• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91053118036

سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/30

كشاورزي بدون حمايت دولت شكوفا نمي‌شود

كشاورزي بدون حمايت دولت شكوفا نمي‌شود

يك اقتصاددان معتقد است نظام برداشت و انتقال به بازار مصرف كشاورزي در ايران سازمان يافته نيست كه موجب بي ثباتي در قيمت‌ها و نوسانات ميزان توليد محصولات مي‌شود.

يك اقتصاددان معتقد است نظام برداشت و انتقال به بازار مصرف كشاورزي در ايران سازمان يافته نيست كه موجب بي ثباتي در قيمت‌ها و نوسانات ميزان توليد محصولات مي‌شود.

سيدمهدي صحراييان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:‌ به دليل ضعف مديريت توليدي كه در عرصه كشاورزي وجود دارد، كشاورزان ما در طول دوره كاشت تا برداشت دچار كمبود نقدينگي مي‌شوند كه موجب مي‌شود واسطه‌ها پس از برداشت محصول از كمبود نقدينگي آن‌ها سوء استفاده كرده و با نازل‌ترين قيمت محصولاتشان را خريداري كنند و سودهاي حاصل را روانه جيب خود كنند.

وي افزود: ما بايد به سازماندهي اين عرصه از طريق تعاوني‌هاي كشاورزي بپردازيم تا اعتبارات مكفي در اختيار كشاورزان قرار دهد و تسهيلاتي را ارائه كند كه محصول به صورت مستقيم به بازار برسد.

صحراييان ادامه داد: بسياري از كشورهاي پيشرفته همه اين كارها را انجام داده و نتايج بسيار مطلوبي هم گرفته‌اند در ضمن فروشگاه‌هايي را براي كشاورزان تدارك ديده‌اند كه ما قبل از انقلاب داشتيم، همان تعاوني‌هاي روستايي كه كشاورزان محصولات خود را در آنجا عرضه مي‌كردند.

اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: اين تصور اشتباهي است كه ما فكر كنيم كشاورزي بدون حضور و حمايت دولت در اين عرصه مي‌تواند به رشد و شكوفايي برسد؛ دولت ايران بايد همانند همه كشورهاي ديگر اعم از اروپايي، آمريكايي و حتي شرقي براي تهيه لوازم مورد نياز كشاورزان، سازه‌ها و نهاده‌ها يارانه را در نظر بگيرد و با ارائه برنامه و الگوي كشت مناسب و كارشناسي شده به كشاورزان و همچنين خريد تضميني عادلانه محصولات از توليدكنندگان به رشد و توسعه كشاورزي كمك كند.

وي افزود: مديريت توليد يكي ديگر از مقوله‌هايي است كه در كشاورزي ايران ناديده گرفته شده و با توجه به اين كه ما از جمله كشورهايي هستيم كه داراي سلسله برنامه‌هاي توسعه هستيم، مديريت توليد يك امر ضروري است كه از وظايف وزارت كشاورزي است كه متاسفانه هيچ جايگاهي در اين وزارت خانه ندارد.

وي در پايان با اشاره به سطح پايين زندگي كشاورزان در ايران گفت:‌ كشاورزان در ساير كشورها بخصوص كشورهاي اروپايي به دليل حمايت‌هايي كه از آن‌ها مي‌شود از سطح زندگي بالايي برخوردارند اما در ايران حتي برخي كشاورزان ما به سختي نان شبشان را تامين مي‌‌كنند كه اميدوارم حداقل در سال توليد ملي مقداري توجهات به اين توليدكنندگان بيشتر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha