• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91030301941
  • منبع : مطبوعات

سرپرست سازمان اوقاف خبر داد: ثبت 310 موقوفه حوزوی در كشور

سرپرست سازمان اوقاف خبر داد: ثبت 310 موقوفه حوزوی در كشور

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه از ثبت 310 موقوفه حوزوی در كشور خبر داد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه از ثبت 310 موقوفه حوزوی در كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علی محمدی طي سخناني در اولين هم‌انديشی وقف و حوزه‌های علميه در جمكران با بيان اينكه 150 هزار موقوفه در سطح كشور وجود دارد، تصريح كرد: برای اين تعداد موقوفه، يك ميليون و 250 هزار رقبه ثبت شده است كه 55 درصد آنها انتفاعی و 45 درصد نيز منفعتی هستند. در موقوفه‌های انتفاعی، واقف صرفا مكانی را برای امری وقف می‌كند كه اوقاف بايد برای عمل به نيت واقف، هزينه‌های نگهداری و اداره آن را بپردازد.

وی ادامه داد: تا كنون هشت هزار و 51 امامزاده و مزار 33 پيامبر (ع) در كشور شناسايی شده است. به‌منظور شناسايی دقيق اماكن مقدس و موقوفات كشور، بانك اطلاعاتي دقيقی از اين موقوفات در سطح اين سازمان ايجاد شده است كه مديريت و نظارت بر اين اماكن را ساده‌تر كرده است.

نماينده ولی فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور افزود: امروزه در 320 نقطه كشور اداره اوقاف تشكيل شده است كه ارتباط مستمر و به‌روزی با مركز در تهران دارند و تمام برنامه‌های آنها از جمله اسناد وقفی، به‌صورت آنلاين در يك شبكه ملی ثبت می‌شود. ايجاد اطلاعات 10 گانه در سامانه مركزی اوقاف و امور خيريه بسياری از امور را به صورت طبقه‌بندی شده در اختيار مديران سازمان قرار می‌دهد تا بتوانند منابع را به شكلي صحيح‌تر مديريت كنند.

محمدي اظهار كرد: تمام موقوفات كشور كد‌دار شده‌اند و در اين سامانه شناسايی می‌شوند. همچنين در اين سامانه نيات واقفين درج شده است. در زمان ورود به سازمان اوقاف، 64 نيت برای واقفان كشور احصا شده بود كه پس از بررسی مجدد و دقيق‌تر اين موقوفات، به 770 نيت برخورديم كه با تكرار نيات به 2 ميليون فراوانی نيات وقفی رسيديم كه در نوع خود جالب توجه است.

وي خاطرنشان كرد: برخی از واقفان برای نيات خود درصد تعيين كرده‌اند ولی بيشتر واقفان، وقف خود را به شكل قطعی اعلام كرده‌اند. ساماندهی حساب‌های وقفی در سطح كشور و ايجاد حساب‌های مشخص و ايجاد سامانه جديد مالی، از جمله فعاليت‌هايی بوده كه در مدت اخير انجام شده است. در اين شكل جديد، تمام اسناد اجارات به‌صورت آنلاين وارد سيستم می‌شود و ديگر از ثبت دستی اطلاعات خبری نيست و به طور لحظه‌ای می‌توانيم تمام اين اسناد ثبتی را مشاهده كنيم.

سرپرست سازمان اوقاف با بيان اينكه 201 موقوفه مرتبط با حوزه‌های علميه در سطح كشور به ثبت رسيده است، يادآور شد: از اين تعداد موقوفه 139 هزار و 530 رقبه در حال حاضر به ثبت رسيده است. بسياری از اين موقوفات هم‌اكنون توسط متولی و توليت خاص خود اداره می‌شود. البته موقوفات حوزوی، مستقل از موقوفات ديگر نيست و برای احيای آنها بايد موقوفات ديگر نيز احيا شود.

محمدی گفت: در آمد حاصله از موقوفات حوزوی در سال 1388، سه ميليارد و 200 ميليون تومان بود كه اين رقم در سال 89 به چهار ميليارد و 600 ميليون تومان رسيد و در سال 90 نيز اين رقم به 6 ميليارد و 500 ميليون تومان رسيد.

وي با بيان اينكه سازمان اوقاف مامور به اجرای بی‌كم و كاست نيات واقفين است، ادامه داد: در اين عرصه امانت‌داری، حرف اول را می‌زند و بايد نگاه جامعه را نسبت به اين مسئله جلب كنيم و نگاهی را كه متاسفانه در زمان رژيم گذشته در اين عرصه به‌وجود آمد، اصلاح كنيم زيرا اين نهاد، وظيفه حراست و به هدف رساندن نيات خير واقفين را به عهده دارد.

سرپرست سازمان اوقاف با اشاره به تعهد اين سازمان در راستای تلاش در جهت احيای موقوفات حوزوی در سراسر كشور، افزود: اين تعهد از سوی مديران اوقاف نسبت به تلاش در جهت احيای اين موقوفات صورت گرفته و اميدواريم حوزويان نيز در راستای توسعه و ترويج فرهنگ وقف در كشور كوشا باشند. بدون شك اگر تبليغ در عرصه وقف در سطح كشور بيشتر شود، نگاه مردم نيز به اين هديه الهی بيشتر خواهد شد. امروزه شبهات بسياری از سوی معاندان و دشمنان اسلام در اين عرصه مطرح می‌شود و سعی دارند با خدشه وارد كردن به اين اصل اصيل اسلامی، آن را عملی غير اقتصادی و موجب ركود ذكر كنند كه وظيفه علما و فضلای حوزه است تا با ارائه ساختار اصلی وقف، به ارائه چهره دقيق و پرمنفعت آن بپردازند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha