• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91030906085
  • خبرنگار : 71219

پيوند مردم شيراز با آثار تاريخي در حال قطع شدن است

پيوند مردم شيراز با آثار تاريخي در حال قطع شدن است

مجري طرح مستندسازي خانه‌هاي ايراني درباره‌ي تخريب‌هايي كه در بافت تاريخي شيراز رخ مي‌دهد، گفت: با اين تخريب‌ها آنچه به نام فضاي معنوي، معماران و شهرسازان در گذشته ايجاد كرده‌اند، از بين خواهد رفت.

مجري طرح مستندسازي خانه‌هاي ايراني درباره‌ي تخريب‌هايي كه در بافت تاريخي شيراز رخ مي‌دهد، گفت: با اين تخريب‌ها آنچه به نام فضاي معنوي، معماران و شهرسازان در گذشته ايجاد كرده‌اند، از بين خواهد رفت.

غلامحسين معماريان در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: مسجد تاريخي نو،‌ در شهر شيراز كه در هفته‌ي ميراث فرهنگي دچار تخريب‌هايي شد، پيوند ديگري با مخاطب و محله‌ي اطراف خود ندارد، زيرا كتيبه‌اي كه روي سردر اين مسجد وجود داشت و نيز جلوخان آن، براي ساخت خيابان تخريب شدند.

او ادامه داد: 25 سال پيش، در ضلع شمالي اين مسجد، خياباني ايجاد شد و در دوره‌ي پهلوي نيز در ضلع شرقي مسجد، خيابان احمدي كشيده شد. خيابان جديدي كه به‌تازگي نسبت به احداث آن اقدام شده است، ضلع غربي و جنوبي مسجد را دربر مي‌گيرد. به اين ترتيب مسجد نو مانند جزيره‌اي شده است كه در وسط اين چهار خيابان قرار دارد و فقط به شكل موزه مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه مسجد و بافت تاريخي اطراف آن به سال 610 هجري قمري تعلق دارند، گفت:‌ اين تخريب‌ها فضاي معنوي اطراف آن اثر را از بين مي‌برد. مانند آنچه در مسجدجامع عتيق كه در فاصله‌ي 200 متري مسجد نو قرار دارد، رخ داده است.

مدير گروه معماري دانشگاه علم و صنعت تهران توضيح داد: طرح بين‌الحرمين در ضلع جنوبي مسجد عتيق اجرا شد و به اين ترتيب پيوند بين محلات و مسجد قطع شد. اكنون مسجد كاركرد اصلي خود را از دست داده است.

معماريان اظهار كرد: نكته‌ي مهم ديگري كه در بحث اين تخريب‌ها بايد به آن اشاره كرد، اين است كه معمولا طرح كاملي وجود ندارد و وقتي تخريب صورت مي‌گيرد، پروژه مدتي متوقف مي‌ماند. مانند طرح بين‌الحرمين كه حدود 10 سال به همان شكل مانده و جايگاه معتادان شده است. وقتي چنين شرايطي ايجاد مي‌شود، مردم كمتر به سراغ اثر و مكاني مي‌روند كه در اين محيط قرار دارد.

او همچنين بيان كرد: در مسير خيابان جديدي كه در حال ايجاد است، چند خانه‌ي داراي ارزش تاريخي وجود دارند كه يكي از آن‌ها به‌طور كامل تخريب شده است. اين در حالي است كه در طرح مستندسازي خانه‌هاي تاريخي شيراز، 200 خانه شناسايي شدند كه فقط چهار پنج مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملي ثبت شده بودند.

معماريان در پايان، با اشاره به اين‌كه با اين تخريب‌ها پيوند مردم محله‌هاي اطراف با مسجد از بين رفته است، افزود: اگر بخواهيم چند سال ديگر بافت‌ يا آثار تاريخي را كه مي‌شناختيم و در كتاب‌هاست، به فرزندان‌مان نشان دهيم بايد چها كار كنيم؟

مسجد نو پيش از تخريب
تخريب بافت تاريخي شيراز
تخريب بافت تاريخي شيراز
خانه‌اي تاريخي در شيراز پيش از تخريب
خانه‌اي تاريخي در شيراز پس از تخريب

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha