• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817596
  • خبرنگار : 71049

اختتاميه كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها؛

وزير ارشاد: ناتو مي‌خواهد به مرزهاي چين برسد

وزير ارشاد: ناتو مي‌خواهد به مرزهاي چين برسد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برخي از كشورها در دنيا به دنبال آن هستند كه نظام تك‌قطبي را ايجاد كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برخي از كشورها در دنيا به دنبال آن هستند كه نظام تك‌قطبي را ايجاد كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حسيني در اختتاميه نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها افزود: گسترش ناتو كه سعي دارد تا مرز چين برود نشان مي‌دهد كه آن‌ها مي‌خواهند نظام بين‌الملل دنيا را تك‌قطبي كنند. از اين رو لازم است جنبش غيرمتعهدها در مقابل اين مساله بايستد. مثل آن‌چه كه درباره‌ فلسطين انجام داد و مانع تك‌صدايي صهيونيست‌ها شد.

وي با اشاره به موضع‌گيري‌هاي جنبش غيرمتعهدها درباره‌ ايران گفت: ما همواره شاهد حمايت اين جنبش از ايران در مقاطع مختلف بوده‌ايم. در بحث محكوميت حمله به هواپيماي مسافربري ايران، حمايت از اجراي قطعنامه 598، مخالفت با مذهب‌ستيزي و حمايت از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران از اين جمله بوده است كه اين موضع‌گيري‌ها از نظر ما نقاط روشن و درخشان حيات جنبش غيرمتعهدهاست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ همكاري‌هاي بين‌المللي ميان كشورهاي عضو جنبش كه از اهداف اين جنبش نيز هست، خاطرنشان كرد: بايد رويكرد روشني نسبت به اين‌كه چنان‌چه غرب و يا آمريكا بخواهد مانع پيشرفت يكي از كشورهاي عضو شود صورت گيرد كه آيا كشورهاي ديگر حاضرند از آن كشور حمايت كنند و در برابر آمريكا و غرب بايستند يا خير.

وي با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در ايران، اين اجلاس را متفاوت خواند و گفت: اين بار اجلاس در كشوري برگزار مي‌شود كه به معناي غيرواقعي متعهد است. اجلاس پانزدهم در شرم‌الشيخ مصر برگزار شد كه با توجه به جايگاه مصر و همراهي‌اش با برخي قدرت‌ها و رژيم‌ها نمي‌توان انتظار و توقع زيادي از آن داشت اما ايران كشوري است كه پس از انقلاب استقلال خود را حفظ كرده و هزينه‌ي استقلالش را هم پرداخت كرده و هنوز هم مي‌پردازد. اما همواره بر عدم تعهدش به قدرت‌هاي جهاني پايبند بوده است. امروز با وجود محدوديت‌هايي كه براي ايران وجود دارد، هيچ‌گاه سر سازش فرود نياورده و نخواهيم آورد. از اين رو معتقدم اين بار اجلاس سران غيرمتعهد، متفاوت خواهد بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: غربي‌ها از اين‌كه اين اجلاس در ايران برگزار مي‌شود ناراحتند؛ چرا كه همواره به دنبال كمرنگ كردن نقش ايران در دنيا هستند. اما وقتي كه سران جنبش غيرمتعهد به ايران بيايند و از ايران بازديد كنند متوجه مي‌شوند كه با وجود تمامي مشكلاتي كه ايران داشته است و يا كشورهاي ديگر برايش ايجاد كرده‌اند، توانسته بر آن‌ها قائق آيد و علاوه بر اين دستاوردهاي بي‌شماري هم داشته است. همواره اين سوال وجود دارد كه چگونه ايران توانسته بر مشكلاتش فائق بيايد كه ما بر عزم، ايمان و اراده‌ي خلل‌ناپذير ملت ايران، درايت و هدايت امام خميني(ره) و رهبر فرزانه و مديراني مثل رييس‌جمهور كه شعار ايستادگي مي‌دهند تاكيد داريم.

وي تصريح كرد: در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها ايران به عنوان يك الگوي مستقل مي‌تواند مطرح باشد و قدرت‌هاي جهاني بايد بدانند كه نمي‌توانند در عصر ارتباطات و آگاهي به اين وضعيت ادامه دهند و اراده‌شان را بر دنيا مسلط كنند.

وي در پايان از شعار شانزدهمين اجلاس سران تحت عنوان «مديريت مشترك جهاني» استقبال كرد و گفت: اميدواريم گام‌هايي براي تحقق اين شعار برداشته شود. هم‌چنين ايران آمادگي دارد در عرصه‌ فرهنگي و هنري با كشورهاي عضو همكاري جامعي داشته باشد.

به گزارش ايسنا در نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها، نمايندگان علمي و دانشگاهي 20 كشور از حدود 120 كشور عضو جنبش غيرمتعهدها كه به مدت دو روز برگزار شد شركت كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha