• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۹:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817590
  • خبرنگار : 71049

تاكيد مدير تلويزيون‌ تمدن بر ضرورت تاسيس اتحاديه رسانه‌يي ميان غيرمتعهدها

مدير يكي از تلويزيون‌هاي افغانستان بر ضرورت تاسيس اتحاديه رسانه‌يي ميان كشورهاي جنبش غيرمتعهد تاكيد كرد.

مدير يكي از تلويزيون‌هاي افغانستان بر ضرورت تاسيس اتحاديه رسانه‌يي ميان كشورهاي جنبش غيرمتعهد تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد رحمتي، مدير تلويزيون تمدن افغانستان عصر چهارشنبه در دومين روز از نشست كارشناسي نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها، در سخناني درباره‌ي پيمان استراتژيك افغانستان و آمريكا كه تقابل رسانه‌يي را به وجود آورد، اظهار كرد: از آغاز سال 2011 تعدادي از رسانه‌هاي افغاني تلاش كردند اين پيمان يا امضا نشود يا به شكلي كه مدنظر آمريكا بود به امضا نرسد. اين در حالي بود كه آمريكا قصد داشت آن را در قالب استراتژيك به امضا برساند. با اين حال فعاليت رسانه‌يي فشار سنگيني را وارد كرد و آنها مجبور شدند اين پيمان را در دو مرحله به امضا برسانند.

او گفت: آن‌چه در قالب يك پيمان استراتژيك امضا شد توافقنامه‌اي شفاف بود كه جنبه‌هاي سلطه‌ي آمريكا را كمرنگ كرد.

رحمتي درباره‌ي تقابل رسانه‌يي كه در فضاي افغانستان و فضاي بين‌الملل درباره‌ي امضاي اين پيمان به وجود آمد، گفت: دو روز قبل از تصويب اين پيمان در پارلمان، خبرگزاري رويترز رسانه‌هايي را كه از تصويب نشدن اين پيمان حمايت كردند را وابسته به كشورهاي همسايه افغانستان عنوان و جنجال به‌پا كرد.

مدير تلويزيون تمدن افغانستان خاطرنشان كرد: هدف از گفتن اين ماجرا اين بود كه بگويم ضرورت دارد يك اتحاديه رسانه‌يي ميان كشورهاي جنبش غيرمتعهد براي رسيدن به اهداف و آرمان‌هاي‌مان به وجود آيد و آن‌چه نقطه‌نظر اين كشورهاست به دنيا منتقل شود و خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي بين‌المللي كه اغلب در دست سلطه‌گران است نتوانند بر كشورها مسلط شوند يا منافع آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند.

هم‌چنين كارلوس آلبرتو الميدا، كارشناس برزيلي با ابراز هم‌دردي با جمهوري اسلامي ايران كه از سوي سلطه‌گران مورد تحريم قرار گرفته است، درباره‌ي همكاري ميان كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در زمينه‌ي انرژي گفت: ما مي‌توانيم در زمينه‌ي توليد اتانول و سوخت‌هاي زيستي، اشتغال‌زايي كنيم. اين سوخت‌ها پاك هستند و براي آينده‌ي كشورها ما مفيدند. برزيل مي‌تواند در زمينه‌ي انرژي، حمل و نقل، تعاملات علمي، آموزش و پرورش همكاري‌هاي مناسبي را با كشورهاي عضو جنبش داشته باشد.

وي گفت: برزيل توانست حضور جديدي در عرصه‌ي جهاني داشته باشد. كشور ما توانست حضور جديد و جدي‌اي در عرصه‌ي جهاني داشته باشد. ما توانستيم سازمان‌ها و نهادهاي منطقه‌يي موثري را ايجاد كنيم و همين‌طور توانستيم كشورهاي عربي را در ارتباط با آمريكاي لاتين هماهنگ كنيم. ما امروز در منطقه‌ي خود همكاري‌هاي خوبي با كشورهاي همسايه داريم.

الميدا ادامه داد: عضويت برزيل در جنبش غيرمتعهدها يك پيشرفت محسوب مي‌شود و اميدواريم اتحاد اين كشورها هم‌چنان بر ضد سلطه‌گران حفظ شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha