مدرس مركز تخصصي مهدويت قم گفت: زمينه سازي براي ظهور مهدي(عج) همچون ساختن كشتي براي حضرت نوح است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری حجتالاسلام مرتضي رجبي در نشست تخصصي مهدويت، با اشاره به چگونگي ذكر امام مهدي (عج) در قرآن كريم افزود: بيان خداوند براي معرفي افراد در قرآن، به سه شيوه است كه ذكر نام، اشاره به عنوان و توصيف شخصيت از جمله اين روشهاست.
رجبي با بيان اينكه «نام بردن از افراد و بيان عنوانها بر حسن و قبح شخصيتها و شناخت كامل از آنها دلالت ندارد» تصريح كرد: قرآن براي معرفي حضرت مهدي به تشريح اوصاف آن حضرت پرداخته و براي جلوگيري از تحريف و سوءاستفاده گروههاي افراطي اشاره صريحي به نام آن حضرت نكرده است.
وي، آيه 55 سوره نور را مهمترين آيه قرآن درخصوص ظهور مهدي موعود بيان كرد و گفت: خداوند در آيات 105 و 5 سورههاي انبياء و قصص به بيان خصوصيات جانشينان زمين ميپردازد و آنان را عبادی الصالحوني مينامد كه از گروه مستضعفين هستند و در سوره نور بر اين وعده الهي تأكيد ميكند.
رجبي به شباهت دوران ظهور امام عصر(عج) با دوران پيش از طوفان نوح اشاره كرد و افزود: بسياري از انبياء الهي براي اثبات حقانيت خود از معجزات الهي بهره گرفتند اما در زمان پيامبري نوح، ياران آن حضرت به دليل اعتقاد غيبي به سخنان نوح، پيش از وقوع طوفان و معجزه نهايي، وي را در ساخت كشتي ياري دادند و اينك در دوران انتظار فرج هم مردم بر مبناي عقل و انديشه، پذيراي ظهور منجي هستند.
وي ايمان به غيب را از خصوصيات اصلي ياران امام زمان (عج) دانست و گفت: در هر زماني كه پيامبران معجزهاي را براي مردم زمان خود آشكار كردند عدهاي براي نابودي و انكار آن تلاش كردند اما در زمان كنوني، همه ملتها در انتظار معجزهاي بزرگ به سر ميبرند.
رجبي دوران غيبت را دوران امتحان خواند و يادآور شد: در اين دوران اعتقاد به خداوند بدون نياز به واسطه خاص همچون معجزه و بر اساس ايمان به غيب سنجيده ميشود.
وي در خصوص ظهور عيسي بن مريم و اعتقاد اهل كتاب به بازگشت وي در دوران آخرالزمان افزود: عيسي (ع) به همراه اصحاب كهف و ياران خود به زمين باز ميگردد و پس از اصلاح جامعه مسيحيت به عنوان بخشي از جامعه بشري و اثبات دوباره حقانيت خود در پايان به امام زمان پيوسته و به مهدي(عج) اقتدا ميكند.
رجبي، هدف از آفرينش را ظهور حق و آشكار شدن آن در جهان بيان و تصريح كرد: ظهور حق تدريجي است و در زمان ظهور مهدي(عج) حق براي مردم زمان آشكار شده و در روز قيامت، حق بر همگان آشكار ميشود.
انتهاي پیام
نظرات