• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91032111557
  • منبع : ریاست جمهوری

با تصويب دولت؛

اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده(2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد

اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده(2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد

با موافقت دولت، اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده(2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد.

با موافقت دولت، اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده(2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد.

به گزارشگروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه وشهرسازی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور وبه استناد تبصره(4) ماده(2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان- مصوب 1383- اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را تصویب کردند.

بر اساس اصلاحات ماده(2) این آیین نامه؛ شهرداری های سراسر کشور موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمانها و اماکن عمومی و معابر در صورت عدم رعایت استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان از جمله عدم مطابقت با نقشه یا ضوابط و مقررات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خودداری کنند.

همچنین در بند ب ماده(4) پس از عبارت "علایم راهنمایی" عبارت "و هشدار دهنده" اضافه می شود.

بر اساس این مصوبه، این متن به عنوان تبصره (1) به ماده (4) اضافه و عنوان تبصره ماده یاد شده به تبصره (2) اصلاح می شود: تبصره 1- مصادیق علایم هشدار دهنده توسط ستاد موضوع ماده (8) تعیین می شود. برای یکسان سازی نظارت بر شاخصها و استانداری های مندرج در قانون و آیین نامه های اجرایی ضروری است تا در برنامه نرم افزاری صدور پروانه، چک لیست (سیاهه مقابله) ضوابط معلولین لحاظ شود. چک لیست (سیاهه مقابله) مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و توسط وزارت کشور به مراجع صدور پروانه ابلاغ می شود.

همچنین این متن به عنوان تبصره به ماده 6 اضافه می شود؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش عملکرد این ماده را هرشش ماه یکبار به ستاد ارایه کند.

بر اساس اصلاحات ماده(8) این آیین نامه؛ به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم برای مناسب سازی، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در این آیین نامه به اختصار "ستاد" نامیده می شود، با ترکیب وزیر کشور یا معاون ذی ربط (رئیس)، رئیس سازمان بهزیستی کشور(دبیر)، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون ذی ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت،معاون ذی ربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون ذی ربط وزارت آموزش وپرورش، معاون ذی ربط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون ذی ربط سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، معاون ذی ربط بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده تشکلهای غیر دولتی ایثارگران، نماینده شورای هماهنگی تشکلهای غیر دولتی معلولان، رئیس شورایعالی استانها و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تشکیل می شود.

تبصره 1- در مراکز استانها ستاد استانی با ریاست استاندار و با حضور مدیران کل استانی دستگاه های اجرایی موضوع این ماده تشکیل خواهد شد.

تبصره 2- دستور العمل چگونگی تشکیل جلسات ستاد(کشوری و استانی) در اولین جلسه ستاد تصویب خواهد شد.

تبصره 3- ستاد می تواند در صورت ضرورت برای دعوت از سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی و اشخاص صاحب نظر حسب مورد اقدام کند.

بر اساس اصلاحات ماده (9) این آیین نامه که در آیین نامه جدید به عنوان ماده (10) خواهد بود، وزارت راه وشهرسازی بر حسن اجرای ضوابط معماری و شهرسازی برای افراد معلول جسمی و حرکتی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در تمامی اماکن عمومی نظارت می کند و با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور موظف است تمهیدات و اقدامات لازم را برای رفع موانع دسترسی معلولان فراهم کند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha