• دوشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91040502570

پيمانكاران ايراني براي توسعه آزادگان دانش فني دارند اما پول نه!

پيمانكاران ايراني براي توسعه آزادگان دانش فني دارند اما پول نه!

مديرعامل يك شركت‌ پيمانكار نفتي معتقد است كه توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي توسط چيني‌ها به دليل برخي از ملاحظات سياسي است نه تجربه آنها در توسعه ميدان.

مديرعامل يك شركت‌ پيمانكار نفتي معتقد است كه توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي توسط چيني‌ها به دليل برخي از ملاحظات سياسي است نه تجربه آنها در توسعه ميدان.

اين پيمانكار در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اينكه در توسعه يك ميدان دو توانايي فني و مالي مطرح است، گفت: پيمانكاران ايراني توانايي فني توسعه ميدان مشترك نفتي آزادگان جنوبي را دارند اما براي تامين منابع مالي طرح بايد از منابع داخلي و اعتبارات بانكي استفاده كنند.

او البته براي تامين منابع مالي طرح توسعه اين ميدان مشترك با عراق نيز با اشاره به اين‌كه مي‌توان توليد ميدان را صرف توسعه كرد، پيشنهاد كرد كه عايدات حاصل از توليد 50 هزار بشكه نفت خام در روز ميدان آزادگان جنوبي براي توسعه آن اختصاص يابد.

وي با تاكيد بر اين كه پيمانكاران داخلي توانايي توسعه ميدان آزادگان جنوبي را دارند، يادآور شد: مگر مي‌شود ايران با سابقه 100 سال توسعه و توليد دانش توليد از مخازن اين ميدان را نداشته باشد اما چيني‌ها اين توانايي را داشته باشند.

به گزارش ايسنا، ميدان نفتي آزادگان واقع در 80 كيلومترى غرب اهواز در سال 1378 كشف شد كه با 42 ميليارد بشكه نفت درجا يکي از بزرگ‌ترين اکتشاف‌هاي تاريخ 100 ساله صنعت نفت لقب گرفت.

با وجود گذشت 13 سال از كشف اين ميدان، توسعه آن به صورت كامل توسط پيمانكاران ژاپني‌ و بعد چيني‌ انجام نشده است. اين‌در حالي است كه توليد روزانه 50 هزار بشكه نفت خام فعلي از اين ميدان حاصل تلاش متخصصان و پيمانكاران ايراني است.

به گزارش ايسنا، فرصت سوزي طرف‌هاي خارجي در توسعه يك ميدان مشترك ايران با عراق در حالي است كه پيش از اين عراق يا با تحريم‌هاي بين‌المللي روبه رو بود يا درگير اشغالگري امريكا.

با توجه به تعلل شركت C.N.P.C چين در توسعه ميدان آزادگان بهتر است در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني با تكيه بر توان داخلي و ايراني توسعه مهمترين ميدان مشترك نفتي كشور انجام شود كه قطعا اگر فقط منتظر خارجي‌ها براي افزايش توليد از آزادگان باشيم، ممكن است در اين ميدان هم از رقيب عراقي خود عقب بمانيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha