• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91042012323
  • منبع : مطبوعات

گزارش ايسنا از حذف روز ملي سينما در تقويم و اظهارنظرها درباره‌ي آن

گزارش ايسنا از حذف روز ملي سينما در تقويم و اظهارنظرها درباره‌ي آن

21 شهريور ماه ديگر در تقويم‌ روز ملي سينما نيست و جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي اعلام مي‌كند كه پيگير دلايل حذف اين روز از تقويم است.

21 شهريور ماه ديگر در تقويم‌ روز ملي سينما نيست و جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي اعلام مي‌كند كه پيگير دلايل حذف اين روز از تقويم است.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وقتي تقويم سال جاري را ورق مي‌‌زنيم، در اغلب قريب به اتفاق تقويم‌ها در روز 21 شهريور هيچ خبري از عنوان روز ملي سينما نيست و پس از 13 سال اين روز در تقويم‌ها حذف شده است. درواقع خبرنگار ايسنا تنها در يك تقويم ديد كه اين مناسبت حذف نشده است.

اين در حالي است كه هر ساله سينماگران روز ملي سينما را بهانه‌اي مي‌كردند تا از برگزيدگانشان تقدير كنند و بزرگداشت پيشكسوت‌ها را جشن بگيرند و در عين حال از دغدغه‌هايشان بگويند.

اگر به تاريخ مراجعه كنيم، اولين جشن خانه سينما 19 تيرماه سال 1376 برگزار شد و اعضاي شوراي برگزاري آن اكبر نبوي، ابوالحسن داوودي، احمدرضا درويش، محمدرضا مؤيني و منوچهر شاهسواري بودند.

ابوالحسن داوودي در آن مقطع گفته بود: «موضوع “روز سينما” در جلسات مطرح و مقرر شد كه يك روز از سال با عنوان “روز ملي سينما” نامگذاري و جشن سينما همزمان با آن روز برگزار شود. البته قرار است 31 ارديبهشت هر سال را با عنوان “روز ملي سينما” ارج نهيم و اين موضوع را به شوراي عالي فرهنگ ارايه كرديم و در صورت موافقت و پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي، رسما مي‌توانيم هر ساله جشن خانه سينما را همزمان با اين روز برگزار كنيم.»

اما در بهمن سال 78 بود كه روز ملي سينما 21 شهريورماه اعلام شد و در همان دوران اظهار نظراتي پيرامون روز ملي سينما بيان شد. سرانجام چهارمين جشن بزرگ سينماي ايران در سال 1379 در روز 21 شهريورماه مقارن با ايام بزرگداشت صدمين سالگرد حيات سينماي ايران در مجموعه‌ي ورزشي انقلاب برگزار شد.

از آن پس هر ساله روز ملي سينما فقط بهانه‌اي بود براي بيان دغدغه‌ها و توجه افكار عمومي به اين هنر ـ صنعت اما اظهارنظرهايي هم مطرح مي‌‌شد كه اساسا معتقد بود اين روز خيلي هم بود و نبودش اهميت ندارد. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد با توجه به اينكه سينماي ايران در ديدگاه صاحب‌نظران و ديدگاه كلان جامعه از جمله دغدغه‌هاي اصلي است كه به اين واسطه براي آن سازمان سينمايي تعريف شده است، حسن وجود نمادين اين روز در تقويم سينما قابل انكار نبود.

با اين حال درباره اين موضوع كه روز ملي سينما از تقويم‌هاي امسال حذف شده، هيچ‌گونه اطلاع‌رساني صورت نگرفته و خبرنگار ايسنا همچنان پيگير دريافت توضيح و ديدگاه دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي درباره اين موضوع است.

جواد شمقدري در خصوص حذف روز ملي سينما از تقويم گفت: گروهي درحال بررسي اين موضوع هستند.

رئيس سازمان سينمايي با بيان اينكه پيگير اين مساله هستيم، تصريح كرد: روز ملي سينما در تقويم اگر فرايند قانوني‌ درج را طي كرده باشد، كسي نمي‌تواند آن را حذف كند اما احتمال مي‌دهم مراحل ثبت آن كامل طي نشده باشد.

در پي حذف روز ملي سينما، عليرضا رييسيان گفت: روز ملي سينما روز همه سينماگران و روز يادآوري همه افتخارات و تلاش دست اندركاران سينما است و نبايد از تقويم حذف شود.

اين كارگردان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه روز ملي سينما به خانه سينما هيچ ربطي ندارد، خاطرنشان كرد: علت حذف اين روز را از تقويم نمي‌دانم. مانند اين است كه حفاظت محيط زيست كارش را خوب انجام ندهد، بعد بيايند روز محيط زيست را از تقويم حذف كنند و يا مناسبت‌هاي ديگر، اين كار خوبي نيست.

وي افزود: اميدوارم دست‌اندركاران سينما تلاش كنند و در روز 21 شهريور عنوان روز ملي سينما مراسمي برگزار كنند تا نهال سينماي ايران كه امروز مورد هجوم از هر طرف است، تقويت شود و همبستگي‌اي ميان بچه‌هاي سينما ايجاد شود.

**

ابوالحسن داوودي هم گفت: تصميم حذف روز ملي سينما از تقويم‌، چه سهوي و عمدي اختلالي در فرهنگ است.

اين تهيه كننده و كارگردان سينما كه از هنرمندان موثر در اضافه شدن روز ملي سينما در تقويم رسمي كشور است به ايسنا گفت: واقعا نمي‌دانم چه بگويم و حيرت زده هستم.

وي ابراز عقيده كرد: وقتي وضعيت را سبك و سنگين مي‌كنم نمي‌توانم منافع تصميم گيرنده اين موضوع را بفهمم.

داوودي ادامه داد: سينما در سال‌هاي بعد از انقلاب وجود داشته و اينكه بخواهيم از ريشه نفي كنيم دليل و بنياد چنين تفكري را نمي‌فهمم. تا كنون بعضي از رفتارها مي‌توانست نسبت به بعضي از اشخاص باشد اما روز ملي سينما چيزي است كه نه به خانه سينما و نه به دعواي موجود ارتباط دارد.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: متاسفانه رفتاري در فرهنگ ما در حال رخنه كردن است و اين به نفع هيچ عقيده و مرامي نيست و اين اختلالات فرهنگي دامن همه را مي‌گيرد.

وي با يادآوري ثبت اين رويداد در تقويم كشور گفت: پيشنهادي بود كه در زمان حضور زنده‌ياد سيف الله داد،‌ من و چند نفر از دوستان ديگر در هيات مديره خانه سينما مطرح شد و زمان زيادي طول كشيد تا به تصويب شوراي فرهنگي عمومي برسد و اين روز وارد تقويم كشور شود.

داودي در پايان با تاكيد بر اينكه باعث افتخار است كه سينما داراي روز خاصي در تقويم باشد، ادامه داد: اين افتخاري براي هر كس و هر تفكري است و نشان از اهميت سينما دارد و علت حذف آن اصلا قابل درك نيست.

******

عضو شوراي عالي سينما گفت: از حذف روز ملي سينما از تقويم‌ها متاسف هستم و قطعا اين موضوع را پيگيري خواهم كرد.

احمد نجفي اظهار كرد: روز ملي سينما،‌ روز شادي سينما‌ و روز يادآوري زحمات بچه‌هاي سينما است و نبايد از تقويم حذف شود.

وي افزود: سينما افتخاري براي ايران است و اين روز به ياد عده‌اي مي‌اندازد كه سينما وجود دارد. اما متاسفانه اين روزها همه بلاها را سر سينما مي آورند و ظاهرا تنها اين روز جايش در تقويم اضافه بوده است كه حذف آن بسيار باعث تاسف است.

نجفي تاكيد كرد: من قطعا پيگيري خواهم كرد تا به اين موضوع رسيدگي شود.

****

اما سرانجام در ساعات پاياني امروز، دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره حذف روز سینما از تقویم توضيح داد:« تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می کردیم و روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»

منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره این انتقال در گفت‌‌وگويي مطرح كرد: «این روز از تقویم حذف نشده بلکه از صفحات اصلی تقویم به ضمایم انتقال یافته و ثانیا امسال دومین سالی است که این امر اجرایی می‌شود.»

واعظی يادآور شد: «اولین بار در مردادماه 89 در جلسه‌ای که درباره حذف برخی مناسبتها از تقویم صورت گرفته بود در این باره شور کردیم و در نهایت مقرر شد که برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل کنیم. در این راستا روز سینما را هم به بخش ضمایم منتقل کردیم.»

وي تصريح كرد:«به هر حال تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می کردیم!روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»

واعظی گفت:«این را هم بگویم که ما در تقویم چیزی به نام روز ملی سینما نداشته‌ایم و فقط روزی به نام سینما داشتیم که آن هم به ضمایم منتقل شد.»

دبير شوراي فرهنگ عمومي همچنين مطرح كرد: « ذکر روز 21 شهریور به عنوان روز سینما در تقویمها مانعی وجود ندارد. اینکه روز سینما را به ضمیمه منتقل کرده‌ایم مانع این نمی‌شود که ناشران تقویم نتوانند آن را در داخل تقویم ذکر کنند یعنی ناشران تقویم همچنان می‌توانند روز سینما را داخل تقویم بیاورند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha