• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91030704732
  • خبرنگار : 71429

/دوازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي/13

فراهاني: خريد ميلياردي طلا و جواهرات توسط مه‌آفريد براي دو همسرش و ادعاي كارآفريني؟

در ابتداي جلسه نوبت عصر دوازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، فراهاني ـ نماينده‌ دادستان تهران ـ در واكنش به اظهارات غلامعلي رياحي ـ وكيل مدافع مه‌آفريد اميرخسروي ـ گفت: اظهارات متهمان اين پرونده بهترين دفاع از كيفرخواست بوده است. بنده هميشه به متهمان گفته‌ام كه با صداقت سخن بگويند اگر چه به ضررشان باشد زيرا عاقبت انسان با صداقت ختم به خير مي‌شود.

در ابتداي جلسه نوبت عصر دوازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، فراهاني ـ نماينده‌ دادستان تهران ـ در واكنش به اظهارات غلامعلي رياحي ـ وكيل مدافع مه‌آفريد اميرخسروي ـ گفت: اظهارات متهمان اين پرونده بهترين دفاع از كيفرخواست بوده است. بنده هميشه به متهمان گفته‌ام كه با صداقت سخن بگويند اگر چه به ضررشان باشد زيرا عاقبت انسان با صداقت ختم به خير مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي ادامه داد: مطالبي بيان شد مبني بر اينكه ما در كيفرخواست صادرشده خواسته‌ايم كه همه‌ اتهامات را متوجه مه‌آفريد اميرخسروي كنيم و به عنوان مثال فلان بانك را از اتهامات تبرئه كنيم ولي بايد بگويم كه اين طور نيست. در واقع ما در جاهاي مختلف گفته‌ايم كه اينها يك شبكه هستند و در اين شبكه نظام بانكي و برخي كارمندان بانكي نيز وجود دارند و هيچ‌وقت هم اين‌طور نبوده كه بخواهيم نظام بانكي را زير سوال ببريم و از طرفي قصدمان مظلوم‌نمايي نبوده است.

فراهاني افزود: گروه اميرمنصور آريا و برخي از مديران بانك‌ها در اين شبكه مقصر هستند و بخشي ديگر از افراد نه جزو بانك و نه جزو گروه اميرمنصور آ‌ريا هستند بلكه بازنشسته و مشاور بوده‌اند. منظورمان از شبكه تمام عواملي است كه در اين قضيه نقش داشته است؛ چه دولتي و چه غير دولتي.

وي اظهار كرد: بنده اثباتا و نفيا اظهار نظر نمي‌كنم كه چه كساني وي مه‌آفريد اميرخسروي را به انجام اين كار سوق داده‌اند. آقاي رياحي در اظهارات خود بيان كردند كه پرونده زماني كه از خوزستان به تهران آمده به نوعي دچار انحراف شده است كه بايد ايشان اين موضوع را روشن كند و در اين مورد توضيح دهد.

نماينده‌ي دادستان تهران در ادامه‌ از مديريت اين پرونده كه با نظارت عالي دادستان كل كشور انجام شد، قدرداني كرد.

فراهاني افزود: در بازجويي‌هايي كه از متهمان اين پرونده در خوزستان صورت گرفت،‌ مشخص شد كه اظهارات آنان به بيرون درز كرده است و از طرفي ديگر متوجه تعاملات آنان در خوزستان شديم. بنابراين آيا در اين فضا آمدن پرونده به تهران بد بوده است؟ بايد بگوييم آمدن اين پرونده به تهران بسيار مطلوب بوده است و بحث انحرافي كه در اين زمينه مطرح كردند، درست نيست.

وي تصريح كرد: كار قضايي با اين اهميت بايد با دقت و استدلال باشد؛ به خصوص زماني كه اعضاي هيات مديره بانك‌ها در اين امر دخيل بوده‌اند. در تهران تقسيم كار صورت گرفت و روند پرونده بهتر طي شد.

فراهاني اظهار كرد: ال‌سي‌هايي كه در اين پرونده وارد شده جزو معاملات صوري بوده و بايد بگويم كه كالايي براي اين ال‌سي‌ها رد و بدل نشده است. اين نمونه بارز جرم است. بنابراين آقاي مه‌آفريد اميرخسروي از مصوبه نداشتن به طور كامل آگاه بوده است.

وي خاطرنشان كرد: آقاي اميرخسروي بار اول نبوده كه با بانك صادرات تعامل داشته است. كاملا مي‌دانسته سقف شعبه گروه ملي چقدر است و سهم صادرات اهواز خوزستان چقدر است. ايشان از وضعيت مصوبات در بانك صادرات آگاهي و اطلاع داشته است و بايد دفاعي را بيان كند كه قابل قبول باشد.

نماينده‌ مدعي العموم در ادامه يادآور شد: آقاي «س.ك» در اظهارات خود بيان كردند كه آقاي مه‌آفريد اميرخسروي به من گفت كه ال‌سي‌ها را باز كن تا آنها را تسويه كنم و من را مجبور به انجام اين كار مي‌كرد.

فراهاني در رابطه با بيان اين مطلب از «س.ك» خواست تا بلند شود و اين مطلب را تاييد كند كه «س.ك» پاسخ داد: بله، اين مطلب را مي‌پذيرم و آن را تاييد مي‌كنم.

در اين هنگام نسبت به اظهارات قاضي فراهاني در رابطه با ال‌سي‌ها نماينده‌ بانك صادرات از جايش بلند شد و مبلغ بيان شده توسط نماينده‌ دادستان را به مبلغ 320 ميليارد تومان كه مربوط به ال‌سي‌ها بود تصحيح كرد.

فراهاني تاكيد كرد: وجه اشتراك دفاعيات متهمان اين پرونده به خصوص افراد دانه‌درشت آن اين بوده كه مه‌آفريد اميرخسروي همه‌كاره اين پرونده بوده است.

نماينده‌ دادستان در رابطه با بحث چكي كه مه‌آفريد گفته بود كه به «س.ك» براي انجام كار خير داده‌ است، اظهار كرد: وكيلتان اين مطلب را به عنوان رشوه پذيرفته است. همچنين آقاي «س.ك» عنوان كرده كه مه‌آفريد اميرخسروي وقتي چك را به من داده گفته كه با اين چك خودت به بانك نرو و املاكي به نام خود و اعضاي فاميل نخر. بنابراين بايد بگويم همانطور كه وكيلتان عنوان كرده اين موضوع رشوه است و مه‌آفريد اميرخسروي با همه‌ اين كارها باز متنبه نشده و كماكان وضعيت سابق را ادامه مي‌دهد.

نماينده‌ مدعي‌العموم درباره‌ مظلوم‌نمايي متهم در رابطه با فروش النگو و انگشتر همسر و فرزندش نيز گفت: حدود 10 ميليارد تومان مه‌آفريد اميرخسروي براي همسر اول و دوم خود طلا و جواهرات خريده است و در اينجا مدعي كارآفريني است.

فراهاني همچنين در رابطه با اين اظهارات رياحي كه موكلش به اتهام سرقت از امامزاده متهم شده است، اظهار كرد: بنده اين مطلب را اصلاح مي‌كنم. من در بازجويي از ايشان پرسيدم كه آيا شما سابقه‌ دستگيري داريد كه وي گفته بود در رابطه با سرقت از امامزاده و ميراث فرهنگي سابقه‌اي دارم. من ايشان را متهم به سرقت از امامزاده از محل زندگي‌شان يعني رودبار نكرده‌ام.

فراهاني ادامه داد: در رابطه با اتهام افساد في‌الارض كه يك راهش اخلال در نظام اقتصادي است بايد بگويم كه اين قضيه كاملا روشن است و براي اثبات آن نيازي به مستندات نيست. در واقع صرف نظر از اين كه اتهام افساد في‌الارض براي مه‌آفريد خسروي در نظر گرفته شده بايد گفت كه اين اتهام فقط براي جرم اخلال نيست بلكه جرمي كه ارتكاب يافته نمونه بارز اختلاس است و بايد گفت كه كلاهبرداري كلاني بوده است و يك عمليات كلاهبردارانه براي خروج پول از كشور صورت گرفته است.

وي در ادامه از قاضي سراج خواست كه اين پرونده مفتوح بماند زيرا زمان‌بر است و مفاسد اين گروه، گسترده است.

فراهاني خاطرنشان كرد: اين گروه از سال 1380 كار خود را با تاسيس شركت آب معدني داماش آغاز كرده كه بازرسين بانك مركزي اين موضوع را بررسي كرده‌اند. از آن زمان تسهيلات مي‌گرفتند براي اينكه تسهيلات قبلي را تصحيح كنند و اين حداقل تخلفي بوده كه اتفاق افتاده است. بخشي از آن بر عهده مهرگان اميرخسروي بوده كه در حال حاضر فراري است.

نماينده دادستان تهران تاكيد كرد: در رابطه با گستردگي ابعاد مجرمانه اقدامات اين شبكه بايد بگويم كه هر روز كه جلوتر مي‌رويم بيش از پيش تصميماتمان راسخ‌تر مي‌شود و مهر تاييد بر اين پرونده مي‌زنيم. به عنوان مثال استخدام كارمند بانك، مساله‌اي مرسوم در اين پرونده بوده است.

وي ادامه داد: جرايم زمين‌خواري، فرار مالياتي، تخلف در سطح سفارشات، ال‌سي‌هاي ارزي و تباني در تاسيس بانك آريا و همچنين ارتشاء از جمله اقدامات مجرمانه در اين پرونده بوده است.

فراهاني افزود: آقاي «الف.ش» كه دست راست مه‌آفريد اميرخسروي بوده است در خردادماه 90 عنوان مي‌كند كه اگر بانك آريا را تاسيس نكنيم شركت ويران مي‌شود زيرا مشكل نقدينگي داشتند و براي تسويه بدهي‌ها از آن مي‌خواستند استفاده كنند كه خدا را شكر بانك آريا تاسيس نشد.

وي تصريح كرد: از مه‌آفريد اميرخسروي تقاضا دارم بيان كند كه چه كسي وي را مجبور به گرفتن رشوه و باز كردن ال‌سي‌ها كرده است. در پرونده آنچه مسلم شده اين است كه آب و باد و مه و خورشيد و فلك دست به دست هم دادند كه از ايشان حمايت شود.

فراهاني يادآور شد: اگر قرار باشد كه براي ثروتمند شدن و رسيدن به آرزوها انسان‌ها به هر عملي دست بزنند كه نمي‌شود. ايشان تا حدي مي‌توانند اتهامات خود را گردن ديگران بيندازند ولي بايد منصفانه از خود دفاع كنند.

وي گفت: منازلي كه مه‌آفريد اميرخسروي براي خانم‌هاي خود خريده است و يك‌سري اقدامات مانند خريداري طلا و جواهرات از جمله كارهاي وي است كه مثال‌زدني است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha