• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91032212395
  • خبرنگار : 71404

/جذابيت؛ حلقه گمشده گفت‌و‌گوهاي تلويزيوني/

حامد جوادزاده: هنوز كسي روي دست احسان عليخاني و فرزاد حسني نيامده است

حامد جوادزاده: هنوز كسي روي دست احسان عليخاني و فرزاد حسني نيامده است

تهيه‌كننده برنامه «روز از نو» كه در حال حاضر روي آنتن شبكه دو سيماست، درباره‌ي لزوم جذاب‌تر كردن برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور تلويزيون، گفت: اينگونه برنامه‌ها بايد در اتاق فكر برنامه بسته شود و ميهماناني هم كه حضور پيدا مي‌كنند بايد تكميل‌كننده‌ي فكر ما باشند نه اينكه برنامه با حضور آن‌ها ساخته شود.

تهيه‌كننده برنامه «روز از نو» كه در حال حاضر روي آنتن شبكه دو سيماست، درباره‌ي لزوم جذاب‌تر كردن برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور تلويزيون، گفت: اينگونه برنامه‌ها بايد در اتاق فكر برنامه بسته شود و ميهماناني هم كه حضور پيدا مي‌كنند بايد تكميل‌كننده‌ي فكر ما باشند نه اينكه برنامه با حضور آن‌ها ساخته شود.

حامد جوادزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: به عقيده‌ي من برنامه‌اي كه با ميهمانانش ساخته شود نه برنامه تلويزيوني است نه راديويي چرا كه برنامه بايد در اتاق فكر ساخته شود نه اينكه ما يك دكور خوب داشته باشيم و ميهمانان خوبي را هم به برنامه دعوت كنيم تا همراه با مجري به گفت‌و‌گو بنشيند. به نظر من اسم اينگونه برنامه‌ها را نمي‌توان برنامه گذاشت و ما آن را تهيه نكرديم بلكه ميهمانان برنامه، آن را ساخته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: براي تهيه‌ي يك برنامه گفت‌و‌گو محور خوب و صحيح بايد براي حضور ميهمانانف خود برنامه و محتواي آن يك برنامه‌ريزي و طراحي خوب داشته باشيم.

او با بيان اينكه به عنوان يك تهيه‌كننده اصلا اعتقادي به برنامه‌هاي گفتگو محور ندارد، يادآور شد: به نظر من برنامه‌اي كه گفت‌و‌گو محور باشد يك برنامه راديويي است نه تلويزيوني؛ در حال حاضر اينگونه برنامه‌ها راه گريزي براي ما هستند چرا كه سازمان صداوسيما، پول اضافه‌اي ندارد كه به ما بدهد و امكان ديگري نيست.

وي اضافه كرد: در حال حاضر به دليل اينكه تهيه‌ي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور دردسر كمتري دارد و هزينه‌هاي كمتري صرف اين برنامه‌ها مي‌‌شود، شبكه‌هاي تلويزيوني ما به آن‌ها روي آورده‌اند و تهيه‌كنندگان هم اينگونه برنامه‌ها را تهيه مي‌كنند ولي واقعيت اين است كه من شخصا برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور را برنامه‌ي مدياي تلويزيون نمي‌دانم مگر اينكه اتفاق ويژه‌اي براي آن برنامه بيفتد و هيجان آن به حد اعلا برسد تا براي مخاطب جذابيت داشته باشد؛ وگرنه برنامه‌ي گفت‌و‌گو محوري كه هيچ اتفاقي در آن نيفتد و هيچ حرف حسابي در آن گفته نشود اصلا چه لزومي دارد كه پخش شود؟

تهيه‌كننده «روز از نو» در پاسخ به اينكه مجري برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور چقدر به جذابيت اين برنامه‌هاي كمك مي‌كند؟ گفت: به نظر من برنامه‌اي كه با مجري توسط مخاطبان شناخته شود، فايده ندارد و اصلا برنامه نيست؛ چرا كه مردم بايد خود برنامه را بشناسند البته حضور مجري در جذابيت اين گونه برنامه‌ها صد در صد تاثيرگذار است به طوري كه من هميشه مي‌گويم در اجراي برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور هنوز كسي روي دست احسان عليخاني، فرزاد حسني و ... نيامده است ولي در كل برنامه‌اي كه به اسم مجري شناخته شود هيچ نيست.

جوادزاده ادامه داد: مطمئنا اگر قصد ساخت اينگونه برنامه‌ها را داشته باشيم حتما از مجري قابل، استفاده مي‌كنيم چرا كه ويترين برنامه من دست مجري است و اگر مجري قوي باشد حتما براي من گل مي‌زند ولي حرف من اين است كه مجري يكي از عناصر برنامه است نه همه برنامه؛ ما قرار نيست در برنامه‌هايمان قهرمان‌سازي كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه قهرمان‌سازي در برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور تلويزيون اشتباه است، خاطرنشان كرد: متاسفانه در اينگونه برنامه‌ها ما هميشه عادت داريم قهرمان‌سازي مي‌كنيم؛ به عنوان مثال طي چند سال گذشته از مجرياني همچون سيد محمد حسيني، جواد يحيوي، رضا رشيد‌پور و ... قهرمان ساختيم ولي در حال حاضر ديگر آن‌ها را نداريم، آن‌ها افرادي بودند كه در همين سازمان صداوسيما بزرگ شدند و به همين سازمان پشت كردند و رفتند. به نظر من قهرمان‌سازي در برنامه‌ها يك اشتباه استراتژيك است كه نبايد آن را انجام دهيم.

اين تهيه‌كننده در ادامه صحبت‌هايش با ايسنا، با اشاره به حضور ميهمانان در برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور تلويزيون، يادآور شد: ميهمان، مجري و كارشناس در برنامه‌هاي تلويزيون مثل دكور برنامه قسمتي از برنامه هستند و روح حاكم بر يك برنامه تلويزيوني فكر يك برنامه است. حتي در برنامه‌هاي راديويي، هيچ تفاوتي ندارد ولي در كل برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور يك فرصت راديويي است كه ما در آن مي‌توانيم مجله، مسابقه و ... را تعريف كنيم. در ساخت اينگونه برنامه‌ها چه بسا ميهماناني هستند كه ما آن‌ها رد مي‌كنيم به خاطر اينكه چهره خوبي ندارند ولي جزو افرادي هستند كه خيلي خوب صحبت مي‌كنند؛ بنابراين زماني كه اينگونه افراد در راديو صحبت كنند نيازي نداريم كه چهره آن‌ها را ببنيم ولي در عوض از حرف‌هايشان لذت مي‌بريم.

جوادزاده با توضيح كلي درباره برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور تلويزيون بيان كرد: در آن زمان كه من در راديو فعاليت داشتم، برنامه‌هاي راديويي ما به شدت آيتم محور بودند كه ما حتي در راديو هم از گفت‌و‌گو فرار مي‌كرديم ولي در تلويزيون كه اصلا نبايد گفت‌و‌گو كرد ما مدام در حال ساخت برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور هستيم كه به نظر من يك آفت براي رسانه است. مشكل ما تهيه‌كنندگان اين است كه زحمت نمي‌كشيم ضمن اينكه درخواستي هم از سوي شبكه براي ساخت يك برنامه‌ي اكتيو و نمايشي نداريم و فقط گفت‌و‌گو محور مي‌خواهند.

تهيه‌كننده «روز از نو» با اشاره به طنز خنده‌بازار خاطرنشان كرد: به عنوان مثال طنز «خنده بازار» كه در برهوت رسانه‌اي كشور در حال پخش است، با وجود اينكه هزاران ايراد حرفه‌يي بر آن وارد است اما ببينيد كه چقدر مخاطب دارد به دليل اينكه گفت‌و‌گو محور نيست و تلويزيون نياز دارد تا اين گونه برنامه ها را به روي آنتن ببرد نه اينكه فقط به دنبال گفت‌و‌گو محور باشد.

جوادزاده در پايان به ايسنا گفت: برنامه‌هاي تلويزيوني بايد كوتاه و حسابي باشند و اساس آن را نبايد به گفت‌و‌گو ببريم چرا كه خطاي بزرگي است؛ البته منظور كلي من درباره‌ي برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور اين نيست كه موفق نيستند بلكه صحيح نيست مگر هر موفقي مي‌تواند صحيح باشد؟ من مي‌گويم خير.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۰۱ ۲۰:۲۲

هیچکس "علی ضیا" نمی‌شه. علی ضیا توی این روزگار ... که به قول خودش "نفس هم فروشی شده" به یادمون آورد که خوب باشیم و باور کردیم و تغییر کردیم چون نقش بازی نکرد و نمی‌کنه. تا به این روز هیچ مجری این کار رو کرده؟ ما الفبای خدا، امام زمان(عج)، مادر، عشق و خوبی رو از ایشون یاد گرفتیم.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۱

من هم کاملا با نظر نازیلا خانوم موافقم. دقیقا همین طور هست. علی ضیاء یه دونه است. صداقت و نگاه و بیان صمیمی علی ضیاء همیشه قابل تحسین بوده و هست. زنده باد علی ضیاء، زنده باد هواداران علی ضیاء.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۵ ۱۳:۴۹

امیدوارم تهیه کنندگان با سابقه و کار درستی مثل ایشون همواره پر کار باقی بمانند و زمینه ای برای بروز خلاقیت هایشان داشته باشند.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۵ ۲۰:۲۶

سلام خداییش هیچکس فرزاد حسنی، احسان علیخانی و سیدعلی ضیاء و محمد سلوکی نمی‌شن. من فقط یه قسمتش رو دیدم چون زمان برنامشون مناسب نبود و بعضیا خواب بودند.