• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052213381
  • خبرنگار : 71089

امين‌زاده: ايران تنها كشور غيرمتعهد به معناي واقعي است

 امين‌زاده: ايران تنها كشور غيرمتعهد به معناي واقعي است

يك نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ايران تنها كشور غيرمتعهد به معناي واقعي است، گفت: با برگزاري اجلاس سران جنبش نم در تهران، اين جنبش به منبع و ماخذ خود بازمي‌گردد.

يك نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ايران تنها كشور غيرمتعهد به معناي واقعي است، گفت: با برگزاري اجلاس سران جنبش نم در تهران، اين جنبش به منبع و ماخذ خود بازمي‌گردد.

الهام امين‌زاده، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اهميت جنبش غيرمتعهدها گفت: زماني كه اين جنبش به ابتكار سران برخي كشورها از جمله هند و مصر و ... تشكيل شد انتظار مي‌رفت يك جنبش جهاني و تجلي اراده ملت‌ها باشد كه با همكاري مشترك بتوانند به آرمان‌هاي بزرگ جهان مانند صلح و امنيت پيش روند اما اين گونه نشد.

وي ادامه داد: اكنون پس از گذشت سال‌ها از تشكيل اين جنبش و افزايش اعضاي آن، صرفا اين جنبش به اجلاس‌هاي سالانه اكتفا كرده و دبيرخانه‌اي با يك مقر دائمي كه متولي اجراي قطعنامه‌ها باشد، ندارد و تنها اين جنبش به صدور قطعنامه‌هاي مقطعي و موقتي بسنده كرده است. اين جنبش تاثير چنداني در مناسبات جهاني در طول ساليان نتوانسته از خود بر جاي بگذارد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه يكي ديگر از نقاط ضعف جنبش نم اين است كه اعضاي اين جنبش به معناي واقعي غيرمتعهد نيستند، اضافه كرد: بيشتر كشورهاي حضور يافته در اين جنبش وابستگي خود را به يكي از دو بلوك شرق و غرب اثبات كرده‌اند، به همين جهت در برابر موضع‌گيري‌ها يك اجماع كلي در ميان اعضاي جنبش مشاهده نمي‌شود.

اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شعار امسال جنبش نم مبني بر مديريت جهاني براي صلح و توسعه پايدار افزود: اين جنبش بايد تلاش كند نظام تك‌قطبي را به سركردگي امپرياليسم به نظام چندقطبي تبديل كند و آثار سوئي كه همه كشورهاي جهاني به دليل حاكميت نظام تك‌قطبي تجربه مي‌كنند مانند جنگ، فقر، بي‌عدالتي، ناامني را برطرف كند، قطعا در سازمان ملل با وجود حق وتو نمي‌توان نظام تك قطبي را به نظام چندقطبي تبديل كرد. مگر اينكه در جنبش‌هايي مانند جنبش نم اين موضوع پيگيري شود.

امين‌زاده با تاكيد بر اهميت بالاي برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران در بعد منطقه‌اي و بين‌المللي، ‌ادامه داد: از ميان 120 عضو جنبش غيرمتعهدها تنها كشوري كه به معناي واقعي غيروابسته به قدرت‌هاي بزرگ است مي‌توان جمهوري اسلامي ايران را نام برد كه برگزاري اين جنبش در تهران نشان مي‌دهد اين جنبش منبع و ماخذ خود را يافته است، در واقع لازم بود كه در چنين فضايي، چنين رويدادي در تهران اتفاق افتد. موضوعاتي كه قرار است در اين اجلاس مورد گفت‌وگو قرار گيرد مي‌تواند شرايط اين جنبش را به گونه‌اي تغيير دهد كه با دوره پيش از آن متفاوت باشد.

وي افزود: غربي‌ها بايد بدانند كه اين جنبش يك قدرت است و توانايي انجام بسياري از كارها را دارد اما اين اقدام منوط به همكاري اعضاي جنبش غيرمتعهدها است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha