• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91051508923
  • خبرنگار : 71404

سريال‌هاي ماه رمضان در نقد كيوان كثيريان

«يك دفعه دست در كيسه مي‌كنيم و سريال درمي‌آوريم»

«يك دفعه دست در كيسه مي‌كنيم و سريال درمي‌آوريم»

كيوان كثيريان ـ منتقد ـ در ارزيابي سريال‌هاي ماه رمضان امسال گفت: هميشه بحث افراط و تفريط در برنامه‌سازي تلويزيون مطرح بوده و هست و مثل اينكه تلويزيون امسال بلاتكليف‌تر شده است.

كيوان كثيريان ـ منتقد ـ در ارزيابي سريال‌هاي ماه رمضان امسال گفت: هميشه بحث افراط و تفريط در برنامه‌سازي تلويزيون مطرح بوده و هست و مثل اينكه تلويزيون امسال بلاتكليف‌تر شده است.

اين منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي كليت سريال‌هاي تلويزيون امسال افزود: گاهي تلويزيون در سريال‌سازي‌هايش، تركيببي مي‌چيند كه انگار بلاتكليف است؛ به عنوان مثال در يك سال از ميان چهار سريال، سه تاي آن‌ها كمدي هستند و برعكس مثل سال گذشته سه تا از سريال‌ها موضوع ماورايي دارند كه اين اصلا خوب نيست.

وي خاطرنشان كرد: سريال‌هاي تلويزيون استراتژي مشخصي ندارند و معلوم نيست مي‌خواهند چه كار كنند؛ آيا قرار است مردم را بعد افطار شاد كنند و يا اينكه گريه آن‌ها دربياورند و يا قصد دارند پندآموز و اخلاق‌گرا باشند.

*** يك دفعه دست در كيسه مي‌كنيم و سريال درمي‌آوريم

همچنين او با تاكيد بر اينكه سريال‌سازي‌ ما بي‌هدف است، اظهار كرد: آنچه كه در تلويزيون مهم محسوب مي‌شود،‌ استراتژي است؛ اگر به شكل عامدانه سريال كمدي نداشته باشيم و يا بر عكس چندين سريال ماورايي ساخته شود، خوب است ولي مشكل اينجاست كه سريال‌سازي‌هاي ما بي‌هدف هستند؛ به طوري كه يك دفعه دست در كيسه مي‌كنيم و به عنوان مثال چندين سريال درمي‌آوريم در حالي كه اين كار اشتباه است و سريال‌سازي بدون برنامه‌ريزي نمي‌تواند نتيجه‌ي خوبي بدهد.

*** «خداحافط بچه» آبرومندتر است

كثيريان در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود از ميان سريال‌هاي ماه رمضان امسال، «خداحافظ بچه» را آبرومندتر دانست و افزود: به نظرم اين سريال از مابقي سريال‌ها جذاب‌تر است؛ چرا كه هم خوش‌ساخت است و هم موضوع آن نسبت به ماه رمضان سال‌هاي گذشته ساده‌تر و جذاب‌تر است، به همين دليل امسال توانسته از ساير سريال‌ها قوي‌تر باشد اما ايده‌آل نيست ولي نسبت به ديگر سريال‌ها آبرومندتر است.

وي در عين حال گفت: سريال «خداحافظ بچه» كار شاخصي نيست ولي قابل قبول‌تر از بقيه سريال‌هاست.

اين منتقد درباره ديگر سريال‌هاي ماه رمضان امسال اينگونه اظهارنظر كرد: سريال‌هاي «راز پنهان» شبكه يك و «چمدان» شبكه دو را فقط قسمت اول آن‌ها را تماشا كردم و به دليل اينكه نتوانستند مرا راضي كنند، جذابيتي نداشتند تا آن‌ها را دنبال كنم. به عقيده‌ي من قصه يك سريال هميشه در اولويت است و اگر نتواند در همان قسمت اول، قلاب را به سوي مخاطب بيندازد و او را جذب كند و بيننده را درگير خود كند، موفق نمي‌شود.

او اضافه كرد: معيار شخصي من درباره‌ي سريال‌ها اين است كه برايم مهم است كه قصه در قسمت اول بتواند خودش را نشان دهد؛ چرا كه به هر حال با تماشاي 40 ـ 50 دقيقه از يك اثر مي‌توان تشخيص داد كه چند مرده حلاج است و معمولا هم اشتباه نمي‌شود؛ چرا كه قسمت اول هم جزيي از كار است.

*** سريال‌هاي ماه رمضان مَن‌درآوردي هستند

كثيريان در پاسخ به اينكه نبود سريال‌هاي ماورايي را در ماه رمضان امسال چطور مي‌بينيد؟ خاطرنشان كرد: نظرم اين است كه سريال‌هاي ماورايي به جهت اينكه مي‌خواهند فضاي ماه رمضان را تشديد كنند، من در آوردي هستند و خيلي از آن‌ها مبناي علمي ندارند و فقط يك بهشت و جهنمي مي‌سازند و به عنوان مثال يك روح مي‌سازند كه سوار تاكسي مي‌شود ولي در كل ماورايي بودن هم يك جنس از كار بود و ممكن است برخي‌ها دوست داشته باشند.

وي با اعتقاد بر اينكه درست نيست كه يك دفعه چندين سريال يك شكل ساخته شود توضيح داد: به نظر من اصلا درست نيست كه يك دفعه پنج تا سريال يك شكل را پخش كنيم و يا بر عكس آن‌ها قطع كنيم، سريال‌هاي ماورايي هم مي‌توانست در كنار ديگر كارها باشد.

*** ماه رمضان سال گذشته هم اوضاع سريال‌ها خوب نبود

او در ادامه با بيان اينكه ماه رمضان سال گذشته اوضاع سريال‌ها خوب نبود، افزود: استانداردهاي لازم براي پخش سريال‌ها رعايت نمي‌شود؛ از جمله سريال‌هاي خوب ماه رمضان را مي‌توان «ميوه ممنوعه»، «صاحبدلان» و ... دانست و مابقي از جمله سريال‌هاي متوسط رو به پايين بودند. به نظر من اوضاع سريال‌هاي ماه رمضان سال گذشته بد بود و امسال هم همين طور است، اما نسبت به سال گذشته كمي بهتر است.

اين منتقد در پايان صحبت‌هايش با اشاره به عجله و شتابي كه در ساخت سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان حاكم است، به ايسنا گفت: هر سال شتاب و عجله در توليد سريال‌هاي ماه رمضاني را به همراه داريم و هيچ برنامه‌ريزي جهت ساخت آن‌ها انجام نمي‌دهيم و فقط قصد داريم آنتن ماه رمضان را پر كنيم و اين خيلي بد است كه اصلا زمان كافي صرف ساخت سريال‌هايمان نمي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha