• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91040704327
  • منبع : صدا و سیما

مجموعه مستند «رصدخانه مراغه» پيشينه ستاره‌شناسي در ايران را رصد می‌کند

مجموعه مستند «رصدخانه مراغه» پيشينه ستاره‌شناسي در ايران را رصد می‌کند

مجموعه مستند «رصدخانه مراغه» با نگاهي به پيشينه ستاره شناسي در ايران در سه قسمت 40 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی و کارگردانی حسين پورستار در صدا و سیمای آذربایجان شرقی تهیه و تولید شده است.

مجموعه مستند «رصدخانه مراغه» با نگاهي به پيشينه ستاره شناسي در ايران در سه قسمت 40 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی و کارگردانی حسين پورستار در صدا و سیمای آذربایجان شرقی تهیه و تولید شده است.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، پورستار در گفتگويي خاطرنشان كرد: در قسمت اول به "پيشينه ستاره شناسي در قبل و بعد اسلام"، در قسمت دوم به شخصيت "خواجه نصيرالدين طوسي" و چگونگي احداث بزرگترين بنياد علمي (رصد خانه مراغه) در قرن هفتم و بالاخره در قسمت سوم به "بناي رصدخانه مراغه" و كاربرد اين بناها پرداخت شده است.

وی هدف از توليد اين مجموعه را ارائه اطلاعات مفيد در خصوص تاريخچه ستاره شناسي در ايران و نيز چگونگي احداث بزرگترين بنياد علمي ستاره شناسي در قرن هفتم به همت خواجه نصيرالدين طوسي عنوان کرد و افزود: همواره در كتاب هاي تاريخي به نام "رصدخانه مراغه" بر مي خوريم اما بواسطه اينكه در حال حاضر چيزي از اين بناي سترگ علمي برجاي نمانده، در واقع مخاطبان و بويژه جوانان در اين خصوص اطلاعات زيادي ندارند، و اين مجموعه سعي بر آن دارد تا با ايجاد جذابيت‌هايي در توليد و روايت، براي نخستين بار اطلاعات جامع، كامل و دقيقي را در اين خصوص ارائه دهد.

وی ابراز كرد: توليد اين مجموعه مستند از نيمه دوم سال 1390 آغاز و در خرداد ماه سال 91 به اتمام رسيده است. تصويربرداري اين مجموعه به واسطه پراكندگي اماكن مورد نظر، طي چندين ماه در شهرهاي تبريز، مراغه، شوش، شيراز، قزوين، زنجان، سراب و آذرشهر صورت پذيرفت؛ كه از ارديبهشت ماه 1391 تدوين همزمان آن شروع شده و نهايتا در نيمه اول خرداد ماه به اتمام رسيد كه از آن پس وارد مرحله ساخت موسيقي و صداگذاري گرديد كه در نهايت، در اواخر خرداد ماه توليد اين مجموعه به اتمام رسيد.

وی با بیان اینکه از ويژگي هاي مهم اين مجموعه، تنوع قالبي آن است تصریح کرد: اين مجموعه براي ارائه اطلاعات پيرامون تاريخچه و بناي رصدخانه (كه در حال حاضر چيزي از آن در دست نيست)، از سه قالب مختلف زنده، بازسازي و انيميشن، استفاده كرده و در قالب انيميشن نيز جهت ارائه تصاوير شماتيك از رصدخانه، از انيميشن هاي دو بعدي و سه بعدي و همچنين طراحي استفاده شده است. در بخش بازسازي نيز بدليل اينكه بخش عمده حوادث و تاريخچه رصدخانه مراغه به قرن هفتم هجري و حمله مغولان مربوط مي شود، بخش هايي از حمله مغولان و صحنه هاي ساخت بنا، و نيز ساير شخصيت هاي علمي قرون پيش از آن بازسازي شده است.

وی ادامه داد: در بخش هاي زنده نيز بواسطه اينكه در قسمت اول اين مجموعه به پيشينه ستاره شناسي پرداخت مي شود، به سراغ معابد و اماكني كه احتمال رصد ستارگان در آنها مي رود، رفته و از مكان هايي چون معبد چغازنبيل در شوش، تخت جمشيد در شيراز، قلعه الموت در قزوين، نشتبان در سراب، معبد ورجوي در مراغه و .... تصويربرداري شده است.

پورستاری اظهار كرد: تنوع قالب و تنوع اماكن تصويربرداري از ويژگي هاي مهم اين مجموعه به حساب مي آيد. همچنين جهت ساخت موسيقي اين مجموعه نيز تحقيقات زيادي از جانب گروه موسيقي بعمل آمد تا تنوع صحنه هاي مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي مانند تمدن مادها و هخامنشيان و دوره اسلامي و نيز دوره مغولي و ايلخاني، با موسيقي هاي مرتبط همراه گردد. از ديگر ويژگي هاي اين مجموعه، تصويربرداري آن با سيستم FHD است و تصاوير از كيفيت و بافت رنگي بالايي برخوردار است.

نويسنده، تهيه كننده و كارگردان: حسين پورستار (بر اساس تحقيقي از دكتر پرويز ورجاوند)/تصويربردار و نورپرداز: حسن نوري وكيلي / صدابردار و صداگذار: ابوالفضل ميرزايي / تدوين: بهزاد شاهدي / آهنگساز: محمد ملكي اصل / گوينده: كاميار شكيبايي / سرپرست گروه انيميشن: داوود باقري / طراح گريم: رضا فلاحيان / طراح صحنه و لباس: سحر گوران / ناظر كيفي: محسن لطيفي / مدير توليد و برنامه ريز: مريم اميني /دستيار تهيه: علي شكيبا /منشي صحنه: زكيه جعفري/ تداركات: جهانگير رسولي/ جلوه هاي ويژه كامپيوتري: بابك ناهيدي.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha