياري دارند كه براي حل مشكل لازم است سازمان‌ها مانند شركت‌هاي تعاوني در اين روستاها داير شود تا موجب بهبود اين وضع شوند.

نجفي افزود: در بخش تحقياقت هنوز روش مشخصي براي بهره‌برداري و فرآوري اين محصول اعلام نشده و با اين حال ادعا مي‌شود كه در اين زمينه كارهاي زيادي انجام شده اما ما شاهد هيچ بازخوردي نبوده‌ايم.

اين كارشناس اقتصاد كشاورزي گفت: اگر بخش تحقيقات در اين عرصه ناتوان است پس بايد اين دانش را وارد كنيم چرا كه دانش مورد نظر در دنيا از سطح بسيار بالايي برخودار است اما نبايد اين اصل را ناديده بگيريم كه دانش مورد استفاده هم بايد به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه و هم از لحاظ تكنولوژي با امكانات موجود سازگار باشد.

وي با بيان اين‌كه خرماي توليدي در كشور ظرفيت صادرات ندارد، گفت:‌ ما سال‌هاست كه مدعي توليدكننده اول يا دوم توليد هستيم اما به لحاظ صاردات رشدي نداشته‌ايم چرا كه اگر خرماي ما از كيفيت مطلوبي برخوردار بود اولين كساني كه در اين زمينه سرمايه‌گذاري مي‌كردند كشورهاي عربي بودند همان گونه كه نارنگي را در حجم بسيار بالايي از ايران وارد مي‌كنند.

وي در پايان گفت: متاسفانه فعاليت‌هايي كه در زمينه استفاده از فرآورده‌هاي جانبي خرما صورت مي‌گيرد محدود به تحقيقات باقي مي‌ماند و در حوزه صنعتي و توليد انبوه هيچ اثري از آن‌ها نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha