• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91042515128

سود اندك؛ مانع اصلي بر سر راه واردات خودروهاي ارزان

سود اندك؛ مانع اصلي بر سر راه واردات خودروهاي ارزان

سود اندك واردات خودروهاي خارجي ارزان‌قيمت باعث شده تا اين خودروها هيچ جايگاهي در بازار ايران نداشته باشند.

سود اندك واردات خودروهاي خارجي ارزان‌قيمت باعث شده تا اين خودروها هيچ جايگاهي در بازار ايران نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، واردات خودرو به كشور طي چند سال گذشته در حالي با فرازو نشيب‌هاي مختلف روبرو بوده كه در اين بين خودروهاي ارزان‌قيمت هيچ جايگاهي در سبد واردكنندگان خودرو به ايران نداشته‌اند. در واقع واردات خودرو به كشور همواره تنها خودروهاي گران‌قيمت و لوكس را در بر گرفته است.

اما سوال اصلي اينجاست كه چرا خودروهاي ارزا‌ن‌قيمت هيچ جايگاهي در بين خودروهاي وارداتي به كشور ندارند؟ پاسخ اين سوال را بايد در سود اندك ناشي از خودروهاي وارداتي ارزان‌قيمت جست و جو كرد.

به عنوان مثال خودروي تويوتا ياريس كه يكي از ارزان‌ترين خودروهاي وارداتي به ايران است، به دليل سود پاييني كه واردات آن دارد، به طور بسيار محدودي در سال وارد ايران مي‌شود. در حالي كه واردكنندگان ياريس بيشتر به واردات خودروهاي گران‌قيمت‌تر تويوتا مانند پرادو و آريون تمايل دارند.

به عنوان مثال تويوتا آريون در بازار ايران با قيمت حدود 97 ميليون تومان فروخته مي‌شود، در حالي كه هزينه واردات هر دستگاه از اين خودرو با احتساب تعرفه 130 درصدي حداكثر 53 ميليون تومان تمام مي‌شود. به اين ترتيب سودي معادل بيش از 44 ميليون تومان از بابت واردات هر دستگاه آريون به جيب واردكننده آن مي‌رود؛ در حالي كه اين رقم براي خودرويي مانند ياريس بسيار كمتر است.

در مورد خودروهاي هيونداي نيز چنين وضعيتي وجود داشته و واردكنندگان ترجيح مي‌دهند خودروهاي گران‌قيمت اين خودروساز كره‌اي را وارد ايران كنند.

طي چند هفته گذشته انتقادات زيادي در مورد سود هنگفت واردكنندگان خودرو به كشور مطرح شده كه از آن جمله مي‌توان به اظهارنظر اخير رئيس سازمان سرمايه‌گذاري اشاره كرد.

به گفته بهروز عليشيري، شركتي مانند تويوتا سالها است كه خودروهايش را به ايران صادر مي‌كند و از اين بابت سود سرشاري به دست مي‌آورد، اما اين شركت در اين مدت حتي يك دلار هم براي توليد محصولاتش در ايران سرمايه‌گذاري نكرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha