• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051408459
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

صلح امام حسن(ع) با معاویه، جهان اسلام را از مشکلات داخلی نجات داد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از نظر بعد سیاسی امام حسن (ع) در زمان حکومت معاویه زندگی می‌کردند و به دلیل نداشتن نیروی کافی برای مقابله و شرایط داخلی و خارجی جهان اسلامی مجبور به صلح با او شدند تا بتوانند جهان اسلام را از مشکلات داخلی نجات دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از نظر بعد سیاسی امام حسن (ع) در زمان حکومت معاویه زندگی می‌کردند و به دلیل نداشتن نیروی کافی برای مقابله و شرایط داخلی و خارجی جهان اسلامی مجبور به صلح با او شدند تا بتوانند جهان اسلام را از مشکلات داخلی نجات دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، در خصوص جایگاه امام حسن مجتبی ‌(ع)، گفت: جایگاه این امام بزرگوار در سه بعد اعتقادی، سیاسی و اجتماعی شناخته شده است.

وی با بیان این‌که «هر بعد در نتیجه چندین عامل بدست می‌آید» افزود: از لحاظ بعد اعتقادی ایشان امام دوم شیعیان هستند که از جانب خدا برای ادامه دادن راه اسلام و پیامبر مامور شدند.

عبدالرزاق نژاد تصریح کرد: امام حسن مجتبی‌(ع) از نظر بعد اجتماعی در مجموعه اجتماع آن زمان به کریم اهل‌بیت مشهور بودند یعنی فردی بودند که در رفع نیازهای مالی دیگران کمک‌های زیادی می‌کردند.

وی بیان کرد: این امام در طول عمر سه بار دارایی خود را در سه قسمت برای خود، فقرا و مستمندان تقسیم کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که «امام حسن‌(ع) شخصیتی علمی بود» گفت: امامان ما معمولا به لحاظ علمی از علم خدایی برخوردار بودند ولی در بعضی موارد به دلیل شرایط به وجود آمده برخی از صفات آن‌ها خاص می‌شود، مانند امام حسن(ع) که در جنبه شهادت ورزی و فداکاری تلبور پیدا کرد و از جانب خداوند در جایگاه علمی الهی بالایی قرار گرفت.

وي در خصوص کاربرد شخصیت امام حسن (ع) در جامعه امروزی، اظهار کرد: شخصیت ایشان در سه نمونه قابل توجه است که عبارتند از عبادی بودن یعنی توجه به موقع به خواندن نماز، عابد بودن یعنی توجه به خدا و امور خدایی و کریم بودن که گذشت در برابر رفتار دیگران بود که

افراد باید از این نمونه‌ها الگو گرفته و آن را در زندگی و جامعه خود بکار ببرند.

عبدالرزاق نژاد در خصوص شناخت جامعه نسبت به امام حسن‌ مجتبی(ع)، تاکید کرد: شناخت وقتی کافی می‌شود که آثارش در رفتار جامعه دیده شود که اگر جامعه به حدی برسد که در روابط از عدالت، گذشت و صداقت بسیار برخوردار باشد شناخت افراد نیز نسبت به اهل‌بیت با به کارگیری این سه صفت، بیشتر و به سمت فرهنگ اهل‌بیت حرکت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «آگاهی جوانان از این شخصیت بزرگ تنها در حد کتاب‌های درسی، رسانه‌های جمعی و جلسات مذهبی است» افزود: جوانان می‌توانند با تشویق شدن برای مطالعه کتاب‌هایی فراتر از کتب درسی با بدست آوردن اطلاعاتی کامل‌تر در برابر شبهاتی که دشمنان برای مخدوش کردن ذهن آنان مطرح می‌کنند پیشگیری لازم را انجام داده تا تصور ذهن آن‌ها با اطلاعات غلط دشمن تخریب نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که «روحانیون شناخت نسبتا کاملی از امام حسن مجتبی ‌(ع) دارند» گفت: روحانیون باید در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جوانان از قالب‌های جذاب تاثیرگذار مانند داستان، سخنرانی و تفسیر استفاده کرده و نیز خود آگاهی لازم و کاملی را درباره اهل‌بیت به خصوص امام حسن مجتبی ‌(ع) داشته باشند.

وی ادامه داد: روحانیون با به دست آوردن اطلاعات به روز و کمک گرفتن از دستگاه‌های هنری، این شخصیت بزرگ را معرفی و جوانان را در راستای شناخت بیشتر آن حضرت یاری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: همه افراد به خصوص آن‌هایی که در امور فرهنگی تبلیغات جامعه تلاش می‌کنند وظیفه سنگینی را در راستای بدست آوردن اطلاعات کامل و انتقال آن به جامعه برعهده دارند که با شناسایی ابزار به روز و استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت، ماهواره در زمینه‌های فرهنگی تبلیغات کنند تا دشمنان افکار جامعه اسلامی را خراب و مخدوش نکند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha