• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91042414375

سودهاي كلان واردات خودرو صداي معاون وزير را هم درآورد/انتقاد شديد عليشيري از تويوتا

سودهاي كلان واردات خودرو صداي معاون وزير را هم درآورد/انتقاد شديد عليشيري از تويوتا

سود ميلياردي واردكنندگان خودرو از يك سو و آشفته بازار خودروهاي وارداتي در ايران از سوي ديگر باعث شده تا رئيس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به شدت نسبت به اين وضعيت انتقاد كند.

سود ميلياردي واردكنندگان خودرو از يك سو و آشفته بازار خودروهاي وارداتي در ايران از سوي ديگر باعث شده تا رئيس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به شدت نسبت به اين وضعيت انتقاد كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهروز عليشيري در اين باره گفته كه برخي شركتهاي داخلي سالهاست كه از شركتهاي خودروسازي معتبر خارجي مانند تويوتا خودرو وارد ايران مي‌كنند، اما سوال اينجاست كه چرا تويوتا بعد از اين همه سال واردات صرف، اقدام به سرمايه‌گذاري در كشورمان براي توليد محصولاتش نكرده است؟

وي گفته كه شركتهاي داخلي به دليل ضعف و ناكارآمدي قادر به فشار به شركاي خارجي خود براي سرمايه‌گذاري مشترك در كشورمان به ويژه در حوزه توليد نيستند.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اين‌را هم گفته كه برخي شركتهاي داخلي تنها نقش دلال را در واردات محصولات خارجي بازي كرده و متاسفانه حاضر نيستند وارد مشاركت توليدي با شركاي خارجي‌شان شوند يا دست كم قدرت مشاركت توليدي با شركاي خارجي خود را ندارند.

اين در حالي است كه عليشيري پيشتر در گفت‌وگو با ايسنا از مذاكره با يكي از خودروسازان معتبر خارجي به منظور سرمايه‌گذاري در ايران خبر داده بود. البته به نظر مي‌رسد اين مذاكره نتيجه‌اي در بر نداشته و باعث انتقاد معاون وزير امور اقتصاد از عملكرد واردكنندگان خودرو به كشور شده است.

محاسبه قيمت خودروهاي وارداتي با قيمت فروش اين خودروها در بازار حاكي از آن است كه واردكنندگان از كنار واردات هر دستگاه خودرو به ويژه خودروهاي لوكس بين 50 تا 100 ميليون تومان سود خالص به جيب مي‌زنند كه در فضاي اقتصادي ايران كنوني دستيابي به چنين سود هنگفتي براي هر فعال اقتصادي بيشتر به يك رويا مي‌ماند.

سود هنگفت واردات خودروهاي خارجي به كشور در حالي به جيب تعداد معدودي از واردكنندگان مي‌رود كه متوسط درآمد مردم ايران براساس آمارهاي منتشر شده بين 700 تا 800 دلار در ماه بوده و بسياري از مردم براي خريد ارزان‌قيمت‌ترين خودرو موجود در بازار از هزار جا درخواست وام و قرض مي‌كنند.

تعدادي از شركتهاي خارجي سال‌هاست كه در بازار خودروهاي وارداتي ايران حضور دارند، اما در اين مدت حتي يك دلار هم در صنعت خودروسازي كشورمان سرمايه‌گذاري نكرده‌اند. از سوي ديگر طي سال قبل و امسال حجم واردات خودروهاي لوكس به كشور به شدت افزايش يافته و اين موضوع بار ديگر سود ميلياردي واردكنندگان خودرو را پررنگ‌ كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha