• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9008-00191

*پيشتازي عراق در برنامه توليد از ميادين مشترك با ايران* آزادگان شمالي 10درصد از برنامه‌ عقب‌تر است

*پيشتازي عراق در برنامه توليد از ميادين مشترك با ايران*
آزادگان شمالي 10درصد از برنامه‌ عقب‌تر است

متوسط برداشت ايران از ميادين نفتي مشترك با عراق حدود 118 هزار بشكه است كه تا بهمن ماه امسال به 138 هزار بشكه افزايش خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ از مجموع هشت ميدان مشترك ايران با كشور عراق در حال حاضر پنج ميدان آن توليدي شده است كه از اين تعداد ميدان، روزانه 118 هزار بشكه نفت‌خام توليد مي‌شود.

در صورتي كه طرح توليد زودهنگام ميدان نفتي يادآوران در بهمن‌ماه تكميل شود، روزانه 20هزار بشكه نفت خام به اين حجم افزود خواهد شد و توليد ايران تا اواخر امسال به 138 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

عراق در برنامه توليد جلوتر از ايران است

از چهار ميدان مهم آزادگان شمالي و جنوبي، يادآوران و آذر كه در منطقه غرب كارون قرار دارند، تنها از ميدان آزادگان جنوبي روزانه 50هزار بشكه نفت خام توليد مي‌شود.

اين در حاليست كه از ميادين تحت نظارت شركت نفت مركزي كه حجم ذخاير درجاي آن‌ها بسيار كمتر از ميادين نفتي غرب كارون است، روزانه 68 هزار بشكه نفت خام برداشت مي‌شود.

در حالي كه برنامه عراق براي برداشت از ميدان آزادگان جنوبي روزانه يك ميليون و 800 هزار بشكه است، برنامه برداشت ايران از اين ميدان تنها 600هزار بشكه است.

عقب ماندگي آزادگان شمالي از برنامه

ميدان نفتي آزادگان شمالي نيز با 10 درصد عقب ماندگي نسبت به برنامه خود حدود 36 تا 37 درصد پيشرفت داشته است.

اين ميدان كه توسط چيني‌ها در حال توسعه است، ظرفيت توليد حداقل 300 هزار بشكه در روز را دارد.

اگر چه روند كار اين شركت چيني مطلوب ارزيابي نمي‌شود، اما ناجي سعدوني (از مديران شركت متن) اعلام كرد كه به زودي اخبار خوبي از آزادگان شمالي خواهيم شنيد.

توليد زود هنگام 20هزار بشكه از يادآوران تا بهمن‌ امسال

بر اساس برنامه اعلام شده از سوي شركت مهندسي و توسعه نفت ايران (متن)، در بهمن ماه امسال توليد زود هنگام از ميدان نفتي يادآوران با هدف برداشت روزانه 20هزار بشكه محقق مي‌شود و اين در حاليست كه عراق تاكنون از اين ميدان برداشتي نداشته است.

هم‌چنين توسعه اين ميدان در سه فاز برنامه ريزي شده است که در فاز نخست، توليد روزانه 85 هزار بشکه نفت پيش‌بيني مي‌شود.

تكميل فاز نخست اين ميدان مشترك با عراق بايد در اوايل تابستان 1391 محقق شود كه طبق نظر متخصصان نفتي، با توجه به تاخير 15 ماه پيمانكار چيني در طرح توليد زود هنگام، اين امر بعيد به نظر مي‌رسد.

در فاز دوم طرح توسعه ميدان يادآوران توليد 180هزار بشکه و در فاز سوم نيز دست‌يابي به مجموع توليد 300هزار بشکه نفت سبک و سنگين پيش‌بيني شده است.

توسعه ميدان آذر بعد از گذشت 5سال

قرارداد توسعه ميدان نفتي آذر بعد از گذشت پنج سال در قالب بيع متقابل و با مشاركت كنسرسيومي ايراني متشكل از شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت(OIEC) و سپهر انرژي مهرماه امسال امضا شد.

توليد زودهنگام 30هزار بشكه نفت از اين ميدان طي مدت 36 ماه از جمله مفاد قرارداد توسعه اين ميدان خواهد بود. در نهايت بايد با تكميل طرح توسعه اين ميدان توليد روزانه 65 هزار بشكه نفت‌خام عملي شود.

برداشت 68هزار بشكه از 4ميدان كوچك

به گزارش ايسنا، مجموع برداشت ايران از چهار ميدان نفتي مشترك (نفت‌شهر، پايدارغرب، دهلران و آبان) با عراق كه مديريت آن‌ زير نظر شركت نفت مناطق مركزي بوده، حدود 68 هزار بشكه است.

مهدي فكور - مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي، در مورد وضعيت توليد اين ميادين گفت: توليد از سه ميدان دهلران، نفت‌شهر و پايدار غرب در سال گذشته 105 درصد از برنامه توليد بيشتر بود.

همچنين وي با تاكيد بر اين كه در توليد از ميادين مشترك با عراق عقب نيستيم، گفت: ميزان برداشت از اين ميادين براي دو كشور برابر است، ضمن اين‌كه هيچ‌گاه اجازه نمي‌دهيم كار توسعه‌ي ميادين مشترك تمام شود و در صورت امكان دائما در حال توسعه هستيم.

اگر چه شركت‌هاي اروپايي و آمريكايي در كمك به عراق براي برداشت از ميادين مشترك با ايران تلاش مي‌كنند، اما به گفته مديرعامل شركت متن در حال حاضر برداشت ايران از ميادين مشترك با عراق با اين كشور برابر است.

باوجود اين كه در حال حاضر برداشت ايران و عراق از ميادين مشترك برابر اعلام مي‌شود، با توجه به برنامه‌هاي ارائه شده براي توسعه ميادين مشترك از سوي دو كشور، متاسفانه به نظر مي‌رسد كه در آينده پيشتازي در برداشت از آن ايران نخواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha