• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051006157
  • منبع : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

افتتاحيه بخش بين‌المللي نمايشگاه قرآن

محمدباقر خرمشاد: قرآن كتاب بيداری ديروز، امروز و فرداست

محمدباقر خرمشاد: قرآن كتاب بيداری ديروز، امروز و فرداست

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اكنون بيداری مردم مسلمان ايران منجر به بيداری گسترده‌تر ديگری در جهان اسلام شده است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اكنون بيداری مردم مسلمان ايران منجر به بيداری گسترده‌تر ديگری در جهان اسلام شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمدباقر خرمشاد شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح بخش بين‌الملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم در سخنانی ضمن خوشامدگويی به ميهمانان داخلی و خارجی از مشاركت سازمان متبوع خود در برپايی بخش بين‌الملل اين نمايشگاه ابراز خرسندی كرد و گفت: خداوند متعال را شاكريم كه به ما فرصت داد، سهم خود را در ترويج قرآن، ادا كنيم.

وی در تبيين اهميت برپايی بيستمين نمايشگاه بين المللی قرآن كريم خاطرنشان كرد: تداوم اين حركت از بيست سال پيش تاكنون نه تنها نشانگر عشق، علاقه و ايمان مردم مسلمان ايران به كتاب آسمانی خود است بلكه گواه آن است كه ايرانيان هنر خود را در خدمت اعتلای نام قرآن قرار داده‌اند.

خرمشاد در اين باره افزود: از آن جا كه هنر، هر پديده‌ای را جاودان و دلپذير می‌كند، هنر ايرانی ـ اسلامی در جهان درخشيده و پابرجا شده است.

وی علت فروغ هنر ايرانی را در اتصال به منابع بی بديل وحيانی برشمرد و گفت: هنر ايرانی به بركت قرآن جاودانه شده و قرآن نيز به يمن ارائه و جلوه از مجرای هنر ايرانی ماندگار است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ابراز اميدواری در مورد برپايی نمايشگاه‌های قرآن در سراسر كشورهای اسلامی خاطرنشان كرد: آرزو می‌كنيم رقابت در عرصه‌های قرآنی جايگزين ديگر رقابت‌های كنونی در جهان اسلام شود.

وی در بخش ديگری از سخنانش اجماع همگان را در فرهنگ ساز بودن قرآن حتی پس از گذشت 14 قرن يادآور شد و گفت: اين يك نگاه انتزاعی نيست زيرا كه قرآن كتاب عدل، معنويت، ايمان، توحيد، اصلاح، جهاد، ظلم ستيزی، عرفان، شهادت و ازجمله كتاب بيداری است.

خرمشاد در اثبات ويژگی بيدارگری قرآن به سه مقطع مهم تاريخی اشاره و تصريح كرد: بيدارسازی اعراب جاهلی در 1400 سال قبل كه زيباترين توصيف از آن را می‌توان در پاسخ‌های جعفر بن ابيطالب خطاب به نجاشی، پادشاه حبشه يافت، نخستين مقطع برجسته تجلی بيدارگری قرآنی است.

وی مقطع برجسته بعدی را سده گذشته و كنونی دانست و گفت: آغاز حركت‌های اصلاحی در جهان اسلام از بيش از صدسال پيش در دورانی كه دنيای اسلام در برابر هجمه تمدن غرب به زانو درآمده بود، ريشه‌ای جز رجوع دوباره نخبگان مسلمان به قرآن نداشت.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از نهضت اسلامی مردم ايران به رهبری امام خمينی(ره) به عنوان اوج اين نهضت‌های اصلاحی و بيدارگرانه ياد و اظهار كرد: امام امت و يارانش 15 سال مبارزه كرده و شكنجه‌ها و مرارت‌های بسياری در اين مسير، متحمل شدند اما چون به قرآن كه حامل فرهنگ جهاد و شهادت است، متمسك شده بودند، همه اين مشقات را به جان خريدند تا در نهايت نهضت را به پيروزی رساندند.

وی در خصوص سومين مقطع بيدارگری قرآن مجيد گفت: اكنون بيداری مردم مسلمان ايران منجر به بيداری گسترده‌تر ديگری در جهان اسلام شده است كه شعار و محور آن نه آموزه‌های مادی و ليبراليستی بلكه بازگشت به قرآن و فطرت و به يك معنا شريك كردن خدا و كتاب او در زندگی دنيوی است بنابراين بايد گفت كه قرآن كتاب بيداری ديروز، امروز و فرداست.

خرمشاد در مورد رويكرد اصلی در فعاليت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی يادآور شد: اين سازمان، خود را خادم قرآن می‌داند و هيچ افتخار ديگری جز اين ندارد كه مروج و مبلغ قرآن باشد.

وی ادامه داد: ما قرآن را كتاب وحدت می‌دانيم و خود نيز منادی تقريب در جهان اسلام هستيم و با هر گروه و دسته‌ای كه بخواهد به نام قرآن در ميان مسلمين تفرقه افكنی كند، مخالف هستيم.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اهتمام جدی اين سازمان را به راه اندازی دارالقرآن در نمايندگی‌های فرهنگی در خارج از كشور مبين تلاش سازمان فرهنگ برای تحقق هر چه گسترده‌تر معارف قرآنی در ميان مسلمانان سراسر جهان ذكر كرد و از خداوند خواست كه در اين ماه مبارك، نعمت وحدت و يكپارچگی را به مسلمانان روزه دار ارزانی دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha