• جمعه / ۵ خرداد ۱۳۹۱ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91030503285

در ويژه‌ برنامه شهادت امام هادي(ع) تاكيد شد؛

انـتـظـارات جـامـعـه مـتـديـن را بـررسـي كـنـيـد

بعدازظهر روز جمعه با همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و با حضور گسترده مردم، ويژه برنامه شهادت امام هادي(ع) با عنوان «سلسله موي دوست» در تالار وزارت كشور برگزار شد.

بعدازظهر روز جمعه با همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و با حضور گسترده مردم، ويژه برنامه شهادت امام هادي(ع) با عنوان «سلسله موي دوست» در تالار وزارت كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين شهاب مرادي استاد دانشگاه و خطيب مجالس طي سخناني در اين مراسم با اشاره به اين‌كه «از حضرات معصومين(ع) بعد از امام رضا(ع) بسيار كم روايت نقل شده است» افزود: امام هادي(ع) در روايتي مي‌فرمايند به ياد بياوريد حسرت‌هاي كوتاهي‌يتان را تا بتوانيد دورانديشي كرده و تصميمات دقيقي بگيريد.

وي خاطرنشان كرد: ما در فضاي فرهنگي در طول پنجاه سال گذشته، اشتباهات و خطاها و كوتاهي‌هايي داشتيم و اگر انقلاب اسلامي،‌ دفاع مقدس، خون شهيدان و مجالس عزاي شهيدان نبود مجلس عزاي امام حسين(ع) آسيب مي‌ديد به طوري كلي روشنفكري و ورود غيرروحانيون به مسائل ديني و دخالت آن‌ها زمينه‌اي شده بود كه خيلي‌ از موضوعات تقبيح شود به طوري كه روضه‌خوان بودن يك روحاني توهين محسوب مي‌شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «ما دچار آسيب و كوتاهي‌ها در مسائل فرهنگي شده‌ايم» افزود: حتي مداحان ما براي امام هادي(ع) شعر ندارند و اشعار مربوط به ايشان خيلي محدود است. يا شخصيتي همچون حضرت خديجه(س) بسيار غريب هستند و كمتر پيش مي‌آيد كه ما اسم فرزندان‌مان نقي، هادي و خديجه بگذاريم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه «سليقه مردم در بسياري از مسائل تغيير كرده است» خطاب به مسوولان سازمان‌هاي فرهنگي و هنري گفت: بياييد سليقه‌ مردم را در اموراتي كه تغيير كرده است رصد كنيم و براي آن‌ها برنامه‌ريزي داشته باشيم. اين درست نيست كه به خاطر برخي مسائل حاشيه‌اي، مجالس عزاي امام حسين(ع) را كمرنگ كنيم و اين‌كه تا محرم مي‌شود همه به فكر ترافيك مي‌افتند و اين جالب است كه اعلام مي‌كنند ماشين‌هايي كه بر روي آن‌ها اسم يا حسين و جملاتي از اين قبيل نوشته مي‌شود به خاطر اين‌كه حواس راننده را پرت مي‌كند جريمه مي‌شوند.

وي با طرح اين سوال كه «رابطه‌ ما با مسائل مذهبي‌مان چيست؟» گفت: سازمان‌هاي فرهنگي و هنري به ويژه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بايد در ايجاد يكسري فرهنگ‌ها در جامعه كار كند كه از جمله آن‌ها برقراري روضه‌هاي خانگي است كه در گذشته در تهران زياد بود و بايد كاري كنيم كه دوباره جان بگيرد زيرا آن‌ها بسياري از مشكلات ما را برطرف مي‌كند.

وي با انتقاد از «عدم ارتباط روحاني و مردم» گفت: ما رابطه خوبي با هم نداريم و ميزان ارتباط مردم با آخوند كم است. بايد رصد كنيم و ببينيم مردم از لحاظ فرهنگي چه ارتباطي با روحانيت دارند و چند درصد مردم در مساجد رفت و آمد دارند و اصلا اگر قرار باشد به مسجد بروند چقدر مسجد داريم و چقدر آخوند در تهران لازم داريم و ميزان تمايل مردم براي اين‌كه فرزندان‌شان روحاني شوند چقدر است. بايد توجه كنيم كه ما طلبه و مسجد كم داريم و بايد روي اين مسائل كار كنيم.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: انتظار ما از سازمان‌هاي فرهنگي همچون سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، صداوسيما و وزارت ارشاد اين است كه به اين مسائل توجه كنند و سليقه‌هاي مردم را كه تغيير يافته و البته انتظارات جامعه متدين را رصد كنند. انتظار ما از اين سازمان‌ها به ويژه وزارت ارشاد كه با اين وضعيت غيرقابل ستايش است و روز به روز ناراحت‌‌كننده مي‌شود و انتقاد از آن كمتر مي‌گردد، اين نيست كه مطرب‌سازي و مطرب‌نوازي و از اين كارها بكنند.

وي تصريح كرد: اگر قرار باشد در نظام جمهوري اسلامي، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به نفع دين كار نكنند پس چكار بايد بكنند. متاسفانه در مهد‌كودك‌هاي ما نيز به اين مسائل توجه نمي‌شود و وضعيت مناسب نيست.

اين واعظ مجالس ديني با اشاره به اين‌كه «اين درست نيست كه فكر كنيم يك نفر توهين كرد و بعد ما واكنش نشان داديم و آن تبديل به فرهنگ شد» افزود: هرچه ما گفتيم اين قضيه را بزرگ نكنيد گوش نكردند. ما امتياز به كسي مي‌دهيم كه عليه ما و مقدسات حرف مي‌زند و آن‌ها به دنبال اين امتيازات هستند. وقتي همه چيز شعار شود و جامعه را به اين سمت تقويت كنيم مطمئنا آسيب مي‌بينيم.

وي با توصيه به مردم گفت: سطح انتظارات‌تان را از دستگاه‌هاي فرهنگي بالا ببريد و بدانيد آموزش رايگان حق مردم است و مضاعف بر آن حق ماست كه فرزندان ما از مدارس و دانشگاه‌ها متدين بيرون بيانند. امروز شايد يكي از جاهايي كه بسيج مي‌تواند خوب كار كند آموزش و پروش است؛ لذا بايد انتظارات‌تان را از مدرسه و دانشگاه و دستگاه‌هاي فرهنگي بالا ببريم.

مرادي تاكيد كرد: بايد از ميراث امام و شهدا محافظت و صيانت كنيم و اين، با كار كردن امكان‌پذير است نه با شعار دادن.

وي با بيان اين‌كه «نهادهاي فرهنگي بايد ارتباط والدين دانشجويان را با دانشگاه‌ها برقرار كنند» گفت: متاسفانه فقط ما بايد بياييم شبهه‌اي كه اساتيد و معلمان در ذهن دانشجويان و دانش‌آموزان ايجاد مي‌كنند را برطرف كنيم، نهادهاي فرهنگي بايد اين ارتباط را ايجاد كنند.

وي همچنين با اشاره به اين‌كه «نسبت به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز در يك نااميدي به سر مي‌برم» افزود: سال‌ها پيش خواهش كردم كه از اين همه فرهنگسرا در تهران يكي را به اسم حضرت خديجه(س) بگذارند اما كسي به حرف ما گوش نداد و امروز خواهش ما اين است كه در تهران كاري كنيد و جمعي درست كنيد و هر هفته يك نفر از مسوولان فرهنگي، روساي دانشگاه‌ آزاد و ساير دانشگاه‌ها را دعوت كنيد و در آن‌جا انتظارات جامعه متدين را مطرح كنيد.

مرادي افزود: مردم تهران بسيار متدين و امام حسيني(ع) هستند. متاسفانه برخي كه مسووليت مي‌گيرند انگار اين مردم و دغدغه‌هاي آن‌ها را نمي‌شناسند در حالي كه مردم تهران طرفدار حجاب و دين هستند.

وي تاكيد كرد: بايد سطح انتظارات‌مان را از دستگاه‌هاي فرهنگي، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بالا ببريم بدانيم دولت نوكر و خدمتگزار مردم است. حتما در خانه‌هاي‌تان روضه بگيريد و مجالس عزاداري امام حسين(ع) و ائمه(ع) را به خانه‌هاي‌تان ببريد كه اين‌ها مشكلات ما را حل مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha