• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91050201009
  • خبرنگار : 90068

كميته بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر سوريه در تلاش براي كمك‌رساني به سوري‌ها

كميته بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر سوريه در تلاش براي كمك‌رساني به سوري‌ها

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ و جمعيت هلال احمر سوريه در ميان درگيري‌هاي فزاينده همچنان به تلاش براي كمك‌رساني ادامه مي‌دهند و به رغم شدت گرفتن درگيري‌ها ميان گروه‌هاي دولتي و گروه‌هاي مخالف مسلح اين دو ارگان در حال پاسخگويي به فوري‌ترين نيازهاي ساكنان و بي‌خانمانان در چندين نقطه از اين كشور هستند.

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ و جمعيت هلال احمر سوريه در ميان درگيري‌هاي فزاينده همچنان به تلاش براي كمك‌رساني ادامه مي‌دهند و به رغم شدت گرفتن درگيري‌ها ميان گروه‌هاي دولتي و گروه‌هاي مخالف مسلح اين دو ارگان در حال پاسخگويي به فوري‌ترين نيازهاي ساكنان و بي‌خانمانان در چندين نقطه از اين كشور هستند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،درگيري‌ها به طور مداوم در استان حمص و دير الزور ادامه داشته و در درعا نيز درگيري‌هاي پراكنده مشاهده مي‌شود، و در نتيجه تعداد بي‌خانمانان به سرعت در حال افزايش است. شرايط در مناطق روستايي استان حلب نيز كماكان ناآرام است، بخصوص در روستاهاي شمالي. در نتيجه تعداد فزاينده‌اي از مردم در تلاشند تا امنيت و وسائل امرار معاش خود را حفظ نمايند، و هزاران نفر ديگر هم به همراه خانواده يا دوستان خود متواري شده‌اند تا در جايي پناه گيرند. كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ به منظور برآورده كردن نيازهاي رو‌ به رشد مردم با همراهي جمعيت هلال احمر سوريه در حال كمك‌رساني به مردم شمال كشور است.

رابرت مارديني، رئيس عمليات كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ در خاور نزديك و ميانه گفت: از اواسط سال گذشته‌ي ميلادي (اوايل تابستان 90)، ما با مشاركت هلال احمر سوريه به بيش از 600 هزار نفر كمك‌رساني كرده‌ايم.

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ كماكان شرايط را در كشور زير نظر دارد. اين سازمان بر اين عقيده است كه در حال حاضر يك درگيري مسلحانه‌ داخلي در سوريه در جريان است كه نيروهاي دولتي و تعدادي از گروه‌هاي مخالف مسلح و سازمان‌يافته در چندين نقطه‌ كشور (از جمله حمص، ادلب و حماة) در آن شركت دارند. چنين منازعاتي بين طرف‌هاي درگير در هر جاي سوريه كه اتفاق بيفتند مشمول قواعد حقوق بين‌المللي بشردوستانه هستند. بر اساس اين قواعد، محدوديت‌هايي در برابر چگونگي هدايت درگيري وجود دارد كه هدف از آنها حفاظت از جمعيت غيرنظامي و كساني است كه از ابتدا در روند خصومت نقشي نداشته و يا ديگر ندارند.

مارديني گفت: كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ به عنوان سازمان بشردوستي بي‌طرف و مستقل كه متعهد به ترويج حقوق بين‌المللي بشردوستانه است، ترجيح مي‌دهد مسائل بشردوستانه را به شكل گفتماني دوجانبه و محرمانه مطرح نمايد. بدين ترتيب ما امكان مي‌يابيم تا به كساني كه بيشترين صدمه را از درگيري مسلحانه و ديگر شرايط خشونت‌آميز ديده‌اند و نيز به طرف‌هاي درگير دسترسي يافته و اين دسترسي را حفظ نماييم.

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ و كاركنان آن را نمي‌توان به دادن شهادت در پيشگاه هيچ دادگاه و يا محكمه‌اي واداشت. همچنين مدارك و گزارشات اين سازمان را از جمله آنهايي كه در اختيار مقامات مربوطه قرار مي‌گيرند، نمي‌توان در هيچ فرايند قضايي به عنوان مدرك بكار برد.

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر سوريه در حال پاسخگويي به فوري‌ترين نيازهاي ساكنان و بي‌خانمانان در سراسر سوريه هستند. در دير الزور، يكي از امدادگران هلال احمر سوريه به نام خالد خفاجي در حال انجام وظيفه در روز 19 تير هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. بر اساس حقوق بين‌المللي بشردوستانه، نشان‌هاي صليب سرخ و هلال احمر بايد در تمامي شرايط مورد احترام باشند. كاركنان، تأسيسات درماني و امدادگران نيز بايد از حمله در امان بمانند.

غذا و ديگر اقلام ضروري؛

در طول ماه گذشته كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ توانست با مشاركت هلال احمر سوريه فعاليت‌هاي زير را انجام دهد:

براي حدود 150 هزار نفر كه دست‌كم 100 هزار نفر از آنان بي‌خانمان هستند، در استان‌هاي حمص، مناطق روستايي اطراف دمشق، حماة، ادلب، لاذقيه، الحصاكه، و الرقا غذا تدارك ديد. علاوه بر اين، كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر سوريه براي بيش از 5000 خانواده‌ بي‌خانمان از دوما غذا و ديگر اقلام ضروري تدارك ديد، و جيره‌هاي يك‌ماهه‌ي غذايي را در اختيار حدود 600 نفر در شهر دوما قرار داد.

زيرانداز، تشك، حوله، مواد بهداشتي، وسائل آشپزي و ديگر اقلام را بر اساس نياز اهالي در مناطق مختلفي مانند مناطق روستايي اطراف دمشق، حلب، حمص، ادلب، ديرالزور، حماة و دمشق توزيع نمود.

واكنش در برابر نيازهاي درماني؛

هلال احمر سوريه منابع درماني اهدايي كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ را شامل وسائل پانسمان، دستكش، مواد ضدعفوني، وسائل تزريق و چرك‌كِشي و مايعات وريدي را در ديرالزور توزيع نمود؛

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ مواد ضدعفوني، وسائل زخم‌بندي، وسائل بخيه‌زني، مايعات وريدي و ديگر اقلام درماني را در اختيار تأسيسات درماني هلال احمر سوريه واقع در مناطق جنگ‌زده‌ي روستايي اطراف دمشق قرار داد؛

كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ اقلام درماني لازم براي درمان حدود 400 مجروح را در اختيار شعب هلال احمر سوريه در حلب، دمشق، درعا، حماة، حمص، ادلب و تارتوس قرار داد.

بهسازي شرايط منابع آب و سيستم فاضلاب؛

در طول ماه گذشته ميلادي مهندسان كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ فعاليت‌هاي زير را انجام دادند:

در همكاري با هلال احمر سوريه تأسيسات 10 مدرسه/خانه را در مناطق شهري و روستايي در استان حمص بهسازي نمودند. اين تأسيسات، آب و فاضلاب 2000 بي‌خانمان را در برمي‌گيرد؛

در استان حمص، با تانكر آب آشاميدني براي حدود 70هزار بي‌خانمان و ميزبانان آنان تدارك ديدند؛

با هلال احمر سوريه و مسئولين آب منطقه‌ النبك، در حدود 80 كيلومتري شمال‌شرق دمشق همكاري نمودند تا تعدادي مخازن آب را نصب نموده و توسط تانكر آب پاك براي حدود 10 هزار بي‌خانمان تدارك ببينند؛

ارتقاي 8 چاه آب را براي 32 هزار و 500 نفر از اهالي استان‌هاي رقا، حلب و درعا تكميل كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha