• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91041207243
  • خبرنگار : 71431

حوادث ساختماني در سايه بي‌توجهي قرباني مي‌گيرد

معاون پيشگيري آتش‌نشاني تهران:برخي مالكان از مهندس ناظر استفاده ابزاري مي‌كنند

معاون پيشگيري آتش‌نشاني تهران:برخي مالكان از مهندس ناظر استفاده ابزاري مي‌كنند

ساختمان سازي اگرچه قدمتي هزاران ساله دارد، اما گاهي اصولي در ساخت يا تخريب آن از سوي كارفرمايان، پيمانكاران يا كارگران ناديده گرفته مي‌شود كه گويي ساختمان‌سازي و معماري، دانشي نوظهور است و اكنون دانشمندان مشغول آزمون و خطاي آنند!

ساختمان سازي اگرچه قدمتي هزاران ساله دارد، اما گاهي اصولي در ساخت يا تخريب آن از سوي كارفرمايان، پيمانكاران يا كارگران ناديده گرفته مي‌شود كه گويي ساختمان‌سازي و معماري، دانشي نوظهور است و اكنون دانشمندان مشغول آزمون و خطاي آنند!

به گزارش خبرنگار«حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هنوز سه ماه بيشتر از ابتداي سال 91، نگذشته كه شمار حوادث مرتبط با ساختمان در پايتخت كه بخش اعظم آن مربوط به گودبرداري و تخريب غيراصولي است به بيش از 30 مورد رسيده است رقمي كه اگر به آن شمار حوادث ساير شهرها و نيز حوادثي كه رسانه‌ها از آن بي‌خبرند را اضافه كنيم، يقينا آمار بالاتر مي‌رود.

بررسي آمارها نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال تاكنون به طور ميانگين در هفته، دو حادثه مرتبط با ساختمان، ساختمان‌سازي در سطح پايتخت رخ داده كه مهمترين آن، حادثه تخريب مسجد حضرت رقيه (س) در يافت‌آباد شرقي و مرگ شش زن در نخستين روز از ارديبهشت ماه سال جاري است.

داود براتي، معاون پيشگيري آتش نشاني تهران

مهندس داود براتي، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بر اساس آمارها، حوادث گودبرداري از سال 86 به بعد، همواره داراي سير نزولي بوده است، گفت: بابت موضوع خوشحاليم، چرا كه اين كاهش آمار سير نزولي در پي اقداماتي رخ داد كه شروع كننده آن سازمان آتش‌نشاني تهران بود، چرا كه ما در سازمان پيگيري و مقاطع و حلقه‌هاي مرتبط را نسبت به اين موضوع حساس كرديم.

براتي با بيان اينكه آتش‌نشاني سعي كرده با مشاركت همه دستگاه‌ها نظير وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسي و ... كه در بحث ساختماني نقش دارند، حوادث را كنترل كند، اظهاركرد: ما به اين دستگاه‌ها تحليل‌ها و آمارهاي خود را انعكاس داديم و در سازمان خودمان نيز از صاحبان پرونده‌ها و مالكان در زمان تاييد نقشه‌هاي معماري و صدور دستورالعمل ايمني تعهدنامه محضري گرفتيم تا در شروع ساخت و ساز، ضوابط و مقررات را رعايت و نقش خود را در بحث كاهش حوادث ايفا كنند.

در بحث نرم‌افزاري مشكل داريم

وي ادامه داد: از طرف ديگر سير نزولي حوادث گودبرداري ما را قانع نكرد و به طور مرتب پيگيري كرديم و خواستيم كه در زمينه‌هاي مختلف كار شود كه معتقديم پيگيري‌هاي ما تازه به نتيجه اصلي‌اش رسيده كه از جمله آن اين است كه همه باور كردند در بحث نرم‌افزاري مشكل داريم.

ضرورت بازنگري در آيين نامه‌ها، مقررات و شيوه‌‌هاي نظارت

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني پايتخت با تاكيد بر اينكه شيوه‌هاي به كار گيري پيمانكاران،‌ مجريان و نيز آيين‌نامه‌ها و شيوه‌هاي نظارت بايد مورد بازنگري قرار گيرد، اظهاركرد: كار تخريب و گودبرداري ساختمان يك كار تخصصي است و بايد با ظرافيت و دقت انجام شود.

نقش مالك بايد شفاف شود

نبايد تنها به دنبال كاهش هزينه بود

براتي با بيان اينكه نقش مالك بايد شفاف و وي پاسخگو باشد، خاطرنشان كرد: براي ساخت يك ساختمان هزينه‌هاي زيادي صرف مي‌شود كه مالكان سعي دارند تا حد ممكن آن را كاهش دهند. اما نبايد تنها به دنبال كاهش هزينه بود، بلكه بايد درصدي از هزينه‌ها را به بحث ايمني اختصاص داد كه البته معتقدم، هزينه‌كردن در اين بحث سرمايه‌گذاري است.

نقش بيمه در كاهش حوادث ساختمان

براتي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه نقش بيمه بايد پررنگ شود، به ايسنا گفت: بيمه بايد رويه‌اش را اصلاح كنند و ساختمان‌ها را به شكل فعلي بيمه حوادث نكند، چرا كه اين نوع بيمه‌كردن، امنيت كاذب براي مالك، مجري، مهندسان ناظر و ... ايجاد مي‌كند و آنان فكر مي‌كنند كه چون بيمه هستند، هر اتفاقي رخ بدهد، خسارات آن پرداخت مي‌شود.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران همچنين درباره راهكارهاي پيشنهادي پيرامون بازنگري در بيمه ساختمان‌ها، تصريح‌كرد: شركت‌هاي بيمه بايد پيش از بيمه‌كردن، محل را از نظر ريسك خطر آناليز و با توجه به آن خدمات را ارائه كنند.

براتي افزود: شركت بيمه بايد در شرايط خود بياورد كه مالك موظف است از پيمانكاران صلاحيت‌دار استفاده و همه ضوابط و مقررات را نيز رعايت كند و در صورت عدم پايبندي مالك يا پيمانكار به شرايط بيمه به وي تعلق نگيرد اما متاسفانه شركت‌هاي بيمه براي اين كه بازارشان را از دست ندهند به هيچ‌فردي نه نمي‌گويند!

به گفته وي، اگر بيمه شيوه‌هاي خودش را اصلاح كند، حاشيه امن ايجاد شده براي مالكان، پيمانكاران، مهندسان ناظر و ... از بين خواهد رفت.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران همچنين با طرح اين پرسش كه چرا فضايي فراهم نشده تا مهندس ناظر روزانه در محل حضور داشته باشد؟ اظهار كرد: بايد انگيزه را در مهندس ناظر ايجاد كرد و معتقديم يكي از راه‌هاي آن اين است كه آنان بايد تامين شود و امكانات در اختيارشان قرار بگيرد.

وي افزود: با توجه به اينكه حق و حقوق مهندسان ناظر به درستي تامين نشده و آنان كمتر به سر ساختمان مي‌رود و تنها در چند مقطع به سركشي از ساختمان مي‌پردازد.

به گفته براتي، برخي از مالكان به نوعي از مهندس ناظر استفاده ابزاري مي‌كنند.

گودبرداري غيراصولي

ضرورت بازنگري در آموزش‌ها و تخصص‌ها

براتي با اشاره به ضرورت بازنگري در آموزش‌ها و تخصص‌ها به ايسنا گفت: آيا آموزشي كه يك مهندس عمران يا معمار مي‌بيند كافي است يا خير؟ آيا اين افراد پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه نيازي به دوره‌هاي تخصصي و تجربي ندارند؟

وي با بيان اينكه برخي از حوادث علي‌رغم حضور مهندس ناظر رخ داده است، خاطر نشان كرد: بروز اين حوادث يعني بايد آموزش و تخصص‌ها بازنگري شود كه بخشي از آن به دانشگاه‌ها باز مي گردد و بخشي ديگر نيز به سازمان نظام مهندسي كه با برگزاري چند دوره تكميلي و تخصصي كوتاه‌مدت به افراد پروانه مي‌دهد.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني پايتخت همچنين در خصوص آن دسته از پيمانكاران كه به شكل تجربي وارد كار شده و مدرك مهندسي ندارند نيز گفت: اين افراد كه وظيفه آموزش به كارگران خود و مسئوليت آنان را نيز بر عهده دارند بايد ساماندهي شوند و بعد از گذراندن دوره‌هايي، مدرك فني و حرفه‌اي بگيرند.

به گزارش ايسنا، آمار ناشي از حوادث ساختمان به ويژه گودبرداري غيراصولي و خسارات ناشي از آن، اگرچه در سال 90 به كمترين حد خود در پنج ساله گذشته رسيده اما همچنان تكرار مي‌شود و به نظر مي‌رسد كاهش يا حتي به صفر رساندن اين آمار، در سال‌هاي آينده با همكاري و مشاركت وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسي، شركت‌هاي بيمه، دانشگاه‌ها و مراكز فني و حرفه‌اي، وزارت كار، شهرداري‌ها ... موضوعي دور از ذهن نباشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha